Färg fråga!!! Islandshäst!!!

FannyN

Trådstartare
Hittade ingen liknande, så jag ställer frågan?!!

Är himla sugen på att köpa ett svart dräktigt sto och funderar nu vad det finns för färgmöjligheter på lilla fölungen;

Pappa är bork
Mamma är svart

Farfar är Isabell
Farmor ?
Morfar svart
Mormor Musblack

Vad tror ni???

// Åsa

svart, gulbrun,gulsvart eller brun.Något mer????
farmor borde vara brun eller så då gulanlaget blekt ett brunt anlag till gulbrun.
Mitt svarta sto har med gulbrunhingst gett svart och gulbrunt. Med isabell gav hon en fux!
Vet inte hur musblack ärvs ner.

Fux eller isabell kan det också bli. Om den svarta mamman har ett fuxanlag vill säga. Pappan har garanterat ett sådant iallafall, eftersom hans far är isabell.

Eftersom vi inte vet vad hästarna har fått för avkomma tidigare, går det inte att säga helt säkert vilka färger fölet kan få och hur stor sannolikhet det är, men en del går att säga i alla fall. MÖJLIGA färger (med den info vi har) är: Brun, svart, fux, gulbrun, gulsvart och isabell.

Sannolikheten för att fölet får gulanlag (dvs blir gulbrun, gulsvart eller isabell) är 50%.

Pappan har ett fuxanlag ("icke-svart" anlag e), eftersom hans pappa är isabell. Han har också ett svart anlag E, och ett aguti-anlag A eftersom han har brun som grundfärg, och så ett Cr-anlag (gult anlag), eftersom han är gulbrun. Hans genotyp är alltså EeA?Crcr. Är han AA, så kan det inte bli ett svart eller gulsvart föl.

Mamman, som är svart, kan ha ett eller två E (kan ha fått från både svart och musblack, eftersom musblack har svart som grundfärg). Hon har inget A, eftersom hon då hade varit brun, och heller inget gulanlag (och inget blackanlag, eftersom hon då varit musblack). Hennes genotyp är alltså E?aacrcr. Om hon är EE, så kan det inte bli ett fux- eller isabellföl, är hon Ee så kan det det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
Avel Osäker på frågan hamnar på rätt ställe. Moderator får gärna flytta om det blev fel. Jag letar Islandshäst och har hittat ett jättefint...
2
Svar
26
· Visningar
3 145
Senast: corzette
·
Islandshäst Jag har hittat det perfekta stoet att köpa, allt är perfekt förutom faktum att hon är linjeavlad. Jag har/hade tänkt använda henne till...
Svar
11
· Visningar
2 824
Senast: Garpur
·
S
Avel Vad kan det bli för färg av detta? Pappa: brun stickelhårig farfar: skimmel (grå) farmor: skimmel (brungrå) Mamma: mörk fux...
Svar
1
· Visningar
993
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka