Får värden släppa in folk hur som helst i min bostadsrätt??

Sv: Får värden släppa in folk hur som helst i min bostadsrätt??

Så, eftersom hon inte är med i styrelsen, så kan hon inte klaga på att de inte informerar om att de ska gå in i hennes lägenhet och bygga över hennes balkong?

Hon är ju informerad.
Man får inte alltid mera information än så.

Och det är inte "de andra" i en bostadsrättsförening.
Det är föreningen själv.
Det är föreningen som lagar taket. d.v.s. TS tillsammans med de andra i föreningen.

En bostadsrättsförening har ett högra krav på eget ansvar än en hyresrätt.
Och det är oerhört dumt att klaga på dem i föreningen som gör det oavlönade arbetet med att sköta den fastighet som TS är delägare i.

Jag undrar jag om man inte har rätt att veta vilka andra delägare som finns i föreningen.
I övrigt så talar du om konfidentiella uppgifter.
Inte om sekretess.
Sekrestess är någonting annat som har med lagar att göra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekretess
Mig veterligt så lyder inte bostadsrättsföreningar under sekretesslagen.

Oavsett värd så får de inte gå in i någon lägenhet (inte hyres heller) utan ditt medgivande.

Man har ganska så stora rättigheter att gå in faktiskt.
Men man måste meddela tillräckligt långt i förväg.
Hyresgästen får inte neka.
Hyresvärden måste få ta hand om sin egendom.

Jo och i dessa handlingar så är nog en större takrenovering med.
Tror jag då.
För jag tror inte att styrelsen beslutar om sådant på egen hand utan att ha en föreningsstämma.

Mötesprotokoll från t.ex. ett årsmöte brukar ju innehålla information om framtida renoveringar.

Information om större renoveringar och åtgärder skall presenteras i årsredovisningen bland annat, så det stämmer att information om detta tas upp på föreningsstämman.

Däremot fattas beslut om takreparationer, byte av stammar osv av styrelsen och övriga övriga medlemmar behöver inte vara delaktiga vid sådana beslut. Vissa föreningar väljer att låta medlemmarna vara delaktiga vid sådana beslut, men det är absolut inget krav.

Dock så skall självfallet medlemmarna informeras

TS var informerad.
Jag visste om att taket skulle lagas, ....
Men hade kanske inte förstått fullt ut vad det skulle innebära.

I övrigt så tror jag att du har fel.
Efter en svår historia med att få igenom en stamrenovering i en bostadsrättsförening.
Allt som kostar medlemmarnas pengar måste ju godkännas av medlemmarna.

Tar man upp sådana frågor på en föreningsstämma så är det majoriteten som avgör, så där har du helt rätt.

Dock är det faktiskt så att styrelsen har rätt att fatta sådana beslut (större reparationer m.m.) utanför föreningsstämman, och då är det styrelsens beslut som gäller.

Man brukar dock ta upp sådana frågor på stämmor, så att medlemmarna har rätt att säga sitt, och har därmed rätt att vara med och besluta i frågan.

Men som sagt, det är inget krav att ta upp dessa frågor med medlemmarna.

Det är väl det där lilla problemet med pengar som trasslar till det.
Antingen så måste man spara till det i förväg eller så måste man höja avgifterna efteråt.
Och på något sätt så gick det alltid att stoppa det där stambytet av ekonomiska orsaker.

Så sant så sant, pengar är ju oftast det som styr.

Styrelsen består som bekant av "vanliga" medlemmar och de vill väl inte heller göra för mycket väsen av sig och bli ovän med övriga medlemmar osv osv..

Däremot så bör föreningen ta tag i vissa reparationer/åtgärder, dels på grund av stadgarna. Man kan inte heller dra på vissa åtgärder hur länge som helst (fastigheten måste ju ändå hållas i ett visst skick).

Höjda hyror är en åtgärd, men sedan så lägger även föreningarna av en viss % som avser reservering till fond enligt stadgarna.

Det här handlade om en oerhört gammal förening med otidsenliga stadgar, så det var svårt - mycket svårt.

Kan tänka mig detta..

Det är svårt att komma ur gamla hjulspår ibland.

Hon är ju informerad.
Man får inte alltid mera information än så.

Och det är inte "de andra" i en bostadsrättsförening.
Det är föreningen själv.
Det är föreningen som lagar taket. d.v.s. TS tillsammans med de andra i föreningen.

En bostadsrättsförening har ett högra krav på eget ansvar än en hyresrätt.
Och det är oerhört dumt att klaga på dem i föreningen som gör det oavlönade arbetet med att sköta den fastighet som TS är delägare i.

Jo, men om man av någon anledning inte varit delaktig i beslutet tycker jag fortfarande att man har all rätt att informeras om utfallet, dvs i det här fallet när man tänkt laga taket och hur det går till.

Eftersom man är föreningen tillsammans bör man väl se till att hela tiden sträva efter att hålla alla inblandade informerade om vad som händer, för att se till att alla ror åt samma håll så att säga. Blir betydligt enklare att driva igenom förändringar, fatta beslut och få saker gjorda rent allmänt om man samarbetar.

Blir betydligt enklare att driva igenom förändringar, fatta beslut och få saker gjorda rent allmänt om man samarbetar.

Att ta sitt eget ansvar och själv se till att ta reda på vad taklagningen kommer att innebära på detaljnivå är ju också att samarbeta.
Man kan ju på det viset avlasta de som drar det stora lasset.
Bostadsrättsföreningar ställer ju betydligt större krav på sina boende än vad en hyresrätt gör.

Att bara glida runt i föreningen och klaga på dem som tar allt ansvar är en tråkig attityd som inte ger ett bättre samarbete.
Oengagerade gnällspikar är inget att lägga sin energi på.

Att ta sitt eget ansvar och själv se till att ta reda på vad taklagningen kommer att innebära på detaljnivå är ju också att samarbeta.
Man kan ju på det viset avlasta de som drar det stora lasset.
Bostadsrättsföreningar ställer ju betydligt större krav på sina boende än vad en hyresrätt gör.

Att bara glida runt i föreningen och klaga på dem som tar allt ansvar är en tråkig attityd som inte ger ett bättre samarbete.
Oengagerade gnällspikar är inget att lägga sin energi på.

Jo självklart, men om det fattats ett specifikt beslut om en så stor grej som takläggning tycker jag det är konstigt att inte gå ut med, typ sätta upp en lapp i varje port med datum eller något. Visst kan man ta reda på alla beslut själv, men är man inte med i styrelsen känns det lite tramsigt att hålla på och ringa ordförande en gång i veckan och fråga om de fattat några nya beslut man bör veta om.

Jag menar informationen går ju runt, här pratar vi med varandra och beslutas det nåt så sprids det runt. Är det något viktigt är styrelsen dessutom noggranna med att sätta upp lappar eller i lägga i brevlådorna eller liknande.

Jag har aldrig bott i HR så kan inte relatera till det på samma sätt. Men i en BRF är ju alla en del av föreningen, och då ska väl ändå alla informeras om vad som sker. Självklart vill man ha engagemang från allas sida, men styrelsen har ju ändå någon form av självvalt yttersta ansvar att se till att så blir fallet.

Att sitta och gnälla om hur saker och ting fungerar i övrigt är ju larvigt, då får man väl själv engagera sig ytterligare och vara mer delaktig i besluten. Det är inte samma sak som att informera om att taket ska läggas om ett visst datum, och att vissa delar av huset (i det här fallet balkongen) kommer vara obrukbara då.

Det är inte samma sak som att informera om att taket ska läggas om ett visst datum,...
Men det visste ju TS om.
Så den informationen hade ju gått fram.

... och att vissa delar av huset (i det här fallet balkongen) kommer vara obrukbara då.
Men det är ju inte säkert att ens styrelsen har vetat exakt vad takomläggningen innebär.
Ofta så beställer man hantverkare och så vill de ha både det ena och det andra för att kunna utföra sitt arbete.
Och för att då inte kostnaderna skall ticka iväg utan att det blir något arbete gjort så får man ju fixa det.

Det borde duga med att bli informerad om åtgärd, datum och att det kan medföra störningar som man måste stå ut med.
Om man nu inte vet exakt vilka störningar som det blir.

Men det visste ju TS om.
Så den informationen hade ju gått fram.

Men det är ju inte säkert att ens styrelsen har vetat exakt vad takomläggningen innebär.
Ofta så beställer man hantverkare och så vill de ha både det ena och det andra för att kunna utföra sitt arbete.
Och för att då inte kostnaderna skall ticka iväg utan att det blir något arbete gjort så får man ju fixa det.

Det borde duga med att bli informerad om åtgärd, datum och att det kan medföra störningar som man måste stå ut med.
Om man nu inte vet exakt vilka störningar som det blir.

Jo men har hon blivit informerad om åtgärd, datum och att det kan medföra störningar som man måste stå ut med (kanske exempel som obekväma byggställningar, att tvingas gå in i lägenheten osv) så är det inga problem, det är ju precis det jag försökt få fram.
Jag tolkade det dock (rätt eller felaktigt) som att TS visst om att en takomläggning skulle ske, men inte alls vilka (i mina ögon integritetskränkande) intrång och störningar det kunde medföra.

Ska man gå in i någons lägenhet utan dennes samtycke (och att denne informeras om att detta kan komma att ske, i förväg) ska man ha väldigt mycket belägg för det i mina ögon.

Jag tolkade det dock (rätt eller felaktigt) som att TS visst om att en takomläggning skulle ske, men inte alls vilka (i mina ögon integritetskränkande) intrång och störningar det kunde medföra.
Exakt vilka störningarna skulle bli visste hon nog inte om.
Antagligen så gjorde ingen det förrän byggföretaget kom och upptäckte att de behövde komma ut på balkongen.

Ska man gå in i någons lägenhet utan dennes samtycke (och att denne informeras om att detta kan komma att ske, i förväg) ska man ha väldigt mycket belägg för det i mina ögon.
Min erfarenhet är att när sådana här saker sker så har samtycke inhämtats från samtliga medlemmar.
Och där så har medlemmarna haft möjlighet att protestera.
Men ofta så skriver man att:
"Vi kommer att gå in och om ni önskar motsätta er detta så måste ni kontakta XXXX före den yy".
Några personer missar alltid all information som kommer och då så blir de arga för att de inte vet.

Hur många läser verkligen vad som står på anslagstavlan i trappuppgången?
Eller alla papper som kommer i brevlådan?
Jag har haft hyresgäster som skrivit på hyresavtal utan att läsa vad det stod i avtalet.
Så när de sedan bröt mot avtalet så blev kommentaren "Det visste inte vi".
Jo tjena.

Att men inte vet betyder inte alltid att man inte fått informationen.

Exakt vilka störningarna skulle bli visste hon nog inte om.
Antagligen så gjorde ingen det förrän byggföretaget kom och upptäckte att de behövde komma ut på balkongen.

Min erfarenhet är att när sådana här saker sker så har samtycke inhämtats från samtliga medlemmar.
Och där så har medlemmarna haft möjlighet att protestera.
Men ofta så skriver man att:
"Vi kommer att gå in och om ni önskar motsätta er detta så måste ni kontakta XXXX före den yy".
Några personer missar alltid all information som kommer och då så blir de arga för att de inte vet.

Hur många läser verkligen vad som står på anslagstavlan i trappuppgången?
Eller alla papper som kommer i brevlådan?
Jag har haft hyresgäster som skrivit på hyresavtal utan att läsa vad det stod i avtalet.
Så när de sedan bröt mot avtalet så blev kommentaren "Det visste inte vi".
Jo tjena.

Att men inte vet betyder inte alltid att man inte fått informationen.

Vet du jag tror att vi egentligen är ganska överens, bara att vi valde att fokusera på olika personers synvinkel.

Jag läser alltid noga all information, just för att jag vill vara delaktig och veta vad som händer med mitt hus och min förening. I mitt huvud fanns det inte riktigt att informationen kunde satts upp och TS missat den, tog för givet att hon inte skulle klaga om hon visste med sig att hon inte brukade vara särskilt uppmärksam.

Jag tror också att vi är ganska så överens.
Men som hyresvärd är jag ganska så luttrad över vad folk inte lyckas vare sig läsa eller komma ihåg.
Att kunna läsa och förstå innebörden av skriftlig information är inget som man kan ta för givet att folk kan.
Inte ens om de studerar på Universitetet faktiskt och har en Akademisk examen.

Jag tror också att vi är ganska så överens.
Men som hyresvärd är jag ganska så luttrad över vad folk inte lyckas vare sig läsa eller komma ihåg.
Att kunna läsa och förstå innebörden av skriftlig information är inget som man kan ta för givet att folk kan.
Inte ens om de studerar på Universitetet faktiskt och har en Akademisk examen.

Jag förstår din poäng, som hyresvärd kan jag tänka mig att man blir mer eller mindre galen på folks oförmåga att exempelvis läsa lappar som de säkert haft mitt framför näsan en längre tid.
Men att sen klaga på att "de inte alls fått någon information" är säkerligen ett mindre problem;)

Ja det blir i det sammanhanget det "lilla" problemet.

Jag har precis haft en alldeles ofattbar historia att hantera.
Det är fortfarande så att jag har svårt att tro på att det verkligen hände.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka