färdigfoder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 081
J

jupiter-judex

har aldrig använt det och är helt nollad på alla sorter och så.
men min går just nu på bara silage och ett halvt kilo havre. lufsar just nu bara runt i skogen.
men jag ska ju börja ge soja för det är lite dåligt med protein i silaget. nu när jag ska börja träna så smått funderade jag på om det är smartare att börja ge ett färdigfoder istället för att sen då öka havren. jag tänkte då mest på om det fanns ett proteinrikare färdigfoder som gör att jag kan komma ner lite i soja tillskottet.

hänger ni med på hur jag menar?

Sv: färdigfoder

Har du dåligt med proteiner i silaget bör du tillsätta ex. Lusern i första hand, inte massa kraftfoder som höjer energit, då blir Smrp/mj kvoten ännu lägre. Öka proteinet i första hand, Lusern räknas som grovfoder o är skonsamt mot magen, soja har oxå högt proteinvärde men är väldigt lätt att överdosera o inte fullt så skonsamt.

Ger oftast lusern i första hand, men även soja och/el linfrökaka om protein behövs. Gillar själv inte färdigfoder så väldigt mkt. Det färdigfoder som jag uppfattar att hästar brukar gilla och som jag vet att mina pållar var förtjusta i är Hippo Alfa. Krafft har ju sin Pluss Grön, Groov 125 samt Krafft protein som innehåller mkt protein.

Det finns flera kraftfodermärken som har färdigblandade proteinfoder, tex krafft protein innehåller drygt 300 g smrp/kg (jättemkt). Så det ger du bara några hundra gram av (efter behov förstås, men det är bara i extremfall man ens behöver gå uppåt ett kilo)och behöver då inte komplettera med extra soja.

mm, fast just nu har jag bestämt mig för soja tror jag. lusern känns inte aktuellt just nu, då kraffts har för lite protein för vad jag behöver så behöver jag i så fall ha den andra som bara finns i pellets. då jag inte vill dra ner på strå fodret, vilket jag hade behövt för energin så känns det lättare att behålla den mängden och sen tillsätta soja istället.

tror nog ni missuppfattade mig, men jag tror inte att det funkar så som jag tänkte. jag tänkte nog mer ett foder som ersätter havren som antagligen kommer behöva ökas när han börjar tränas. men ett mer proteinrikt foder än havre för att liksom få upp proteinet lite på köpet och därmed kunna sänka sojan när jag ändå ska öka havren då i mitt fall. hm, fattar knappt själv hur jag menar;)

hmm, nu är ju min 18 år...läste om krafft rehab som var bra till seniorer....ska jag tänka på nåt särskillt när han börjar bli senior och passar det bättre med rehab till seniorer än om jag bara ger silage och krafft protein?

hmm, nu är ju min 18 år...läste om krafft rehab som var bra till seniorer....ska jag tänka på nåt särskillt när han börjar bli senior och passar det bättre med rehab till seniorer än om jag bara ger silage och krafft protein?

Om du tittar på proteinhalten så ser du att du måste ge ungefär tre gånger så mycket Krafft Rehab som Krafft Protein, vilket innebär att trots prisskillnaden per säck (protein är ungefär dubbelt så dyrt) så blir det billigare att fodra med Krafft Protein. Fördelen är att det blir så liten mängd att du inte behöver dela upp på flera måltider. Potatisproteinet i Krafft Protein är snällt mot magen.

Soja är jag principiell motståndare mot, det bidrar bland annat till klimatförstöringen genom avskogning av regnskogen i sydamerika.

En bra sammanställning av olika kraftfoder: http://www.angelfire.com/ego/riven0/kraftfoder.html

Senast ändrad:

ja det var en bra sida, tack! men när man läser där så står det ju hela tiden att kvoten ska vara 6 i den totala foderstaten. det är det som är så förvirrande, på henne låter det ju som att det viktiga är själva balansen mellan mj och protein som är viktig= kvoten. då börjar man ju undra om det verkligen är så eller inte!!

Den BÖR inte understiga 6. Men för den skulle finns inget som säger att en del hästar mår alldeles utmärkt med högre kvoter.

hm, tror inte ni förstår hur jag menar.....
varför är just kvoten viktig....om min häst behöver 75 mj och 450 g protein och när jag ger grovfoder så hamnar jag på tex 85mj för att jag inte kan dra ner på grovfodret med tycker jag. hur kommer det sig då att hans protein behov ökar bara för det. protein behovet är ju fortfarande 450g...behovet kan ju inte öka bara för att det råkar bli mer mj än vad hans behov är.
hängde nån me!

blir rätt stor skillnad om jag ska tillsätta krafft protein tills kvoten blir rätt i förhållande till mj han äter jämfört med om jag ska tillsätta protein tills hans behov är fyllt...dvs 450g

Jag anser att många resonerar bakvänt när de funderar över kvoten! Den är framför allt intressant när man ska köpa foder eftersom den är ett kvalitetsmått. För foderstaten som man räknar ut (om du använder exempelvis Hippocampus) så behöver du inte bry sig om kvoten alls.

Börja med att se efter hur mycket energi som din häst behöver (beror på bland annat arbete, temeperatur och hästens temperament).

Om din foderstat då innebär att hästen får för litet proteiner av ditt foder så måste du öka intaget av proteinrikt foder (byter ut en del av fodret mot ett foder med högre kvot).

Bantar du din häst så vill du ju minska energin utan att minska proteinmängden. För att åstadkomma detta så måste du byta ut en del foder mot annat som ger mer protein (högre kvot). Om du vill att hästen ska öka i vikt och den i sin foderstat redan har tillräckligt med protein så kan man normalt bara öka mängden (grov-)foder.

nu använder jag inte nåt program så utan har utgått från tabellerna och då kommit fram till 75mj i lätt arbete.

men du menar då med andra ord att jag tänker rätt då eller?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 553
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 796
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31