färdigfoder

blizz

Trådstartare
jag funderar på det här med färdigt kraftfoder, jag skulle vilja ha tips och åsikter om det! fördelar/nackdelar?

Sv: färdigfoder

Fördelar:
-går snabbare att fodra med.
- innehåller ibland fodersorter som är svåra att få tag i själv.
Nackdelar:
-kostar mycket mer än att blanda själv.
-svårt att vara säker på innehållet, kan variera en del från säck till säck.

Det är sällan så enkelt som att köpa en säck avelsfoder till det dräktiga stoet, ett basfoder till fritidshästen och ett tävlingsfoder till tävlingshästen.

Dessutom kan det vara så att färdigfodret inte täcker hästens behov av t.ex. mineraler som det är tänkt, pga att grovfodret har obalanserade värden. Det brukar även krävas en ganska rejäl mängd av kraftfodret för att komma upp i tillräcklig mängd mineraler och vitaminer.

Men hittar man ett färdigfoder som passar ens häst och grovfoder är det såklart smidigt att hantera.:)

hadde det innan, men bytte.

+ går snabbare att fodra med
+ praktist med bara ett kraftfoder och lätt att "hålla reda på".

- du vet inte EXAKT vad det e du stoppar i hästen .
- dyrare än att blanda själv
- om du ökar/minskar i träning eller hästen i hull är det svårt att ända i enskilt ändamål!

Jag personligen tycker det är bättre att blanda själv.
Om du ändrar något i foderstaten behöver du inte ändra Allt.

Nackdel:
dyrt! dessutom måste man ändå sätta sig ini vad de innehåller, för värdet på fodret varierar nåt oerhört. En del kan vara prisvärda, medan du i princip köper en massa luft och hackat hö i nån annan för 200 kr säcken.
Dessutom är pelleterat foder lite tråkigt tycker jag, men det finns ju andra typer.

Fördel:
Praktiskt, står bra deklarationer på säcken, även om de inte alltid stämmer helt hundra. Brukar vara gott.

Det är praktiskt med färdigfoder. Allt finns i. Iaf det jag ger. Jag har räknat på vad det skulle kosta med alla tillskott och det blir inte mycket dyrare med müsli.

Marstall Champiom använder jag som ridmat det är gott och innehåller speciella örter och luktar gudomligt gott!

annars tycker jag att det är bättre och snabbare att blanda själv, + att det är super KUL!

läste i ridsport för några månader sen att en häst som äter pelletrerat inte lever lika länge, fast det tror jag inte riktigt på. men jag vill ju ha min söta så länge som lixom, :rofl: så jag bytte till att blanda själv :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka