Får vs. shettisar

mian1

Trådstartare
Vi behöver fler betesdjur och då gärna något mindre som går att ha nära trädgården så att det inte växer igen. Hästarna är så stora och bullriga och grannens kossor luktar pyton och drar en massa flygfän.

Maken tycker att 2-3 får kunde vara trevligt (medbesök av bagge nån gång ibland) och jag röstar för shettisar.
Vem äter bäst? Och vilka för- eller nackdelar har resp. sort?

Det finns 2 typer av mark som behövs betas. Den mesta av marken är nu i stort sett igenvuxen med vårmarksgräs och sly och grövre grästuvor. Självklart skulle vi slå marken innan vi släppte djur där, men det är den sortens växtlighet som vi vill ha bort. Sen finns en bit skog med skogsgräs och en kulle med fint gräs och ömtålig mark.
Självklart finns det gott om stora hästbeteshagar också - om betet runt trädgården skulle ta slut, men det är just på markerna utanför hagarna som det behövs betas ordentligt.

En fördel är om djuren är flyttbara och kan tänka sig att byta hage. Och om de är tåliga och kan bo oisolerat (ev. shettisar får ju bo i stallet, men fåren ska isåfall ha ett fårhus i skogen)

Vad brukar får resp. shettisar kosta per år? (Vi har 2 stora hästar - inga små så det är svårt att gissa)

Sv: Får vs. shettisar

Håller med Modig_Korn

Shettisar är väl kanske inte det lämpligaste "betesdjuret"
Först och främst med tanke på fångrisken som kan ge dyra veterinärkostnader. Sen är ju shettisar en liten brukshäst som behöver aktivera både kroppen och huvudet. :angel:

Får tror jag är lämpligast för er.
Effektiva gräsätare, billiga i drift, enkla boenden och tar ni dessutom några lamm får ni kött, ull och skinn tillbaka.:)

jag tror att får är billigare i drift och de klarar sig bra på enbart gräs och saltsten/mineraler på sommaren. På vinten kan de klara sig på mycket hö/ensilage, om man ska ha lamm krävs krafftfoder. Om man har ekologiska får, är krafften den ända dyra utgiften.

Tycker du ska skaffa utegångsfår som tex gotlandsfår. De är väldigt tåliga och klarar gå ute året runt, men de vill självklart ha något tätt vindskydd där de kan gå in och lägga sig i regn och snö rusk. Gotlandsfår är tillgivna och vill gärna gosa om man handskas med dem mycket!

Lycka till!

Håller med Modig_Korn

Shettisar är väl kanske inte det lämpligaste "betesdjuret"
Först och främst med tanke på fångrisken som kan ge dyra veterinärkostnader. Sen är ju shettisar en liten brukshäst som behöver aktivera både kroppen och huvudet. :angel:
Vi skulle inte haft ponnysarna enbart som betesdjur. De skulle få bli barnponnys också och maken skulle vilja ha iallafall en som var ordentligt tömkörd så att han kunde ha den att jogga med. :bump:

Kanske att får är bättre då? Att ha ett par feta rackare som inte orkar hoppa över staketet och som betar bra. Köttfår brukar väl vara tunga? Grannen har 2 får som de vill bli av med, men de är gamla och de är inte klippta på många år så man ser inte vad som är bak och fram på dem.

Går gotlandsfåren att rya som gutefår eller måste de klippas?

Självklart skulle de få ett ordentligt fårhus, men inte isolerat, uppvärmt och belyst.

Vet du hur många man måste ha för att de ska ge någon beteseffekt? Kan tänka oss en snäll bagge så att det blir lamm, men helst inte mer än 3 tackor

Men de flesta gutefåren släpper själva sin ull på vårkanten, och man kan hjälpa till att dra av den.

Det kallas att lödja fåren.

Det finns en del riktigt ursprungliga fårraser förutom gutefåret som fäller ullen om våren precis som vildfår gör.

Tex det brittiska raserna Soayfåret och Borerayfåret.

/KT

Senast ändrad:

På den delen skulle grisar göra susen.:)

Absolut! Men då får det vara luktfria grisar för det skulle inte vara många meter mellan grishagen och sovrumsfönstren. Och ett gäng tjockegrisar på fuktig mark kan nog lukta en hel del.

Har i vilket fall "ansökt" om en omgång grisar till i sommar också. Har en hektar mark där vi tog skogen förra vintern och som är i stort behov av bearbetning.

Vår och tidig höst - är det då man klipper? Tar man klövarna samtidigt eller hur ofta behöver de fixas till? Hade inte tänkt varken klippa eller klövknipsa själva utan anlita något proffs.

Om man har tjocka får som inte är så hoppiga - kan man ha vanligt fårnät då utan att de skuttar ut?

Absolut! Men då får det vara luktfria grisar för det skulle inte vara många meter mellan grishagen och sovrumsfönstren. Och ett gäng tjockegrisar på fuktig mark kan nog lukta en hel del.

Har i vilket fall "ansökt" om en omgång grisar till i sommar också. Har en hektar mark där vi tog skogen förra vintern och som är i stort behov av bearbetning.

Grisen i sig luktar betydligt mindre än något annat djur, tro mig jag vet. ;)
Det är avföringen som luktar, och det kommer du inte ifrån oavsett vilket djur du väljer. Det luktar ju knappast rosenblad efter våra besök på toan heller.:smirk:

Fördelen med grisar är att de gärna utser vissa områden i hagen som toalett. Enkelt att kratta i hop och lägga på dynghögen.

Vår och tidig höst - är det då man klipper? Tar man klövarna samtidigt eller hur ofta behöver de fixas till? Hade inte tänkt varken klippa eller klövknipsa själva utan anlita något proffs.

Om man har tjocka får som inte är så hoppiga - kan man ha vanligt fårnät då utan att de skuttar ut?

Går nog bra med vanligt fårnät eller kan man ha elnät också! Fast vanligt funkar bra så länge man ha bra stolpar och att det är tillräckligt spännt. gotlandsfår måste klippas minst 2 gånger om året. Vi började med 4 stycken får och de äter bra fast det tar ju längre tid ju mindre får man har, men det kanske inte gör så mycket.

Mina har blivit klippta idag, och sen blir det en gång i juli/augusti, men det beror på lamningstidpunkten. Annars är det nog vanligast som du säger med tidig vår och höst. Det brukar vara lagom att ta klövarna då också, det beror lite på vilket underlag de går på och hur mycket de slits.

Jag har vanligt elstängsel till mina, har satt på en undre tråd bara. Men fårnät är ju enklare på flera sätt, man slipper kolla ström och allt sånt. Jag använder fårhagarna som hästhagar också, det är därför jag inte har fårnät. De rymmare som jag har haft har inte hoppat så mycket, de har helt enkelt glidit ut mellan eller under trådarna och struntat i att det varit el i dem.... ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 960
Senast: startpompe
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 785
Senast: lilith
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar