färg på soffan, hur viktigt?

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag ska köpa en ny soffa och har hittat en på rea som inte riktigt, eller snarare inte alls, är rätt färg och funderar nu på hur viktigt det är att soffan är helt rätt i färgen?

Jag har tyvärr inga bilder på varken lägenhet eller soffa, men väggarna är vita, soffbord, hyllor mm är mörkbruna. sovalkoven har mörkbruna väggar med vita hyllor istället. textiler är blå.

hade tänkt en brun/mörkbrun soffa, men den jag har hittat är i vävt tyg som i grunden är beiget men med mörkbruna fläckar i. den är väldigt bekväm och snygg i övrigt. väldigt bra pris på den också. men frågan är om det funkar eller om man tröttar fort som attans om färgen inte "stämmer"?

Sv: färg på soffan, hur viktigt?

Om du tycker om färgen trots att den inte är vad du hade tänkt dig egentligen och soffan är bekväm tror jag inte att du ångrar dig. Tänk vad mycket roligt du kan göra för pengarna du sparar.;) Som du beskriver soffan lägenheten låter det som att den skulle passa in bättre än en mörkbrun soffa. Men jag kan ju ha fel. Det är svårt att bedöma utan att ha sett det. Med en ljusare soffa tror jag att du kan variera textilier m m mera färgmässigt.

jag ahde inte köpt man ahr ju ändå en soffa nåt år och då köper jag helre en annan som jag kan stå ut med :)

Det later som att soffan anda hade passat in i ditt hem med de farger du har. Jag hade kopt den, du kan ju alltid variera med tex bla kuddar eller kopa ett overdrag nan gang ifall du tycker den kanns trist.

Beror ju lite på hur stort hål i din ekonomi soffan gör, för rea eller inte rea så är det ju lite pengar.. Är färgen bara lite fel och passar ändå så är det ju en sak, är den hemsk så hade jag aldrig köpt den. Handlar det om så pass lite pengar så du kan byta ut soffan om några om du tröttnat eller blir hålet så stort så den ska bo kvar tills den är totalt nersliten?

Äh, passar den hyfsat i inredningen och den är skön så köp den! Billigare att byta gardiner än att köpa dyrare soffa?;)

svarar alla

soffan kostar 3900:- (annars lite drygt 5000)
den är lättare att matcha i senare lägenheter kan jag tänka mig, än om jag köper en mörkare. och dessutom känns det som mycket bättre kvalitet än ikea som jag tänkt...

Då hade jag köpt den på stört:D Den låter ju som sagt inte helt fel för din lägenhet och är det lättmatchad generellt så är det ju bara att slå till.
Sen en soffa för 4000 kan man ju faktiskt med gott samvete byta när man känner att ekonomi finns för det, värre om man köper en för 20' då skulle det svida att ens fundera på att byta ut den den närmaste 15-årsperioden oavsett om man har råd eller inte;)

Jag tror att jag ska låta ödet bestämma det hela. Finns den kvar så får det bli den! :p

Jag skulle nog slå till! Beige passar till det mesta och du kan ju lägga dit mörkbruna kuddar om du vill ha den looken.

Vi har tänkt köpa sängar och tillverka sofor genom att sätta gavel och sidogavlar på sängarma och sy upp "ryggkuddar".
Ryggstöden kommer att se ut likadana som våra egentillverkade sänggavlar
080414-080423+%2847%29.JPG

Vi har tänkt köpa sängar och tillverka sofor genom att sätta gavel och sidogavlar på sängarma och sy upp "ryggkuddar".

Så funderar jag också på att göra. Jag är trött på att bara hitta soffor med 50 i sittdjup. Hur fasen ligger man bekvämt i en sån? Man ska faktiskt både ligga och sitta i en soffa!

Hör gärna av dig när ni tillverkat soffan så jag får se.:)

Så funderar jag också på att göra. Jag är trött på att bara hitta soffor med 50 i sittdjup. Hur fasen ligger man bekvämt i en sån? Man ska faktiskt både ligga och sitta i en soffa!

Hör gärna av dig när ni tillverkat soffan så jag får se.:)

Vi får några 1.05 sängar av mina föräldrar när de flyttar så då kommer nog tillverkningen att sätta igång. Förhoppningsvis kan sängsofforna rymma en vuxen och ett barn liggande bredvid varandra.
Just nu väntar vi på leverans av de golvplank som fattas så att vi kan slutföra rummet. Jag lägger det på hemsidan direkt bygget påbörjas!

Senast ändrad av en moderator:

det där med mörkbruna kuddar var ju smart! :idea:

ska iväg imorn och provsitta några soffor igen, om den billiga finns kvar och inte är väldigt mycket obekvämare än någon annan jag funderat på så slår jag till på den! tror jag.... :D

nu har jag lite bilder på lägenheten, så jag kan visa allt.

här är rabattsoffan: http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/Soffor/Monza/?p=1

hade från början tänkt en karlstad i korndal brun (vet inte om länken fungerar, men hoppas det)
http://www.ikea.com/PIAimages/68117_PE182201_S4.jpg

och så lägenheten (som dock är långt ifrån klar, som ni ser :D )
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/blandat/lgenhetenfix1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/blandat/lgenhetenfix2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/blandat/lgenhetenfix3.jpg

Mio-soffan är jättesnygg! Jag tror att den kan passa bra in. Jag är måttligt imponerad över IKEA:s soffor så jag tror att Mio är ett mycket bättre val på lite längre sikt.

det är det jag känner också... att jag får vääääldigt mycket mer för pengarna. ska även kika på hur mycket soffan kostar utan rea och i annat tyg.. har för mig att den kostar ungefär som karlstadsoffan jag tänkte ta först...

Jaaa! :love:

Ullo har den tydligen också, o hon är supernöjd med den! :)

Fast det kan ju hända att den inte finns kvar längre när vi åker dit idag! :eek:

Ullo har denna modellen - http://www.mio.se/templates/MioProdukt.aspx?id=2903&p=1 - men i tyget som du visade på din. Det tyget är jätteläckert, en levande varmt brun färg. Enda nackdelen är att man blir småsugen på mjölkchoklad ibland när man kikar på den. :p

Jag tycker dessutom den är löjligt skön, men det är ju divan-hörnet som är favoriten. Bara smacka upp fossingarna och kura in sig med en yllefilt så klarar man sig galant. Andra hörnet funkar också utmärkt men jag halvligger ofta och lyfter upp fötterna ändå. (Jag kan verkligen inte sitta som folk.) Armstödet funkar dessutom som kudde om man vill ligga och kika på film, men man kan behöva en extrakudde under axeln för att inte skeva till ryggen alltför mycket.

jag sitter sällan normalt i soffan jag heller.... :angel:

jag hade ju helst haft divan men det går ju inte när man har så sjukt liten lägenhet! :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 989
Senast: Zpunk
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 259
Senast: Vogue
·
Hemmet Hur många olika färger/träslag kan man ha i ett rum innan det blir heltokigt? Vi tittar efter ett matsalsbord med 6 stolar till...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: ullo
·
Hemmet Jag behöver lite smakråd vid val av tv-bänk och soffbord! Främst när det gäller bänken, ett bord kommer nog lånas in till en början...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023