Färg på övre delen av väggen

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har trä både upp till och ner till i vårt stall. Den nedre delen har vi tänkt målas i en färg lämplig för djurstallar, men vi lurar lite på ifall det behövs för den övre delen. Den kommer ju inte vara utsatt på samma sätt. Tror ni det räcker med ex 'villafärg' där?

Sv: Färg på övre delen av väggen

Varför betsar ni inte neder delen :) ? Blir så himla snygg :D!

Sedan vitt ovan på *mums* ! :idea:

Mvh
Eran Emma

Vi har trä både upp till och ner till i vårt stall. Den nedre delen har vi tänkt målas i en färg lämplig för djurstallar, men vi lurar lite på ifall det behövs för den övre delen. Den kommer ju inte vara utsatt på samma sätt. Tror ni det räcker med ex 'villafärg' där?

Vi har en vanlig grå/silver oljefärg upptill och blått nertill.

Vi har också vanlig oljefärg för inomhusbruk i stallet.Rödbrunaktig nertill och svagt senapsgult upptill.

Jag målar väggarna, både uppe och nere, med utomhusakrylat (vattenlöslig) Det går jättebra. Den vattenlösliga färgen är enkel att hantera också.

Har fått höra att i Holland målas "ko-stallar" etc med blått, då det är en färg som av någon anledning inte flugor dras till... Vet ej huruvida det ligger ngn sanning i det med... :D

Själv har jag dock blått på "undre delen" och vitt upptill... ! Men, håller med M.D., betsat är snyggt....!

Har fått höra att i Holland målas "ko-stallar" etc med blått, då det är en färg som av någon anledning inte flugor dras till... Vet ej huruvida det ligger ngn sanning i det med... :D

Själv har jag dock blått på "undre delen" och vitt upptill... ! Men, håller med M.D., betsat är snyggt....!

Vi hade enats om ljust grågrön/gammelgrön sambon och jag.. men så var vi på lantmännen häromdagen (för att inhandla den vita färgen - det blev Teknos stallfärg ändå) och såg då färgprov på bl a olika varianter av bets.. och ja, det var ju faktiskt riktigt snyggt! Hm...

Om man kör på bets några år och sedan ångrar sig och vill måla över med färg - brukar det gå bra?

Om man kör på bets några år och sedan ångrar sig och vill måla över med färg - brukar det gå bra?

Det ska säkert gå bra.
Men om du väl börjar måla, så får du fortsätta att måla.

Så här gör vi:
Taket målas vitt för utomhusbruk (med tanke på fukt).
Väggarna är bara behandlade med linolja/terpentin.
De bärande pelarna och de tjocka balkarna i taket, ska jag köra i roslagsmahogny (linolja/terpentin/tjära).

//Jezz

Det ska säkert gå bra.
Men om du väl börjar måla, så får du fortsätta att måla.

Så här gör vi:
Taket målas vitt för utomhusbruk (med tanke på fukt).
Väggarna är bara behandlade med linolja/terpentin.
De bärande pelarna och de tjocka balkarna i taket, ska jag köra i roslagsmahogny (linolja/terpentin/tjära).

//Jezz

Jag blev nyfiken på din målaning, har du någon bild från stallet o dina färger?

Ja det går bra det har jag nyligen tagit reda på i eget intresse!!!

Vi kör vit utspädd medvatten färg i tak och upptill på väggarna roslagsmahogny "nertill" och bara tjära på bärstolp och takbjälkar!! vitt-träbrunt-svartbrunt MUMS!!

Jag blev nyfiken på din målaning, har du någon bild från stallet o dina färger?

Nej, vi håller ff på med sista delen av bygget.

Nu har jag dock funderat i några dagar och tycker liksom att stallet ser ut som en bastu med allt trä, trä... :crazy:

Så jag lurar nu lite på:
Fortsätta med det vita på övre väggen, och sedan köra på med roslagsmahogny nertill som jag sett flera fina bilder på här, ursnyggt :love: (och bara tjära på balkarna låter ju jättefräckt)

Då har jag dock 2 frågor som jag är lite orolig över.

1) Är det farligt för hästarna på något sätt att köra med "vanlig villa utomhusfärg" på övre delen av väggarna? Giftigt på någe sätt?

2) Boxfronterna fr C_t_-boxen är i lärk, och det skall man inte måla. MEN: min fråga är då; går det att betsa i roslagsmahogny eller blir jag tvungen att köra på i "furufärg" livet ut?

Jättetacksam för svar, tips och idéer.

//Jezz

Skulle vilja svara med mitt eget resonemang jag kan ju inte garantera till 100%

1. - är färgen helt snustorr tror jag inte det är nån fara jag vet massvis med folk som använder sån färg, har veterinärer i bekantskapskretsen och jag har aldrig hört att detta varit misstanke till sjukdomsorsak.

2, - Ring och fråga!!! Men rent logiskt borde det inte vara nån fara eftersom du bara skulle använda "förstärkt" olja...

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
365
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama