Färdplan + moms i utlandet

Affa

Trådstartare
Har kikat lite på häst nere i Belgien/Holland/Tyskland och vid ev köp kommer jag att hämta hästen själv. Resan kommer att ta över 12 timmar och därmed krävs ju att vi gör stopp på vägen. Jag hittade en länk med sk godkända mellanstationer, men ingen ligger ens i närheten av vägen vi ska åka. Hur gör vi då? Måste det vara en sk godkänd mellanstation? Om vi stannar hos privatpersoner, hur ställer sig myndigheterna till det?
Om hästarna åker i boxar, räcker det om de får komma ut och sträcka på benen och sedan stå i boxarna i lastbilen? Har för mig att de inte får det?

Och sen, hur fungerar det med momsen i utlandet, om både köpare och säljare är momsreggade?

Sv: Färdplan + moms i utlandet

Kul med ny häst :)

Jag har gjort den omvända resan, dvs från Sverige till Tyskland.

När jag fick min färdplan stämplad av min svenska veterinär så var det inget tal om godkända mellanstationer. Jag övernattade hos bekanta med stall längs vägen och såg till att det blev lagomt med körning så att man inte tog knäcken på hästen (eller sig själv).

Jag föredrar att hästen får en ordentlig paus från transporten när man "mellanlandar". Något jag dock tycker är värt att reflektera över när man övernattar/pausar i någon annans stall är eventuell smittorisk.

Som parantes tycker jag att det är bra att man skall veterinärbesikta hästen för att få ett hälsointyg före resan, men det här med färdplanen är jag lite kluven till. Visst är den bra att tänka igenom resan och sätta den på print, men det jag finner lite märkligt är att den stämplas före resan och sedan är det bra med det. Skulle man ha en täckande kontroll så vore det ju på sin plats att man besiktar hästen igen efter färden och redogör för den faktiska restiden mm.

Det där med momsen har jag absolut ingen koll på...

Sv: Färdplan + moms i utlandet

Köp mellan olika länder inom EU skall ske utan moms om både köpare o säljare är momsregistrerade.
PL

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik :idea: Jag och min make, mestadels maken har funderat ihop en väldigt rolig och på papperet lönsam idé. Jag tänkte ni kunde komma med...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
18 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hata mat
  • Scenföreställningar
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat