Fara med hingst som ger stora avkommor?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Silligrid
  • Startdatum Startdatum
S

Silligrid

Jag ska betäcka mitt sto med en utvald hingst men har sett på ASVH:s sida att han toppar statistiken beträffande att ge stora avkommor. Nu funderar jag över om det trots allt är dumt att betäcka med en hingst med denna statistik då mitt sto är liten och nätt om än 1.65 i mankhöjd då det är första fölet samt att hon är 16 år? Kan det bli svårare för henne att bli mamma om fölet blir större? Blir fölen stora alltid eller anpassar naturen det hela på egen hand? Jag är återigen tacksam för svar från kunniga då jag är ny på det här med avel och dessutom en riktig hönsmamma till min lilla Pialotta.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fara med hingst som ger stora avkommor?

Jag sitter faktiskt och funderar på samma sak angående mitt smäckra sto som jag ämnar betäcka med en hingst som ibland ger stora avkommor.:eek: Tänk om det blir en jätteunge! Förmodligen är det som du skriver kanske en sak naturen fixar till på egen hand. Jag har även för mig att jag läst någonstans att första fölet brukar bli lite mindre än de som eventuellt kommer efter. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte.

Fölen brukar i regel anpassa sig efter stoets storlek, naturen är ju inte dum, men det finns så klart undantag (även den bäste gör ju misstag ;) )

Första fölet brukar ju dessutom ofta vara något mindre än efterföljande föl.

Jag betäckte mitt xx sto på 162cm med en hingst på 175cm, det gick utmärkt, trots att stoet var maiden.

Senast ändrad:

:eek: Ja man får ju alltid hoppas på det.

Jag betäckte mitt maidensto, 16 år gammal med en hingst på 168cm, själv var hon 158cm och ädel. Hingsten hade dessutom stort bakom sig (pappa på 167cm, mamma på 166cm, morfar 173cm). Fölet föddes litet (kunde utan problem gå under sin mammas mage :o) och blev som fullvuxen 155cm...

Tror att naturen fixar storleken ganska bra, fölen anpassar sig efter mammans storlek i magen.

:bow:Tack det stillade mina nerver! Hur stor blev avkomman?

Blev avkomman 1.55. Ja, vad vet man i förväg (iof var mamman rel. liten)?

Jag har kollat upp storleken på både hingstens förfäder samt på mitt stos sida och det verkar som om de flesta på hennes sida ligger runt 1, 68-71 ungefär. På den tilltänkta hingstens sida verkar de däremot vara något lägre längre bakåt. Tycks ha varit vanligt med små hingstar förr?

Andra avkomman på samma sto blev 154cm, hingsten var 171cm (Cardento). Båda dessa avkommor har i sin tur varsin avkomma, 165 resp 164cm stora, hingstarna där var 168 resp 165cm

Bakom mitt sto är pappan 164cm, mamman 153cm

Bebis föddes liten och gick utan problem under morsans mage, och hon är som sagt inte så stor.. Vet ej exakt mått på henne när hon föddes men ca 90cm.

Hur stor hon skulle ha blivit vet jag inte eftersom hon avlivades på sin 17e levnadsdag.
(det hade dock ingenting med storleken att göra)

:( Usch, vad tråkigt!

Bebis föddes liten och gick utan problem under morsans mage, och hon är som sagt inte så stor.. Vet ej exakt mått på henne när hon föddes men ca 90cm.

Hur stor hon skulle ha blivit vet jag inte eftersom hon avlivades på sin 17e levnadsdag.
(det hade dock ingenting med storleken att göra)

Mitt sto som är 17-år o som var förstföderska är 162 cm o betäckt med Nobel som jag tror det står att han är 169....

Stoet fölade okomplicerat o fölet var drygt 90 cm o kunde också galant gå under stoets mage, vilket det fortfarande gör nu när det är 2 ½ vecka, dock med lite hjälp av stoet nu.....

Jag betäckte mitt ponnysto, förstföderska, på 144 cm med en halvblodshingst på 170 cm. Hon var 16 år då tror jag. Fölet var liten när han kom ut, och som fullvuxen idag är han ca 162-63!

Grattis till fölungen. Nobel verkar vara en trevlig prick.

Min Nobelfölunge var också liten som nyfödd. Ca 90-95 cm och väldigt lätt. Men jag tror allt hon blir normalt stor sedan :)

OK! Jag antar att jag fått svar som stillar mina funderingar. Var på stationen igår med mitt sto och hon hade just släppt sitt ägg:confused: så nu blir det en annan hingst eftersom den presumtiva pappan åker in i karantän inför OS den 16/7. Typiskt! Jag hade tom varit hos en närbelägen vet (i onsdags: ultraljud) för att INTE missa denna brunsten:mad: då var äggen jämnstora och jag fick rådet att äka på måndagen för att inte missa ägget.
Vi ska tillbaka på fredag för att spruta igång nästa brunst.

Retligt!!

Nu vet jag inte om så var fallet, men många "vanliga" veterinärer är inte jätte kunniga på det här med ägg och annat som rör betäckning.. Sen är alla ston olika, vissa är super snabba på att växa till äggen och släppa dom medans andra är jätteslöa.

Finns det inte fryst på Briar föresten?

Vilken hingst blir det istället nu då? *nyfiken*

Chirlon, han är fin och kommer att bli en intressant hingst att använda han också (i det fall allt går vägen) men vi har laddat för B i ett antal år, så lite snopet blev det allt:angel:

Jasså kan äggen vara snabbare på att växa till sig hos en del ston. Veterinären vi använde har haft hand om semin förr, från och till under åren, så det hela var för att slippa fundera över rätt tid att åka samt se efter om hon hade ägg överhuvudtaget eftersom hennes brunster varit svåra att se.

Stationen ligger två timmar hemifrån och jag ville inte åka i onödan! :confused: Nu blev det bara att tvärvända och åka hem med henne igen! I och för sig var det varmt under helgen så det påskyndade väl också ägget.

Nu i efterhand inser jag att det bästa hade varit om vi åkt direkt i onsdags! Och struntat i vet, här. Då hade kanske allt varit färdigt nu och vi hade sparat 4oo samt bensinpengar (eller diesel) men det är lätt att vara efterklok.

Men,jag tror att Chirlon passar bättre,så det kanske var meningen:confused:

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 909
Senast: Kisseninan
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 316
Senast: ginnies
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 726
Senast: Görel
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka