Färg till botten på kaninburar?

L

Liquitriq

Vi ska försöka oss på att bygga ett par nya fackburar att ha utomhus snart.
Men så läste jag för ett tag sen att man skulle använda en speciell färg till botten på kaninburen så att kisset inte fräter på golvet..
Det var ngn svart färg & tror att det var med tjära i eller något liknande.
Men nu kan jag inte hitta den sidan igen någon stanns :crazy: någon som har hört talas om det och vet vilken färg det är och var man kan köpa den? :D

Eller ev. andra tips, om färg till golvet & även allt annan om kaninburs byggande :bow:

Sv: Färg till botten på kaninburar?

Jag har själv aldrig hört talas om en sådan färg.
Men när vi målade botten på vår kaninbur blandade vi i någon speciell halksand i färgen, så att dom inte halkar ;)
Bara ett litet tips :)

Färg vet jag inget om, men mååååånga lager lack lär väl behövas för träets skull...

Jag har nånstans läst att man kan använda samma färg som nvänds till kalvkättar. Och det låter logiskt, den tål ju rätt mycket. Vilken det är har jag dock ingen aning om... :)

Ja, det stämmer nog. Låter kanske som det var det Liquitric tänkte på också?

Målar man det som vanlig färg? Asfaltera låter som ett stort projekt... :D

Jo det kan det nog vara :P Men är inte alls säker xD Tänkte inte på det så mycket när jag läste det innan. Men undrar samma sak som Brisa :confused: för det låter väldigt avancerat :eek:

En annan sak, är ofarligt för kaninerna? :O

Senast ändrad av en moderator:

Har själv aldrig använt kallasfalt, men vet mååååånga kaninägare/-uppfödare som använder det.
När det är fuktigt (medans det torkar) är det giftigt.
Men så fort det torkat, är det helt ofarligt.
Så länge man ser till så det torkat till 100% innan man låter kaninen flytta in i buren igen, ska det inte vara någon fara.

Man målar på det precis som vanlig målarfärg.
Dock får man se upp så man inte målar för tjockt, för då tar det väldigt lång tid att torka.
Hellre måla lite tunnare och måla 2 lager istället.

Finns det att köpa på vanlig färgbutik då eller? Jag har använt impregmerade bräder till mitt kaninburs-project, men är det alltså ändå nödvändigt med kallasfalt om man vill ha en lååång livslängd på buren?

Japp kollade på Byggmax hemsida och där finns det som burk som målarfärg. Jag tror det är bättre med kallasfalt, iaf så låter det bättre. Jag har haft andra kaninburar som blir väldigt äckliga snabbt :/

Min kompis har ingen färg i botten utan hon har typ nån träskiva som hon byter typ va 5 månad och om kanin är rumsren så håller det sig frächt längre.

/ Guinea

Låter jobbigt :crazy: Men kanske inte :P

Ne verkligen inte man behöver inte ens ha burspån på det

:O Så det är meningen att trät ska suga upp kisset :O
Jag skulle nog heldre vilja ha spån :P

Vi kallasfalterar våra kaninburar. Först ett lager med primer för att färgen ska fästa och sedan 2-3 tunna lager med kallasfalt. Sen har vi ett tunt lager med stalosan för att förhindra fluglarver och sedan spån/torv och halm.

Vad är primer för något? Vart kan man köpa det?

Primer har du först på för att få asfalten att fästa ordentligt, speciellt om du målar äldre burar.

Du köper Primern på samma ställen som du köper kallasfalten. Min man köper det i byggvaruhuset där han jobbar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka