Får vilken som helst betäcka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gibben
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 014
G

Gibben

Blev en till tråd nu....

Jo får vem som helst som har en hingst erbjuda betäckningar på ston?
Har visst inte hängt med alls sista tio åren :( Hört att man får betäcka med vilken hingst som helst och den inte behöver vara godkänd mm.

Sv: Får vilken som helst betäcka?

Ja det får man. Det är sen drygt ett år tillbaka tillåtet att låta en icke godkänd hingst betäcka andras ston och ta betalt för det.

Däremot är det fortfarande rasföreningarna som bestämmer vilka hingstar de godkänner och vilka hingstar som ger avkommor med gröna papper.

Okej så om NISSE har en hingst och BERTA betäcker sitt sto med denne icke godkända hingst får inte fölet gröna papper? :) utan bara grå då?
Men om NISSE haft en godkänd hade fölet fått gröna? :)

Enda chansen att få gröna papper som halvblod är om mamman har tillräckligt många led godkända hingstar (3 vill jag minnas) i stammen
tex: Magritte(godk) - Lester (godk)- Immer(godk) - Brunte (ej godk)
Och detta stoet ska betäckas med en hingst som är godkänd för halvblodsavel.

Tror det blir vita papper på avkomman om Nisses hingst inte är godkänd, och sedan tar det 3 generationers avelsarbete innan stammen kan stamboksföras..
Ulrika (som hoppas att Görel rättar mig om jag har fel ;))

Är pappan inte godkänd får fölet grå papper.

Blir det ett sto som får avkomma efter godkänd hingst får avkomman vita papper om den icke godkände morfardern är av ras som är godkänd för halvblodsavel samt att mormorsfar också är det. Är han inte det, utan t ex travare eller har okänd stam blir det grå papper.

För att få gröna papper ska pappa - morfar - mormorsfar var godkända.

För att få vita papper ska pappan vara godkänd, morfar och/eller mormorsfar vara okvalificerad men av godkänd ras.

Mitt eget sto är e Ceylon - Columbus, som båda var godkända, men mormorsfar var en icke godkänd hingst som var en korsning mellan anglonormand och oldenburgare, två raser som är godkända för halvblodsavel. Hon har vita papper. Hon har en avkomma efter godkänd hingst som alltså har gröna papper.

Det som är förändrat är att avelsvärderingstvånget är borttaget. SÅ vilken hingst som helst får numera användas i allmän avel. Det är dock inte riktigt så enkelt som att man får betäcka helt oreglerat ändå, det finns fortfarande begränsande skrivningar i lagen, t.ex att hingsten inte får nedärva ärftliga defekter (se defektlistan). Dessutom så måste man föra språngrullor.

Och det är, precis som nämnts, bara tillåtet att betäcka, det är fortfarande rasföreningarna som avgör ifall hingstens avkommor får föras in i stamböckerna eller ej...

Det är en mkt bra fråga?

Det är ett stort ansvar att betäcka för hand, det är ingenting för jemenemand att utföra.
Många gånger undrar man om inte det skulle behövas en licens för ägaren, att man är kapabel för detta.

Många fall av vårdslöshet av betäckning utfört av icke kapabla människor ligger på våra advokaters bord i Sverige.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 097
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 014
Senast: mars
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 861
Senast: Milosari
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 467
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka