Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

caradan

Trådstartare
Har tittat på en häst två gånger och det har visat sig att den blir perfekt för vårt ändamål.
Vi har nu sagt att vi vill köpa den under förutsättningar att vi får en fullmakt till försäkringsbolaget och att besiktningen går bra såklart.
De ska ha ut en familj till som ska titta på den i helgen och vill inte säga ja eller nej till oss nu om vi får köpa den eller ej och tycker att vi ska avvakta.
Kände då att det var ok men nu i efterhand så kan jag tycka att varför ska vi behöva vänta när vi vill köpa den?
Är det så det brukar gå till, att säljaren väljer köpare eller ska jag sätta hårt mot hårt och säga att om vi ska köpa så vill vi ha det gjort nu och inte vänta på ev andra spekulanter?
Finns ju en risk att vi inte får köpa då och det vill vi ju verkligen men samtidigt så tycker jag att det känns som ett konstigt beteende.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Inte helt ovanligt att man vill utvärdera två tänkbara köpare. Om ni är intresserade av hästen hade jag inte bullrat på i era skor.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Varför skulle det inte vara normalt att säljaren väljer köpare?
Det ska ju inte kännas perfekt bara för er, utan även för säljaren. Passar det inte er att säljaren får avgöra var h*n anser att hästen får det bäst så är det väl bara för er att dra er ur.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Ok, jag har aldrig vart med om det tidigare så därför blev jag väldigt förvånad.
Trodde nog att vi skulle boka besiktning nu och kunde fått hem hästen antingen senare i veckan eller i början av nästa.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det är rätt normalt, samtidigt som det tyvärr är rätt normalt att hästköpare inte fullföljer köper och istället slutar höra av sig. Mer än en hästsäljare har trott att man fått hästen såld då en spekulant sagt att denne vill köpa hästen och därför tackat nej till andra spekulanter, och i slutändan stått utan spekulanter. Jag förstår mycket väl att man som säljare vill gardera sig.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

är väl inget konstigt alls.
Jag sålde min häst i sommras och hade flera köpare som var intresserade,
Jag som kände hästen bäst vet ju bäst vad den kommer att trivas med..
Dessa köpare var ganska olika, då ena skulle ha hästen uppstallad på ett större stall och utsläpp vid 8 tiden och insläpp kring kl 15.
nästa köpare hade lösdriftsplats, (en bra sådan) och hästen skulle få mycket frihet i stor flock.
Jag valde köparen med lösdriften just pga av att min häst alltid varit van att vara ute mycket i stora hagar med kompisar.
Hade min häst fått det som köpare 1 hade det så vet jag inte om jag velat hantera den hästen :crazy:

Dessutom vill man ju se vem som rider hästen bäst och vilka som verkar trivas bäst i hop.
Nej de tycker jag inte alls är konstigt, det ser jag mer som en seriös säljare som bryr sig om sin häst, de e värre med dem som säljer till vem som bara de betalar..
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

När jag köpte min så var det fler som var och tittade och ville köpa. Då ringer säljaren och säger att hon ville att jag skulle ha hästen så om jag var säker så skulle hon säga nej till dom som var där. 15 år senare har jag fortfarande hästen kvar :love:
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Tycker inte det är konstigt alls. Skulle jag sälja någon av mina skulle jag absolut vilja att det kändes 110% rätt. Det är ju inte bara köparen som ska bli nöjd med affären utan även säljaren och hästen
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag hade i din situation hade jag givit ett ultimatum, antingen säljer ni till mig nu eller så är jag inte intresserad och hade jag på förhand fått nys om att säljaren ville utvärdera flera potentiella köpare hade jag endast tittat på hästen om den var uppstallad på bekvämt avstånd ( eller nära annan saluhäst) eller om priset reflekterade önskan om att jämföra flera spekulanter och välja och vraka. Det hela handlar om ekonomi och tid, jag har inte råd och tid att åka land och rike runt för att bli utvärderad och eventuellt antagen, vill någon hålla på med det vill jag ha kompensation. Självklart så får säljaren kolla upp mig och göra en bedömning om de vill sälja, duger jag som köpare så gör jag det oavsett hur bra eller dålig nästa spekulant är.

Det blir lite annorlunda om man är förälskad i hästen, om priset är lågt för att säljaren ska kunna välja och vraka eller om det finns ont om hästar som uppfyller ens krav. Då hade jag förmodligen varit mer benägen att gå med på vilkoren.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Tycker det är ganska sunt att ha flera som tittar på hästen, kan hända att det finns dom som passar bättre. Finns alltid dom som hästen passar bättre. Men klart det är tråkigt att som köpare behöva vänta. Dock om jag hade varit säljare och köparen kommit med kraven att ingen annan får titta på hästen, då hade det inte varit en större förlust att missa dom köparna. Om hästen inte är värld att vänta på så kanske det inte är rätt häst. Det handlar ju ändå bara om att vänta några dagar.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Nu har jag inte upplevt det själv, men jag skulle nog göra detsamma själv.
Om jag skulle behöva sälja mina hästar vill jag att de ska hamna i det bästa hem de kan få och inte första som betalar.
Finns det då flera intresserade och alla låter som bra hem och de kan komma och titta på hästen tätt vill jag såklart se så många som möjligt och bilda mig min egen uppfattning om vad som är det bästa för mina älsklingar.

När jag köpte min grabb hade han varit utannonserad i över ett år.
Det hade funnits flera spekulanter och flera som ville köpa hästen men säljaren valde att behålla hästen då hon inte tyckte de var tillräckligt bra även om de visst var bra.
När jag kom klickade både jag, häst och säljare så jag fick köpa honom :love:
Nu 5 år senare har vi fortfarande god kontakt och ses emellanåt :)
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det är ett djur ni ska köpa, inte en bil. Som säljare vill man att ens häst ska hamna hos bästa tänkbara ägare och man vill inte sälja till vem som helst bara för att de sagt att de vill köpa hästen.

De vill att den andra intressenten också kollar på hästen så de kan välja vilken köpare som känns bäst. Det är en hemsk känsla att som säljare känna att man sålde till fel person.

Bara för att man sagt att man vill köpa hästen betyder inte det att man per automatik kommer få göra det, hästbranschen funkar inte så.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Det är ett djur ni ska köpa, inte en bil. Som säljare vill man att ens häst ska hamna hos bästa tänkbara ägare och man vill inte sälja till vem som helst bara för att de sagt att de vill köpa hästen.

De vill att den andra intressenten också kollar på hästen så de kan välja vilken köpare som känns bäst. Det är en hemsk känsla att som säljare känna att man sålde till fel person.

Bara för att man sagt att man vill köpa hästen betyder inte det att man per automatik kommer få göra det, hästbranschen funkar inte så.

Om vi ser hur det är med andra djur, så är det inte ovanligt i hundvärlden heller. Seriösa uppfödare tar emot intresseanmälningar och efter att ha träffat spekulanterna, fördelar den valparna.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Om det är en privatperson som säljer så kanske man kan säga att det är vanligt. Är det en näringsidkare som säljer hade jag personligen inte väntat ut en spekulant till med risk för att det skulle bli budgivning om bägge vill ha hästen.
Tror egentligen inte att det är "normalt" för det som är normalt är att en säljare vill sälja och har satt sitt pris från början. Men som vanligt när det då handlar om djur så blir det plötsligt känslor som kommer med i bilden. Man kan väl säga att som marknaden ser ut idag kanske säljaren i slutändan ska vara glad om någon av er köper hästen när man gör på detta sättet.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Om jag hade tittat på en häst och var säker på att jag ville köpa den hade jag nog sagt att de fick bestämma sig om de ville sälja till mig eller inte. Och i det fall du beskriver skulle jag nog tacka för mig om de ville att jag skulle avvakta.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Jag känner spontant att om någon säger sådär att den vill vänta på att andra spekulanter också tittar så tycker nog inte säljaren att du är den köparen som hon/han vill ha utan vill se om det dyker upp någon bättre helt enkelt.

Själv skulle jag känna mig som något slags andrahandsval om någon sa så där till mig och jag skulle nog svalna vad gäller den hästen. Jag skulle inte vara intresserad av att vänta ut en annan spekulant. Antingen vill säljaren sälja till just mig eller inte. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar liksom.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Exakt vad jag oxå känner och funderar på att säga oxå men som sagt vi vill ju gärna ha hästen så jag ska kolla upp försäkringen idag och om allt ser ok ut så kommer jag att fråga om det är ok att jag bokar besiktningen nu.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Själv skulle säljaren stiga i mina ögon eftersom denne är mån om att det ska stämma mellan ägaren och hästen för att öka chanserna att det ska funka. Och inte bara sälja till första bästa som vill ha den.
Jag tycker att det är tråkigt att folk inte kan se det ur säljarens synvinkel utan av egoistiska själ bara tycka att det är självklart att just "jag" som är först vill ha ha den ska få köpa den. Faktum är att säljaren känner faktiskt inte dig och det är väl inte så konstigt om hon har fler som är intresserade vill se och känna sig för lite, för hästens skull. För tänk om hon istället säger nej till dom andra (som kan vara perfekta för hästen) och sen visar det sig att du skulle dra dig ur i sista sekund av någon anledning (sånt har liksom hänt förr)
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Tycker det är helt naturligt att man vill se vad det finns för köpare och vem man anser är bäst för hästen.
Aldrig i livet att jag skulle sälja min häst till första bästa som säger att de vill köpa den! Kan de inte vänta på ett svar i ett par dagar så får de leta sig vidare, då kan inte min häst vara så mycket värd/attraktiv i deras ögon heller för den delen, så då säljer jag gladeligen till någon annan! Själv satt jag och väntade på svar i nästan 3 veckor på en av mina hästar, men eftersom jag ville ha den så väntade jag utan att gnata och tjata och ha mig. Och se, jag fick den! Att man vill kolla upp olika köpare, olika hem osv. är för mig en självklar sak som varje säljare, som är mån om sin häst, gör.
 
Sv: Får vänta med att veta om man "får" köpa hästen?öste

Håller med.

KL
Som säljare är det viktigt att köra med öppna kort, vill man välja och vraka bland köpare och prova många och inte upplyser folk om det på förhand så finns en stor risk att de blir förbannade och drar sig ur. Det är inget vidare att ta semester en dag, åka på 50 mil x2 för att titta på en häst och provrida och sedan bli upplyst om att: "Ni funkar bra ihop och blir säkert bra ägare, i helgen ska två spekulanter till kolla och den som jag känner blir bäst får köpa". Jag skulle blivit skogstokig om jag fått det beskedet och det skulle bra mycket till om jag skulle köpt hästen i slutändan, hade jag däremot fått ett "Tack men nej tack, jag tror inte det kommer funka så jag letar vidare", är helt okej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 018
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 061
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp