Färdigfoder?

L

linabergmer

Hejsan!

Har planer på att ge min häst färdigfoder istället för att blanda själv.

Vad finns det för olika färdigfoder och vad tror ni skulle passa en 4 årig nordsvensk som rids lätt?

Tacksam för svar!

Mvh Lina

Sv: Färdigfoder?

Hej. Jag tycker att du kan börja med att ge Hippo basic och se vad du tycker om det.

Så här ser väderna ut på hööt:

Torrsubstans 81
Smltb råprotein: 51
Energi: 7.4
Kalcium: 1.7
Magnesium:0.9
Fosfor: 1.0

Nån som har någon bra foderstat med höö och färdigfoder?

Kan tilläggas att han är lite tjock och behöver bantas ner.

Eftersóm du har alla värden på höet så kan du gå in på hippocampus och göra en foderstat själv. Där fyller du bara i alla värden du har så räknar den ut en foderstat åt dig. Försök själv annars kontakta någon du vet kan. Hör dig för i ditt stall det brukar alltid finnas någon som kan räkna foderstater. Lycka till

10 kg hö ger 74 MJ och en smrp/MJ-kvot på ca 7, så varför inte bara hö och något mineralfoder med låg Ca/P-kvot, typ Miner Grön?

OBS! Har inte räknat så noga nu, men du borde inte behöva ge något kraftfoder alls, och eftersom hästen är lite rund så finns ingen anledning att överutfodra.

Lånar din tråd lite, hoppas det är ok! ;)

Någon som vet om man kan ta hjälp av Krafft när det gäller att göra en foderstat? Såg att man kunde göra det på hippocampus....

Krafft har foderrådgivning, men du kan få väldigt varierande hjälp beroende på om den som räknar är kompetent eller inte.

Det finns även risk att du får en foderstat som innehåller massor av kraftfoder från just...Krafft... :devil:

Har själv räknat åt ett högdräktigt sto som skulle äta ett urkasst hö, men ägaren tyckte den foderstaten blev för dyr och krånglig (det blir ju lätt så om höet näringsmässigt liknar halm... :idea: ) så hon vände sig till Krafft.

Foderstaten hon fick därifrån täckte inte ens protein- och mineralbehovet hos min, lätt tränande, ickedräktiga häst!! :crazy:

Har även sett skräckexempel från Krafft här på Buke, men jag måste ju också säga att jag känner en som fick en bra foderstat iaf. ;)

Vilken adress är dte till hippocampus för jag kommer definitivt fel!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama