Farbror i sjukhage

Saile

Trådstartare
Idag var vi på klinik och det konstaterades att farbrorn har en rupturerad peroneus. En sena i bakbenet som alltså är av. Dock trodde vet. Att den kanske inte var helt av för han skrittade ganska bra men traven var värre. Sen har han blivit bättre på bara några dagar.

MEN. Sjukhage i 8 veckor. Egentligen är det strikt boxvila men eftersom han är 25 år och inte av den vilda sorten så gick det bra med sjukhage.
Nu hoppas jag bara att hans mage och psyke ska tåla detta, men jag tror att sålänge han får vara ute och kolla på dom andra hästarna samt ha fri tillgång på Hö så borde han vara nöjd.
Men vad kan man göra för att underlätta sjukhagesvistelsen?
Om någon har bra erfarenheter av att ha en äldre häst i sjukhage så berätta gärna.
Vill gärna inte höra historier som slutar illa, jag är själv medveten om vad som kan hända.

Medryttarhästen har stått i sjukhage i 13 veckor och det gick bara fint. Han är 16 och lugn av sig så vi var inte så oroliga. Han hade också utsikt över de andra hästarna plus en liten en i hagen brevid :)

Hade mitt sto i sjukhsge hslva förra våren och över sommaren! Hon behövde flugtäcke - din väl ett varmt vintertäcke! Se andra hästar och hö i dubbla slowfeeding-nät höll henne sysselsatt. Det gick över förväntan och hon har blivit helt bra ! Fraktur på kotsenbenet som opererades.

Idag var vi på klinik och det konstaterades att farbrorn har en rupturerad peroneus. En sena i bakbenet som alltså är av. Dock trodde vet. Att den kanske inte var helt av för han skrittade ganska bra men traven var värre. Sen har han blivit bättre på bara några dagar.

MEN. Sjukhage i 8 veckor. Egentligen är det strikt boxvila men eftersom han är 25 år och inte av den vilda sorten så gick det bra med sjukhage.
Nu hoppas jag bara att hans mage och psyke ska tåla detta, men jag tror att sålänge han får vara ute och kolla på dom andra hästarna samt ha fri tillgång på Hö så borde han vara nöjd.
Men vad kan man göra för att underlätta sjukhagesvistelsen?
Om någon har bra erfarenheter av att ha en äldre häst i sjukhage så berätta gärna.
Vill gärna inte höra historier som slutar illa, jag är själv medveten om vad som kan hända.

Du får se hur det går. Har han haft problem med kolik hade jag frågat vet om du kan promenera honom lite varje dag på fast underlag. Hmm hade frågat oavsett förresten, en 25 åring som inte får röra sig kan förfalla oerhört snabbt...
Har ingen erfarenhet av just den typen av senskada så det kanske är annorlunda rehab? Men senskador brukar kräva skrittmotion för att läka bra.

Jag har haft en 27-28 åring i sjukhage pga fång, men det var en stor sjukhage. 10x20 meter. Så han kunde strosa runt som han kände för. Det gick bra men han hade nästan aldrig några magproblem, det var mer att han blev så stel av att stå still och mådde psykisk dåligt av att vara instängd som gjorde att han fick större grushage.

Du kan göra en lite större hage om han är lugn, ha gräs i den, ge honom lite grenar och leksaker att pyssla med. Varmt täcke. Och massa extra uppmärksamhet, det är jätteviktigt.

Du får se hur det går. Har han haft problem med kolik hade jag frågat vet om du kan promenera honom lite varje dag på fast underlag. Hmm hade frågat oavsett förresten, en 25 åring som inte får röra sig kan förfalla oerhört snabbt...
Har ingen erfarenhet av just den typen av senskada så det kanske är annorlunda rehab? Men senskador brukar kräva skrittmotion för att läka bra.

Jag har haft en 27-28 åring i sjukhage pga fång, men det var en stor sjukhage. 10x20 meter. Så han kunde strosa runt som han kände för. Det gick bra men han hade nästan aldrig några magproblem, det var mer att han blev så stel av att stå still och mådde psykisk dåligt av att vara instängd som gjorde att han fick större grushage.

Du kan göra en lite större hage om han är lugn, ha gräs i den, ge honom lite grenar och leksaker att pyssla med. Varmt täcke. Och massa extra uppmärksamhet, det är jätteviktigt.

Det är tydligen en väldigt ovanlig senskada. Veterinären har under sina 15 år bara vart med om det tre gånger, min häst inräknad.

Nu gjorde jag en hage som är 3x4 meter. Tänkte att man kan börja så. Han är väldigt lugn så tror man kan öka på lite allt eftersom.
Ska fixa leksaker och grenar :)

Om inte hästen är ordinerad strikt boxvila, t ex efter en operation, så brukar göra sjukdagen lite större än en box ..., en sådär 5 gånger 8 m brukar gå utmärkt, då kan hästen röra på sig men inte fara omkring ... jag är dessutom alltid nervös att häsyen ska lägga sig, rulla och fastna om det är för litet dessutom

Låter ju som din gamle vän kan klara box/hagvilan psykiskt sett; håller alla tummar att skadan läker! :). De få gånger min gamle fjord var satt i sjukhage (bara liite större än hans stora box) höll han på att gå under psykiskt; gick bara inte! Så det är tur han aldrig råkade ut för något sådan skada med lång boxvila....:nailbiting:

En idé kan vara att börja med lite trickträning, typ klicker, för att hålla igång psyket på honom. Det finns massor av roliga saker man kan lära hästen utan att den behöver röra sig.

Om inte hästen är ordinerad strikt boxvila, t ex efter en operation, så brukar göra sjukdagen lite större än en box ..., en sådär 5 gånger 8 m brukar gå utmärkt, då kan hästen röra på sig men inte fara omkring ... jag är dessutom alltid nervös att häsyen ska lägga sig, rulla och fastna om det är för litet dessutom

Ja, väldigt stor risk att fastna i staketet i en boxhage och väldigt stor risk att nudda staketet. Blir som att klä boxen i elband. Ska man ha så lite som 3x4 får du bygga med plank, ej elstängsel. Ofta står de lugnare i en lite större ruta också, det är inte kul för en häst att stå fångad utomhus på 12 kvm, de är flyktdjur. Tycker absolut du ska bygga lite större, annars är det tryggare att ha honom inne. 6x8 låter som en bra början. :)

Jag håller med @Centaur jag skulle aldrig ha häst i så liten sjukhage ute , knappt ens med trästaket men definitivt det om måste - aldrig el !

Har en snäll grabb (fullblod) som varesig vid 4 års ålder eller som
Äldre varit annat än lugn i sjukhage bara det funnits ngt att plocka med i någon form - gräs eller annat stråfoder. Inte behövt ha honom i sjukhage mer än några fåtal tillfällen på 12 år men då har jag haft större - minst 15-20 kvm och även tex när det var sommartid då flyttat hagen successivt för att erbjuda gräs .
Har gått helt smärtfritt :) men som
Sagt, typ 3x4 skulle jag aldrig våga ha ute då hade jag valt boxvila hellre om inget alternativ fanns....

Vid strikt boxvila väljer jag att ha hästen inne - annars lite större ute - och om möjligt med gräs! Vissa hästar går som lugnast i en gräshage på 20*20 med en lugn kompis! Man får helt enkelt anpassa lite efter hästen och vilka möjligheter man har.

TS : ett tillägg : i min erf allmänt, dvs generellt genom alla år med häst och att vistas runt hästar och i stall gällande sjukhage och konvalescens... sjukhagens placering är oftast enligt mig a och o snarare än storleken på hagen i sig. (Läs med bra placering och lugnare individ brukar hagen kunna vara större på ett hållbart sätt konvalecensmässigt) .

A och O som grund brukar vara att hästen i sjukhagen inte blir/ riskerar att bli, känslomässigt isolerad från andra hästar , dvs gärna att sjukhagen ligger lite "inbäddad" av övriga hagar med lugna hästar i, eller ffa att sjukhagen inte ligger så att hästen upplever att den blir lämnad när övriga hästars hagar ligger så att de försvinner längre bort/utom synhåll.

Brukar vara bra dessutom om sjukhagen i kombo med ovan ligger närmast stallet . Dvs inte mitt ute i några hagar långt bort där man riskerar att konvalescenten blir kvar och orolig om Tex några hästar som går i hagar närmare stallet, hämtas in eller kommer och går in och ut . Optimalt tex med ngn byggnad som en vägg i hagen för lä dessutom. Spelar stor roll för lugnet om hästen inte riskerar stå ute på liten yta med starka vindar .

Såna placeringar av sjukhage som tex inte nära stallet, dålig placering intelation till övriga hästar osv, hade jag kasserat direkt enbart med blotta ögat /bedömning utan att ens prova släppa konvalecent i dem. Oavsett storlek på sjukhagen.

Det är mina tips i frågan att ha lugn häst i fungerande sjukhage .

Senast ändrad:
TS : ett tillägg : i min erf allmänt, dvs generellt genom alla år med häst och att vistas runt hästar och i stall gällande sjukhage och konvalescens... sjukhagens placering är oftast enligt mig a och o snarare än storleken på hagen i sig. (Läs med bra placering och lugnare individ brukar hagen kunna vara större på ett hållbart sätt konvalecensmässigt) .

A och O som grund brukar vara att hästen i sjukhagen inte blir/ riskerar att bli, känslomässigt isolerad från andra hästar , dvs gärna att sjukhagen ligger lite "inbäddad" av övriga hagar med lugna hästar i, eller ffa att sjukhagen inte ligger så att hästen upplever att den blir lämnad när övriga hästars hagar ligger så att de försvinner längre bort/utom synhåll.

Brukar vara bra dessutom om sjukhagen i kombo med ovan ligger närmast stallet . Dvs inte mitt ute i några hagar långt bort där man riskerar att konvalescenten blir kvar och orolig om Tex några hästar som går i hagar närmare stallet, hämtas in eller kommer och går in och ut . Optimalt tex med ngn byggnad som en vägg i hagen för lä dessutom. Spelar stor roll för lugnet om hästen inte riskerar stå ute på liten yta med starka vindar .

Såna placeringar av sjukhage som tex inte nära stallet, dålig placering intelation till övriga hästar osv, hade jag kasserat direkt enbart med blotta ögat /bedömning utan att ens prova släppa konvalecent i dem. Oavsett storlek på sjukhagen.

Det är mina tips i frågan att ha lugn häst i fungerande sjukhage .

Hagen är närmast stallet och är bredvid hans bästa vän, sedan går det hästar med en hage mellan så han har full koll och blir aldrig ensam :)

Ang. Hagens strl så har jag inte tänkt så långt att dom kan rulla och fastna. Ska göra den större imorgon :)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 568
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 879
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar