Färdigfoder eller inte?

M

Magrinette

Jag ger just nu min häst krafft grund, betfor, vitlök, linfröolja och morötter.
Vad anser ni är bäst för ett häst som är väldigt lättfödd, färdiga pellets eller "blanda själv" dvs korn, havre etc.
Min häst är väldigt het av sig.:smirk:

Sv: Färdigfoder eller inte?

Har du ett bra hö så kanske du kan försöka ge så mycket som möjligt av det och sen komplettera med något om det behövs, tex Betfor el korn.
Min ponny som var mycket lättfödd gav jag 6 kg Hö och 1 kg Havre om dagen (+miner) det funkade jättebra på honom.

Det beror självklart på vilket näringsinnehåll det blir sammantaget. Färdigfoder finns ju i alla möjliga varianter, precis som att det går att kombinera råvaror i det oändliga. Har du ett grovfoder som näringsmässigt motsvarar Kr*fft Sport behöver du ju inte lägga till så mycket annat om hästen ändå känns het, eller hur? :)

Jag har färdi foder. Allt ingår ju lixom i det. Och skall man räkna på vad det kostar att köpa hem allt och blanda själv till 8 st hästar så tror jag mer på iden med färdiblandat.

som sagt beror det helt på vad ditt hö innehåller för näring..

när man räknar foderstater tittar man faktiskt bara på näringsvärdet, inte om det är processerat eller inte.. närningen är det enda viktiga (om det inte är så att hästen inte tål ett visst sorts foder då dvs)

till exempel: om du tar och blandar havre, vetekli, betfor och mineraler så kan du få ut exakt lika mycket näring ut ett kilo krafft.. dvs det enda som skiljer är att krafften är processerad(lättsmält) och mer lättdoserad..

själv ger jag helst färdigfoder, det är mycket enklare att dosera för det mesta..

Jag har en häst som är väääääääldigt lättfödd och samtidigt blir för pigg på för mycket kraftfoder men behöver lite kraft för att få lite lagom "gas".
Henne ger jag hö med höga värden, hösilage med normalvärden, halm och som kraftfoder lite betfor och morötter. Det fungerar bra på henne :)

:) Jag har gjort en analys till mitt foder och den sa att jag gav rätt. Men min undran var vad ni tyckte vad bäst/lättast, färdiga foder eller blanda själv med korn havre etc. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Vår lilla labbetjej har nu hunnit bli 15 månader - inte klokt vad tiden går. När vi köpte henne lovade vi uppfödaren att följa hennes...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 289
Senast: startpompe
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 242
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama