Färdtjänst

LiZH

Trådstartare
Hej alla kloka!
Min pappas hälsa har sviktat ett tag och nu är det inte bra. Han har njurinsufficiens och ett svagt hjärta och de senaste månaderna har det gått utför:crazy:. Nu har mamma o pappa konstaterat att han kan inte promenera/åka kollektivt till vàrdcentral/sjukhus/affären etc längre och de har bokat tid hos doktorn för ett läkarintyg för färdtjänst. Hans läkare tror att han kommer få färdtjànst beviljad. Det låter ju jättebra.

Men saken är den att mina föräldrar, som de senaste månaderna tagit taxi överallt, tror att färdtjänst kommer fungera lika smidigt...och jag är inte övertygad:confused:. För lääänge sedan jobbade jag med att bla handlägga färdtjänstärenden och vet hur knöligt det var då. I hopp om att det blivit smidigare har jag nu läst på om stockholms färdtjänst och förstått att man inte kan räkna med samma smidighet som en vanlig taxiresa. Jag ser framför mig hur stressade mina föräldrar kommer vara v a r j e gång de ska använda färdtjànst ( boka innan, inte riktigt kunna planera restid,bara ha en väska/kasse var, bilen väntar endast i 5 minuter). Min pappa som är van att alltid veta bäst( inte alltid sympatiskt drag;)) blir otroligt lättretlig när det inte går som han tänkt/han inte riktigt har koll och min mamma blir då stressad, gråtmild och orolig för hans hjärta... ( ja, det är lugnast för alla när de håller sig hemma;)).

Har ni ngn erfarenhet av färdtjänst? Fungerar det bra/smidigt/dåligt/struligt? Finns det ngt alternativ till den "vanliga" färdtjänsten? Jag har sett att Taxi Stockholm har ett betalkort, det är enda alternativet jag hittat än ( att jag skulle skaffa ett sådant åt dem och det dras från mitt konto. Problemet är väl att jag är rädd att de kommer använda det så lite som möjligt då:idea:)

Hej alla kloka!
Min pappas hälsa har sviktat ett tag och nu är det inte bra. Han har njurinsufficiens och ett svagt hjärta och de senaste månaderna har det gått utför:crazy:. Nu har mamma o pappa konstaterat att han kan inte promenera/åka kollektivt till vàrdcentral/sjukhus/affären etc längre och de har bokat tid hos doktorn för ett läkarintyg för färdtjänst. Hans läkare tror att han kommer få färdtjànst beviljad. Det låter ju jättebra.

Men saken är den att mina föräldrar, som de senaste månaderna tagit taxi överallt, tror att färdtjänst kommer fungera lika smidigt...och jag är inte övertygad:confused:. För lääänge sedan jobbade jag med att bla handlägga färdtjänstärenden och vet hur knöligt det var då. I hopp om att det blivit smidigare har jag nu läst på om stockholms färdtjänst och förstått att man inte kan räkna med samma smidighet som en vanlig taxiresa. Jag ser framför mig hur stressade mina föräldrar kommer vara v a r j e gång de ska använda färdtjànst ( boka innan, inte riktigt kunna planera restid,bara ha en väska/kasse var, bilen väntar endast i 5 minuter). Min pappa som är van att alltid veta bäst( inte alltid sympatiskt drag;)) blir otroligt lättretlig när det inte går som han tänkt/han inte riktigt har koll och min mamma blir då stressad, gråtmild och orolig för hans hjärta... ( ja, det är lugnast för alla när de håller sig hemma;)).

Har ni ngn erfarenhet av färdtjänst? Fungerar det bra/smidigt/dåligt/struligt? Finns det ngt alternativ till den "vanliga" färdtjänsten? Jag har sett att Taxi Stockholm har ett betalkort, det är enda alternativet jag hittat än ( att jag skulle skaffa ett sådant åt dem och det dras från mitt konto. Problemet är väl att jag är rädd att de kommer använda det så lite som möjligt då:idea:)

Du får ett bestämt antal resor per år, så du måste planera resorna och inte åka färdtjänst vid alla transporter utanför hemmet. Tar resorna slut före årskiftet kan du ansöka om fler men det är inte garanterat att du får dem. Betalning för varje resa, eller månadskort, sker i efterhand via faktura.

Du beställer vanligen någon timme före resan, eller helst tidigare än så. Men du kan också ringa och be om en bil snarast möjligt - det kan då ta allt från 10 min till två-tre timmar beroende på trafik och väder. Ex jul- och nyråsresor brukar beställas någon vecka före 24/12, så att logistiken kan ordnas när så många reser samtidigt.

Är det en sjukresa, eller annan viktig resa kan du begära att få en bestämd frammetid. Ex tåget går 13:00, du ska möta SJs ledsagare 12:30, du sätter en frammetid vid Centralen 12:20.

Sthlms färdtjänst funkar oftast ok, så länge det inte är snö/stor helg/annat som påverkar trafiken. Men det är inte som att åka vanlig taxi där du får en bil direkt. Du kan även få åka och hämta en annan resenär på vägen till din destination, och därför få en extratur runt stan.

Chaffören väntar knappast 5 minuter, btw. De har ett tajt schema och ska ibland hämta/lämna med bara några minuters spelrum. Tänk busstrafik. Bussen står inte och väntat på dig. Ska du åka med får du komma i tid.

Det fungerar överlag enligt reglerna bra (där jag bor). Men det är som du redan är inne på, lite omständigare än att tex resa med taxi. Man måste ta till gott om tid åt alla håll och vara öppen för att det kan vara fler passagerare och att det kan bli underliga omvägar för att köra dem med.
Ska de till affär som ligger nära borde de inte bekymras av underliga långa omvägar eftersom det är kort resa, utan största problemet då är tidspassandet, dvs ringa i tid innan, vara klar i tid för bilen och att ringa i tid/vara klar i butiken i tid för hemresan.

Jag rekommenderar att använda sjukresor (som bara kan användas vid sjukbesök av olika slag) när det går om de kan få det, det är smidigare än färdtjänst på flera punkter.

Hej alla kloka!

Alltså, ska man åka till nån form av vårdinträttning i den här stan där jag bor för eget bruk (dvs behandling, träffa läkaren allmännvård) får man inte åka färdtjänst. Då är det sjukresa OM man blir beviljad detta. Färdtjänst till vårdinträttning får man bara göra om man tex ska hälsa på nån där. Här får man åka hur mycket färdtjänst man vill inom kommunen. Man får även åka färdtjänst ensam i taxin om man vill med då kostar det dubbelt så mycket (Oftas bara 80kr :D)

Liknande trådar

Hundhälsa Hur vanligt är det att veterinären kräver blodprov före munsanering? Mina föräldrar har tyckt att deras hund luktar illa ur munnen men...
Svar
11
· Visningar
3 456
Senast: skrabbe
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 740
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA