Magnum

Trådstartare
Vad har kattungen egentligen för färg?

Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten när man delar den också.)
Aldrig sett en sån färg innan, inte på en vanlig bondkatt iallafall, men är riktigt läcker!
IMG_1689.webp

Ta gärna bild i solljus, det var i princip omöjligt att se på den bilden. Åtminstone på min telefon.
Ok, har inte så många bättre tyvärr. Denna kom färgen bäst fram på som brun och inte åt det grå hållet.

Kanske denna som jämförelse, de andra ungarna är kolsvart samt svartvit.

Bifogade filer

• IMG_1452.webp
    IMG_1452.webp
    98,8 KB · Visningar: 114
Jag tycker den ser väldigt grå ut på bilderna, nämligen.
Den är inte grå, men mer dassigt brun. Men har silver i botten. Det är en spännande färg helt klart som är svår att få på bild ordentligt 😅

Har haft grå katter och de har varit som blyerts allihop.
Soffan är grå, just det här är ingen bra bild men man ser att det inte är grått utan brunt i tonen.

IMG_1385.webp

Det är en väldigt svår färg att få rättvis på kort 😂 Får se på besiktningen vad de säger, om de kan färger vill säga.
Han är definitivt dassigt brun och inte alls grå.
Typ som en brunblack häst- blekt brun.

Men om jag frågar såhär då;

Heter en brun katt något särskilt?
Typ som fux för häst. Eller blir det bara brun? Bara nyfiken då jag tycker färgen är så ovanlig som solid färg.

Det är en väldigt svår färg att få rättvis på kort 😂 Får se på besiktningen vad de säger, om de kan färger vill säga.
Han är definitivt dassigt brun och inte alls grå.
Typ som en brunblack häst- blekt brun.

Men om jag frågar såhär då;

Heter en brun katt något särskilt?
Typ som fux för häst. Eller blir det bara brun? Bara nyfiken då jag tycker färgen är så ovanlig som solid färg.

Det finns, precis som hos hästar, flera färger som kan beskrivas som "brun".

Är pälsbotten riktigt vit? Jag tycker nämligen att spökmönstret drar åt smoke-hållet, men det kan också vara en effekt av dåligt ljus. Bilder i dagsljus är ett absolut måste för att bedöma något, på de här bilderna ser det definitivt ut som en blå (möjligen med mycket rufism om du tycker att den ser dassigt brun ut).

lilac eller fawn? Alltså brun bas men med dilute ovanpå?

Namn på färg brukar ju ha med ras att göra, färgnamn kommer ur ju oftast från fenotypen - inte genotyp.
https://vgl.ucdavis.edu/resources/cat-coat-color

Är du väldigt nyfiken kan du skicka till laboklin för att få veta vad den har för färg.
https://laboklin.com/en/products/ge...coat-length/cat/coat-colour-variant-dilution/

Lila är en ljus, rätt varm lavendelgrå, och är väldigt långt ifrån den här färgen. Fawn är en ännu blekare nyans mittemellan grå och beige. Färgerna definieras baserat på genotyp, även om de kan benämnas olika hos olika raser.

En blå (dd) katt är tex alltid en diluterad svart, en choklad (bb) är en annan av dilution av svart. Kanel är ytterligare en annan variant (b'b'), och kombineras de så får man lila (ddbb) respektive fawn (ddb'b').

Sannolikheten att man skulle få lila eller kanel från föräldrar som inte visar någon dilution är alltså så gott som obefintlig, och både (bb) och ännu mer (b'b') är extremt ovanligt i huskattpopulationen.

Nu har jag ju inte sparat bilder där mina ser som mest bruna ut, men kolla på halsen och över örat här. Det är fläckar av oxidation som väldigt lätt blir i blå päls, framförallt om de blir tvättade mycket. Det varierar hur lätt pälsen oxideras och verkar även bero på munkemin hos katten som tvättar.

1000005913.webp

Jag har fött upp och ställt ut enbart blå katter i många år och ibland är det ingen idé att visa dem för att hela katten är så brun. :angel:

Det andra som påverkar hur varm eller kall en specifik färg upplevs är rufism, som nedärvs polygenetiskt och syns olika mycket på olika färger. På en svart eller vit katt kan man oftast inte se det, en blå kan bli kallare eller varmare, och på mönstrade gör det ofta stor skillnad i hur det uttrycks som "gråbrun" eller "varmbrun".

Min väldigt bruna svarttabby har tex genetiskt samma svartpigment som en "älggråbrun" dito, men Sigrid har mycket polygenetik som gynnar mättnad i färgen och en del rufism.

Den färgen som tydligast är "solid brun" är choklad, men även tex en brun burma (tekniskt sett burmamaskad svart) kan upplevas som en rätt jämn brun.

Nu har jag ju inte sparat bilder där mina ser som mest bruna ut, men kolla på halsen och över örat här. Det är fläckar av oxidation som väldigt lätt blir i blå päls, framförallt om de blir tvättade mycket. Det varierar hur lätt pälsen oxideras och verkar även bero på munkemin hos katten som tvättar.

Visa bifogad fil 155332

Jag har fött upp och ställt ut enbart blå katter i många år och ibland är det ingen idé att visa dem för att hela katten är så brun. :angel:
Som dins bruna partier skulle jag nog säga att denna är jämnt över hela pälsen. Ända sen den föddes.

Kattmamma har fått stålgrått tidigare och det är med samma pappa. (Båda föräldrarna är svartvita, mamman har en ljusare ton i botten och är inte svartsvart på hela pälsstrået om det har betydelse.
De grå ungarna har sett helt annorlunda ut än denna gör.

Botten på den här bruna är inte helt vit. Ljusare och mer åt grått, men inte vitt, o rosa trampdynor.

Som dins bruna partier skulle jag nog säga att denna är jämnt över hela pälsen. Ända sen den föddes.

Det kan hända att de föds med färgförändringar som försvinner när kattungeluddet byts ut, och att det dyker upp en annan ton på färgen då. Du får hålla oss uppdaterade.

Kattmamma har fått stålgrått tidigare och det är med samma pappa. (Båda föräldrarna är svartvita, mamman har en ljusare ton i botten och är inte svartsvart på hela pälsstrået om det har betydelse.
De grå ungarna har sett helt annorlunda ut än denna gör.

Okej, det säger oss att båda två bär på (blå-) dilution (Dd). Ytterst osannolikt att båda föräldrarna i tillägg till det skulle bära på det ovanliga chokladanlaget också (Bb). Det skulle i så fall vara om de är nära släkt och har en ras där choklad finns i bakgrunden (brittisk korthår och ocicat har det tex, men det är inte någon vanlig färg ens i de raser som färgavlas). Och blå kommer som sagt i olika nyanser, även om du har fått ganska likartade tidigare.

Det händer ju också rätt ofta att det finns flera fäder till en kull, om honan gått ut?

Utifrån vad jag ser här så borde båda föräldrarna vara DdSs, dvs ett dolt dilutionsanlag och ett synligt anlag för vitfläck. Ungarna på bilden är då troligen DSS (svart med höggradig vitfläck, vi vet inte om den bär dilution eller inte), Dss (svart utan vitfläck, samma sak där att vi inte vet om det är Dd eller DD) och ddss (blå utan vitfläck).

Botten på den här bruna är inte helt vit. Ljusare och mer åt grått, men inte vitt, o rosa trampdynor.
Inte silver/smoke alltså. Det är också ett recessivt anlag så det passar bra in på föräldrarna. Men utseendet som påminner smoke kan vara ett resultat av färgförändringar hos små kattungar.

Precis allt talar för att den är blå.

Tycker också den ser ut som smoke med spökmönstret och om den är silvrig i botten.
Min black smoke såg ut såhär som kattunge.
Visa bifogad fil 155339

Ja, silver skulle även förklara att det blå har en annorlunda nyans, det påverkar ju utfärgningen av diluterade färger. Men då ska det vara vitt åtminstone i huden, och någon av föräldrarna behöver vara silver också. Visst finns det riktigt "dåliga" silver som dyker upp när man dna-testar, men det är inte vanligt och det borde ha gett tydligare utfall på någon åtminstone.

Eller, hur ser den svartvita ungen ut i sina färgade fält? Är den vit i botten? I så fall skulle vi kunna ha silver där...

Senast ändrad:
Ja, silver skulle även förklara att det blå har en annorlunda nyans, det påverkar ju utfärgningen av diluterade färger. Men då ska det vara vitt åtminstone i huden, och någon av föräldrarna behöver vara silver också. Visst finns det riktigt "dåliga" silver som dyker upp när man dna-testar, men det är inte vanligt och det borde ha gett tydligare utfall på någon åtminstone.

Eller, hur ser den svartvita ungen ut i sina färgade fält? Är den vit i botten? I så fall skulle vi kunna ha silver där...
De ser likadana ut i botten allihop, ljusa men inte vita.

Huden är vit på de färgade fälten. Men själva hårstråt är inte särskilt kritvitt i botten, bara ljust.
Mamman är lika.
Även den svarta ungen ser så ut. (Den har en 'vit bukfläck' också)

Syskon är vita i botten men de är nog vad som heter sköldpaddsfärgade och inte solid färg om det har någon betydelse.
IMG_1706.webp (Inte samma pappa)

lilac eller fawn? Alltså brun bas men med dilute ovanpå?

Namn på färg brukar ju ha med ras att göra, färgnamn kommer ur ju oftast från fenotypen - inte genotyp.
https://vgl.ucdavis.edu/resources/cat-coat-color

Är du väldigt nyfiken kan du skicka till laboklin för att få veta vad den har för färg.
https://laboklin.com/en/products/ge...coat-length/cat/coat-colour-variant-dilution/

Extremt ovanligt på huskatter skulle jag säga. Åtminstone fawn. Även choklad/lila är ovanligt eftersom båda föräldrarna måste bära chokladanlaget.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
879
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
802
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: ufot
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vinterridbyxor
  • Hästen har ingen respekt för bommar