Får värden släppa in folk hur som helst i min bostadsrätt??

AnnaJL

Trådstartare
Kom precis hem till min lägenhet (bostadsrätt) och upptäcker att en byggställning är byggd över min balkong, jag kommer alltså inte ut dit öht. Man har dessutom varit inne i min lägenhet då det är skoavtryck lite överallt, helt utan att informera mig om detta först. Dock låg det en liten trevlig lapp på hallgolvet där man ber mig ha överseende med byggställningen pga lagning av taket.

Jag är så jäkla arg! Får man göra så här när det handlar om bostadsrätter?? Om jag hade bott i en hyresrätt hade jag haft mer överseende då det inte är jag som äger lägenheten, men att bara klampa in i min egna lägenhet bland mina saker utan att först informera mig!?

:mad:

Sv: Får värden släppa in folk hur som helst i min bostadsrätt??

*raderat* tio tio

Senast ändrad av en moderator:

Oavsett värd så får de inte gå in i någon lägenhet (inte hyres heller) utan ditt medgivande.

Hemfridsbrott kallas det.
Värden får gå in utan att fråga först endast i yttersta nödfall.

Spelar väl ingen roll vad som står i stadgarna, lagen står över alla stadgar...

i hyresrätter får inte värden gå in utan lägenhetsinnehavarens godkände. det borde ju vara samma på bostadsrätt

Tack. Då ska jag ringa vicevärden imorgon och fråga vad som i hela friden pågår!

Det var fel av dem, de har skyldighet att informera innan förändringar. Kanske du fått information i brevlådan utan att ha sett det?

Hur som helst så var det oproffsigt gjort.

Jag är så jäkla arg! Får man göra så här när det handlar om bostadsrätter?? Om jag hade bott i en hyresrätt hade jag haft mer överseende då det inte är jag som äger lägenheten, men att bara klampa in i min egna lägenhet bland mina saker utan att först informera mig!?
Jag tycker helt tvärtom. Varför vet du inte som medlem i föreningen om att taket ska repareras/renoveras?

Det är inte så att du äger DIN lägenhet. Du äger en andel i föreningen som ger dig rätten att bo där du bor. Du bör ha koll på vad som händer i föreningen eftersom du är delägare!

Spelar väl ingen roll vad som står i stadgarna, lagen står över alla stadgar...

Så fungerar det inte.
När man bor i en bostadsrätt så måste man underkasta sig föreningens regler.
Ett avtal med rätt att gå in vid behov gäller.

Till TS:
Man har mindre skydd i en bostadsrätt än i en hyresrätt.
Jag har råkat ut för samma sak en gång, och det är bara att acceptera läget.
Du har inte heller någon hyresvärd att gå till och klaga.
Utan det är styrelsen som på medlemmarnas uppdrag fattar alla beslut.
Och om det har beslutats på ett bostadsrättsföreningsmöte att taket skall lagas så anses du informerad när du har fått mötesprotokollet.

Och om det har beslutats på ett bostadsrättsföreningsmöte att taket skall lagas så anses du informerad när du har fått mötesprotokollet.
Fast det är långt ifrån alla föreningar som delar ut mötesprotokollet till sina medlemmar. Vi gör det inte, då vi behandlar massor med uppgifter som är sekretessbelagda och ingen av oss har tiden att skriva om mötesprotokollen för att sedan dela ut till alla lägenheter. Det viktiga sätts upp på anslagstavlan i entrén och på hemsidan.

knapp

Jag visste om att taket skulle lagas, men jag har inte fått någon information om att man skulle gå in i min lägenhet och bygga en ställning på min balkong. Och nej, jag har inte fått någon lapp då jag har brevinkast och det är svårt att missa post som ligger på golvet.

Har inte fått tag i vicevärden ännu btw.

Det viktiga sätts upp på anslagstavlan i entrén och på hemsidan.

Jag har bott i två olika föreningar och åtgärder sattes upp på anslagstavlan samt att protokollen delades ut.
Inga sekretessbelagda uppgifter hanterades.

Vad är det som ingår i dessa i er förening?
Folk med hemlig adress?

Jag visste om att taket skulle lagas, men jag har inte fått någon information om att man skulle gå in i min lägenhet och bygga en ställning på min balkong.

Man får inte alltid alla detaljer.
Utan det kan vara så att "Alla nödvändiga åtgärder i samband med" är vad man har att gå efter.
Kom ihåg att Vicevärden är en annan medlem i er förening som antagligen gör massor av obetalt arbete för att hålla nere avgifterna.
Om du vill påverka - jobba i styrelsen för föreningen.
Det brukar vara svårt att få folk att ställa upp på allt gratisarbete som det innebär.

Styrelsen behöver inte lämna ut styrelseprotokollen till medlemmarna.

Det som styrelsen lämnar ut till medlemmarna (förutom information i brevinkast alternativt trapphus m.m) är föreningsstämmoprotokoll och årsredovisning.

Självklart har de inte rätt att gå in i din lägenhet utan din tillåtelse. (Detta gäller vare sig det handlar om bostadsrätt eller hyreslgh).

Däremot så räcker det med att det står skrivet i nyhetsbrev eller en lapp i trappuppgången, så det behöver inte ligga en lapp i ditt brevinkast.

Det som styrelsen lämnar ut till medlemmarna (förutom information i brevinkast alternativt trapphus m.m) är föreningsstämmoprotokoll och årsredovisning.

Jo och i dessa handlingar så är nog en större takrenovering med.
Tror jag då.
För jag tror inte att styrelsen beslutar om sådant på egen hand utan att ha en föreningsstämma.

Mötesprotokoll från t.ex. ett årsmöte brukar ju innehålla information om framtida renoveringar.

Man får inte alltid alla detaljer.
Utan det kan vara så att "Alla nödvändiga åtgärder i samband med" är vad man har att gå efter.
Kom ihåg att Vicevärden är en annan medlem i er förening som antagligen gör massor av obetalt arbete för att hålla nere avgifterna.
Om du vill påverka - jobba i styrelsen för föreningen.
Det brukar vara svårt att få folk att ställa upp på allt gratisarbete som det innebär.

Så, eftersom hon inte är med i styrelsen, så kan hon inte klaga på att de inte informerar om att de ska gå in i hennes lägenhet och bygga över hennes balkong?

Vad är det som ingår i dessa i er förening?
Folk med hemlig adress?
Det kan vara lite vad som helst, men tex skulder som medlemmar inte betalat till föreningen (månadsavgifter tex). Det kan även vara så att kronofogden är efter någon av medlemmarna och kräver utmätning av bostaden.

Men även mindre saker tas upp, tex någon som är störande och vad vi ska göra åt situationen. Om någon hyrt ut sin lägenhet olovligt i andra hand och vägrar sluta upp med det.

Vi bor i ett hus där graden av integritet är väldigt hög och där det ska vara just så. Det finns inte namn på alla dörrarna om man säger så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka