Får vem som helst starta ridskoleverksamhet?

Pazuzu

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, kan vem som helst göra det? Finns det inga krav på att instruktörerna ska vara utbildade, att olycksfallsförsäkringar ska finnas, viss standard på anläggningen, etc?

Sv: Får vem som helst starta ridskoleverksamhet?

Namnet ridskola får bara användas om någon i personalen är utbildad instruktör.

Men tyvärr dyker det ju då och då upp "ridlekis" "natur ridning" och dylika omskrivningar för ridskola.

ridskoleverksamhet får vem som helst starta:crazy: men de får inte kalla det för just ridskola.

Riktigt så enkelt är det inte....Man måste för det första få tillstånd att driva ridverksamhet av kommunen.
Och för att få det krävs en godkänd anläggning (inspekteras noga!), att du har rutiner för avmaskning, rutiner för hästarnas vecko och årsvila, du ska på anmodan kunna visa upp när en häst användts och hur mycket (dvs det vill till att du skriver upp och har ordning på allt!), rutiner för gödselhantering ska finnas, du ska ha tillgång till utbildad hovslagare och rutiner för hovvård samt tillgång till veterinär.
Utöver detta krävs att du kan visa upp intyg på lämplig utbildning samt lämna referenser som kan gå i god för dig och dina kunskaper.

Får du sedan itillståndet kostar det ca 3-4000:- och uppföljning av ridverksamheten ska ske varje år och då tas sedvanlig inspektionstaxa ut.

Så fungerar det iaf i vår lilla kommun :)

Jag tror inte att man formellt far kalla det for ridskola om inte anlaggningen ar godkand av miljo och halsa i kommunen.

Fast jag ar inte helt saker bla pga att...

Jag kanner dock till en person som har haft ridskola i manga ar i flera olika kommuner i Skane ( de flyttar runt nar det "branner lite" och de har svart att fa nya elever)som inte ar ubildad ridlarare men h*n kanske har haft folk anstallda med den formella kompetensen. Jag vet i alla fall en person ( inte jag sjalv) som varit anstalld dar och som inte hade fatt arbetsgivaravgifter etc betalda av personens foretag.

Daremot tror jag inte att h*n kallar sitt foretag for nagot dar ordet ridskola ingar i titeln. H*n anvander andra hastrelaterade ord i stallet. Dvs h*n kan om det kniper forneka att det ar ridskoleverksamhet.

Anlaggngingarna h*n har haft/har brukar dock vara relativt sunkiga och hastarna ocksa. H*n tangerar hela tiden gransen for det tillatna. Barnen lar sig inte mycket heller, jag vet exempel pa barn som ridit 4-6 terminer hos denna person och som inte ens kan rida latt i trav eller galoppera. De kunde knappt styra hastarna.

Men h*n tar bra betalt och ar nastan lika dyr som ridskolor inne i de storre staderna.

Men som sagt nar tillrackligt manga manniskor i trakten av dar h*n bor kanner till personen och h*n borjar fa svart att fa elever sa flyttar de till ny gard pa tillrackligt langt avstand fr den gamla for att de ska ha frascha jaktmarker nar det galler elever.

Sedan kanner jag ocksa till en del som har ridskoleliknande verksamheter utan att ha tex ridlararutbildning, hippologen etc men som har fina och valskotta verksamheter.

Man kan ju faktiskt vara ytterst kompetent nar det galler hastar och ridutbildning utan att ha sin kompetens pa papper.

/KT

Namnet ridskola får bara användas om någon i personalen är utbildad instruktör.

Men tyvärr dyker det ju då och då upp "ridlekis" "natur ridning" och dylika omskrivningar för ridskola.

ridskoleverksamhet får vem som helst starta:crazy: men de får inte kalla det för just ridskola.

Problemet har som jag ser det ar att det finns massor av folk som har nagon form av formell hastutbildning som ridlarare som fortfarande inte kan ett skit nar det galler att lara folk att rida.

De kan mycket val vara jatteduktiga att sjalva tavla eller utbilda hastar men de kan inte formedla detta till eleverna.

Sa att ha utbildad personal ar ingen storre garanti.

Det finns ju aven valdigt manga som har lart sig rida mest i egen regi som ar valdigt duktiga pa vad de gor och som dessutom ar naturliga pedagoger och kan formedla till eleverna.

Idag finns ju ocksa manga som har alternativa utbildningsvagar tex inom islandshastridning, western, akademisk ridkonst etc dar det inte finns skolor att ga sa att man far giltiga papper pa sin utbildning trots att det genom aren kostat dom kanske 100 000 tals kronor.

/KT

Vilken underlig regel.:crazy: "Innehållet" är ju oftast detsamma, vad än man kallar verksamheten.

Det finns ju aven valdigt manga som har lart sig rida mest i egen regi som ar valdigt duktiga pa vad de gor och som dessutom ar naturliga pedagoger och kan formedla till eleverna.

/KT

:bow: Mycket bra skrivet!
Detta med att vara en bra pedagog är något många glömmer. Du kan vara hur utbildad som helst men sakna förmågan att lära ut till andra på ett vettigt sätt.
Önskar att fler ridinstruktörer även skulle gått någon form av barn/ungdoms utbildning och även läst lite psykologi ;)

Har själv väldigt stor nytta av min barnskötarutbildning i botten, saknar dock instruktörsutbildning men har arbetat mycket praktistk med nybörjare och barngrupper i ridskoleverksamhet samt byggt på mina teoretiska och praktiska kunskaper genom åren på annat vis.

Det man måste tänka på när man startar en ridverksamhet är att hålla den på en nivå som inte överstiger ens egna kunskaper.
I mitt egna fall håller jag mig till nybörjare i alla åldrar, samt att lära ut praktisk hästhållning dvs mycket av det som inte de vanliga ridskolorna har med i sin ordinarie utbildning.
Jag skulle säkert kunna göra så mycket mer och lära ut mer ridning, men jag vill hålla hög kvalite hellre än kvantitet.

/Zelma

Detta gäller alltså om jag förstått det rätt för de som kallar sin verksamhet för ridskola, och inte något annat som ex. ridlekis?

Sedan kanner jag ocksa till en del som har ridskoleliknande verksamheter utan att ha tex ridlararutbildning, hippologen etc men som har fina och valskotta verksamheter.

Man kan ju faktiskt vara ytterst kompetent nar det galler hastar och ridutbildning utan att ha sin kompetens pa papper.

Visserligen, men så har tyvärr inte varit fallet på de ställen jag stött på outbildad personal på.

Nja....det dom vill hålla koll på här är just att du inte ska lära ut saker som överstiger dina egna kunskaper. Och dina mål med verksamheten "bakas" in i tillståndet.
Så jag som bara har ett fåtal hästar samt ingen instruktörsutbildning kan inte börja bedriva en regelrätt ridskola.

/Zelma

Detta gäller för alla i vår kommun som vill starta någon form av ridverksamhet.
Med ridverksamhet menas även om du ska lära ut praktiska saker så som att rykta, tränsa, sadla etc mot betalning och att du upplåter dina egna hästar för ändamålet.

Dvs ALL form av utbildning där du anvaänder dina egna hästar och tar betalt för det, även om det inte är ridning.

Frågan är då om det gäller i landets alla kommuner, men det borde ju göra det tycker man. Enklast är kanske om jag vänder mig till den kommunen som den aktuella verksamheten finns i och hör mig för. Egentligen hade jag väl inte tänkt att lägga ner så mycket arbete på saken, men jag tycker att det är lite småläskigt med "gröna" människor som helt plötsligt ska anordna ridlektioner för små barn (och även vuxna).

Senast ändrad:

Håller med dig, och det är det (vad jag fått sagt till mig) kommunen vill motverka här hos oss. Ska du lära ut något, om så bara att rykta så ska du lära ut det rätt och ha tillräckliga kunskaper att göra det.

Jag tycker personligen vi har ett bra system här, men jag vet också att våra inspektörer i kommunen får ta fruktansvärt mycket oförtjänt skit.

Själv har jag valt att ha ett nära samarbete med dom och alltid en öppen dialog om vad jag vill göra med min verksamhet. Och har gott om kunniga mentorer och yrkesverksamma hästmänniskor i min närhet jag alltid kan ta hjälp av om jag känner att mina egna kunskaper inte räcker till.

/Zelma

Du verkar ha en sund inställning!:) Det skulle vara trevligt om fler gjorde/tänkte på liknande vis.

Ja, som rubriken lyder, kan vem som helst göra det? Finns det inga krav på att instruktörerna ska vara utbildade, att olycksfallsförsäkringar ska finnas, viss standard på anläggningen, etc?

Det krävs tillstånd från kommunen till att ha hästverksamhet överhuvudtaget där det är som ett företag. Så viss standard på anläggning/hästskötsel måste finnas, däremot så behövs det inte någon viss ridinstruktörutbildning för att få detta tillstånd av kommunen.

Hälsning Maja

Tackar :laugh: !
Jag är nog hårt drillad från unga år och väldigt noga med att allt ska vara så korrekt det bara går, ibland kanske nästan till överdrift då jag har ett brinnande intresse för det jag gör.
Tycker det är sorgligt att så mycket kunskap går förlorad idag och att det som du säger "poppar" upp mindre seriösa verksamheter där det lärs ut felaktigheter.
Tyvärr är det ju i slutändan våra vänner hästarna som blir lidande :(.

/Zelma

Tycker det är sorgligt att så mycket kunskap går förlorad idag och att det som du säger "poppar" upp mindre seriösa verksamheter där det lärs ut felaktigheter.

Tja det lars ut en hel del felaktigheter pa godkanda ridskolor ocksa. En hel del prylar angaende sakerhetstank tex de lar ut skulle fa vilken gammal kavallerist som helst att rotera i graven.

En hel del saker som lars ut i ridningen nufortiden ar ocksa helt galet och inte sarskilt snallt mot hastarna.

Sedan ar det en definitionsfraga vad som ar ratt och fel. Det gar ju trender i allt aven i ridning.

Jag larde mig rida pa 1970-talets borjan och ska jag vara arlig kanns det inte som om det generellt skett en positiv utveckling nar det galler hur ridning lars ut idag.

Men det hor ju inte egentligen hemma i denna trad.

( Och JA jag ar en gammal stofil....)

/KT

Haha fram för flre syofiler då...och gärna gamla :D. Har själv blivit fostrad av gamla kavallerister och deras "lärljungar" och ser det bara som positivt!

/Zelma

Haha fram för flre syofiler då...och gärna gamla :D. Har själv blivit fostrad av gamla kavallerister och deras "lärljungar" och ser det bara som positivt!

/Zelma

Och stavar som en kråka gör jag också...fler stofiler ska det givetvis stå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 307
Senast: Masqueradee
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV