Fårägare

Gnist

Trådstartare
Nu är jag lite nyfiken på
Vad ni har för får?
Varifrån era får kommer?
Är ni nöjda med era får?
Varför har ni får?
Hur många får har ni?

Sv: Fårägare

jag funderar på att köpa ett får (lamm). och det skulle vara till min häst som sällskap i boxen. fungerar det?

är det inte någon som kan pallra fram lite fakta om får! :) skulle bli jätteglad.
(söker jag på får som kommer ju bara ordet "får" upp, men någon kanske har en sida som de vet om)

Är det inte lättare att ha en shettis som sällskap då?

nej, jag har ingen som kan motionera en shettis och han har ju hästkompisar. jag skulle vilja ha ett får! jag gillar får!

Min pappa hede en kanin som sällskap till en av travarna, och jag vet de som har en get som sällskap till sin häst, så varför skulle inte ett får funka lika bra ?? Det är ju bara att testa :)

Har Isländska får (eftersom jag bor på Island). Vi har ca 20 tackor som vi använder för köttproduktion på "hobbynivå" (för att få vara med på fårinsamlingen och så och naturligtvis för att lammkött är så gott!!!) De Isländska fåren finns i alla möjliga olika färger och är med massor av lååång ull, de finns både med och utan horn, själv föredrar jag får med "handtag".
Som sällskap till häst vet jag inte om jag skulle orka ha ett får, de är så himla svåra att stängsla in.

Nä ge tusan i får till hästen, får vill ha en fårflock. Ensamma får brukar få ganska så konstiga beetenden. Jag har dessutom sett hästar jaga får, dom är inte så smidiga och ett får i en hästbox när hästen rullar sig - nä låt bli det.

Nu - inga får
Förr upp till 25 tackor - då stog pappa för vardagsskötseln och jag o mammma för lamningstrasslet.
Korsning Oxford down/texel m lite finullsinslag.
Vi hade bra får som var friska och trevliga.
Vi har dom inte kvar av olika skäl - jag ansåg mig kunna för lite för att fixa till livmoderframfall o dyl och dom kräver mycket passning i lammtid. Dessutom kan jag inte ge sprutor vilket känns lite handikappande.

Vad ni har för får?
Fem stycken Oxford Down - tre tackor och två baggar (båda två är kastrerade)

Varifrån era får kommer?
Från gården på vilken jag har min häst.

Är ni nöjda med era får?
Självklart! Jag kan klappa och klia dem i timmar - de njuter lika mycket som jag av det.

Varför har ni får?
Det var inte riktigt planerat, de skulle slaktas och eftersom jag är emot sådant köpte jag dem.

Hur många får har ni?
Se svar ovan

Jag hoppas att inte bonden föder upp fler får som du måste köpa, det blir nog trångt och dyrt till slut

Nej, som tur är kommer hon inte göra det - för det hade blivit trångt och dyrare ;).

Och fårens förra ägare var inte en bonde utan ville bara föda upp några lamm för att sedan slakta dem och använda köttet hemma.

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: ameo
·
Övr. Djur Hur får jag bort snokar inomhus? När det är som värst får jag ta bort 15 st dagligen.
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Rugge
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Efwa
·
IT & mobiler Vad har ni för mobilhållare till bilen, som ni tycker är bra och funkar bra? Jag har haft lite olika genom åren, någon som man fäster i...
2
Svar
27
· Visningar
903
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar