Färg för att måla om transport invändigt

Smurfmodesty

Trådstartare
Vilken typ av färg har ni som målat om era transporter invändigt använt?
Och vad har ni gjort för förjobb innan ni målat?

Kan man spackla igen "rispor" efter sparkar?

Transporten jag ska måla är brun invändigt och jag vill måla om den till en ljus färg, ungefär halva väggarna.

Så hit med massa tips, här ska målas!! :cool:

Jag ska också måla min transport, har faktiskt också funderat på kanske tvåfärgat i någon ljus färg! Tycker vitt är så tråkigt...

Ja, jag funderar på att göra en bård liksom mellan övre och nedre.
Men när jag pratat med färgfirmor så har jag fått lite olika bud på vad som fäster och sitter bäst...
Så jag vill ha tips :)

Antar att det är plywoodväggar i din transport... Du måste slipa ytan så att färgen kan fästa ordentligt. Det går bra att spackla repor och hack, men kolla i en färghandel vad för spackel du skall använda. Sen kan du använda industrilack till målningen. Det är en bra och hållbar färg. Jag har lackat bil med det, och det funkade hur bra som helst! :) Lycka till!

Okej, ja ett av tipsen jag fått var billack men det sa han att man skulle spruta på :confused: Gjorde ni det?
Annars sa han snickerifärg, har ingen aning om vad det är för färg...

Industrilack finns bla hos Flügger färg. Det är bara till att blanda ut den med lite lacknafta och rolla på den med en skumgummiroller! Det gjorde jag på bilen, och det blev inte mycket mer "apelsinhy" än vad det är på nya bilar idag!

Hej, vi har nyss målat om våran transport invändigt. Först tvättade vi av alla skivorna med kaustik soda, som är frätande. Det gör rent det väldigt väl. Vi lät det torka i några dagar, och när det var torrt slipade vi skivorna för att färgen skulle fästa ordentligt.
Sedan så torkade av med lacknafta och målade ett lager med "Häft Grundning". Vi lät det torka ett dygn och målade efter det med en lacknaftabaserad färg som var en "Dörr och fönsterfärg".

Vi valde grått (Mer blå-grå), exakt samma färg som är i dom nya Tranesläpen, vi fick färgnumret därifrån, men därifrån vi köpte färgen kunde man få vilken färg man ville tillblandad åt sej. Färgen sitter som sten nu och har inte visat några tecken på att flaga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka