Får syrrans häst till nyår

Miao

Trådstartare
Jag har skrivit i ett par trådar att jag ska ta hem min systers häst till ett kollektivstall vid ridskolan. Meningen har ju varit att jag skulle ha henne på delfoder, dvs att syrran skulle betala vissa saker.
Men efter ha pratat med henne alldeles nyss, så har vi kommit överens om att jag ska ta henne på helfoder, och om allt går som det ska så får jag hästen till nyår :banana:

Jag är självklart lycklig, men samtidigt orolig. Mest för ekonomins skull. Men varför skulle "alla andra" ha råd att ha häst och inte jag?
Om det inte fungerar ekonomiskt eller på annat sätt så kommer syrran sälja hästen. Och det vill jag inte :devil: Så allt måste lösa sig nu!

Ni som betalar allt för era hästar, får ni någonsin pengar över när allt annat (typ hyra och mat) är betalt?

/MosterMia (kanske) snart hästägare!!

Sv: Får syrrans häst till nyår

Min häst belatas av ina föräldrar och min syster - ibland har man tur. :smirk:

Mina föräldrar står för stallhyran och min syster för resten. Föräldrarna har mkt bra med pengar så dem behver vi inte ens gå in på. :angel: Men syrran däremot.

Både on och hennes kille är riktigt lågavönade, de har ett barn som går på specielskola, får mediciner mm. Min häst har regelbundet fått kiro. besök som hon betalat, samt tandläkare, sadelutprovare, veterinärer och hon har även kostat på två klinikbesök detta år, oh har då fått hyra både bil och transport. Hästen har fått mediciner och vet har varit ute flera ggr. Dessutom får han glukosamin vilket är ganska svindyrt. Detta har hon klarat och har på det både en hund, en katt och två kaniner. :o Och dom behöver ju också mat och veterinär - hunden höftledsröntgades häromveckan. Hon har dessutom haft råd att genomgå en ögonoperation - vilken iof var nödvändig - aldeles nyligen. Sen är hon även medlem i en dansklubb där hon går kurser - som kostar.

Ändå har hon pengar över till annat, även om hon såklart snålar med saker och kanske inte har en snygg sportbil eller en enorm villa.

Hon undrar själv hur hon klarar allt men tydligen så gör hon det - och det är ju bara att tacka o ta emot. :angel: Man löser problemen om man måste, på ett eller annat sätt.

Känner fler som har häst, men låg lön. De prioriterar vissa saker före andra.

Jag har 2 islandshästar o jobbar ca 69%, jag betalar för mina hästar + mat om det räcker o det blir inte mycket kvar :crazy: .
( men så är vi ju två med inkomst så klart)

Jag har mina hästar hemma så jag har ingen stall hyra att betala varje månad, vissa månader har jag allt som ska betalas hö foder, hovslagare, försäkring m.m (vilket man kan slå ut som månads kostnad om man vill)

Det kostar ju att ha häst! så är det , men man får mycket ut av det oxå, man kanske inte alltid har råd att köpa det nya modets kläder jämt eller åka på dyra utlands semestrar, men det är det värt.

(klart allting går om man har gett sig f*n på det ;) )

Känns egentligen dumt så som jag formulerade mig... Jag är inte arbetslös, studerande eller sjukskriven, jobbar heltid på provanställning och kommer med största sannorlikhet bli fast anställd i september...

Så egentligen kunde jag svara på min egen fråga, SJÄLVKLART har jag råd att ha häst. Blir bara nervös nu när jag ska stå för alla kostnader själv :crazy: . Syrran har ju alltid betalat allt förutom mina träningar och min utrustning... Vissa har riktigt tur ;)

Det gäller ju bara som sagt att prioritera... Och jag blir bara glad av alla som säger till mig att det går om jag bara vill!

(och jag vill verkligen ha madamen hos mig :) )

Ja det är klart man blir lite fundersam o det ska man vara ,man bör nog tänka till en o två gånger eftersom det trotts allt är kostsamt.

Jo! jag förstod att du hade jobb men alla har ju mer eller mindre lön :angel:

Jag hade verkligen såna tankar när jag köpte min första häst, men jag prioriterade så att vi har inga lån på bilar ect (tja lite grann på gården såklart!)men förövrigt så såg vi hästarna som ett lån, det skulle bli samma kostnader (nästan) o då tyckte min käre make att det skulle hans fru (jag) få. (ibland är dom underbara :love: )

Klart du ska prova att ha hästen det är ju värt ett försök iaf.
(har man inte så hög levnads standard så går allt)

Lycka till med hästen (lite nyfiken o hör vad det är för häst :angel: )

Det är precis detta jag ville med denna tråd: att höra att jag inte är den ende som har tveksamheter till något som man verkligen vill göra :) ! Men det enda som hindrar en är ju egentligen en själv!

"Min" madame är ett 16 årigt halvblodssto, e. Marino-German, fux med strimbläs. Hon är ca 167 cm hög och en riktig pärla. Hon har inget toppensteg, men hennes andra kvalitéer överväger detta :love: . Otroligt snäll, orädd för allt, trafiksäker... en perfekt allroundhäst.
Vi tränar på LB/LA nivå i dressyr, och har legat som högst på LB nivå i hoppning. Nu är vi mer på 60-70 nivå pga min plötsliga hopprädsla :crazy: ... Hon älskar att hoppa terränghinder och är kolugn att rida ut på ensam.

Visst låter hon underbar ;)

Har nu 2 egna hästar. Jobbar heltid (egen företagare) och tjänar väl inte så jättemycket pengar. Visst blir det snålt med pengar ibland, men man får helt enkelt prioritera vissa saker före andra.
Ett litet tips kan vara att ha en slant undansatt att ta till när oförutsedda kostnader kommer ex skador som kräver veterinärvård.
Var mycket tveksam när jag skulle köpa häst nr 2. Var osäker på om jag skulle klara det både ekonomiskt och arbetsmässigt. Men allt löste sig till slut och nu ångrar jag ingenting!
Prova du och se hur det går. Tycker det låter som en trevlig häst.
Lycka till!

MosterMia skrev:
Det är precis detta jag ville med denna tråd: att höra att jag inte är den ende som har tveksamheter till något som man verkligen vill göra :) ! Men det enda som hindrar en är ju egentligen en själv!

"Min" madame är ett 16 årigt halvblodssto, e. Marino-German, fux med strimbläs. Hon är ca 167 cm hög och en riktig pärla. Hon har inget toppensteg, men hennes andra kvalitéer överväger detta :love: . Otroligt snäll, orädd för allt, trafiksäker... en perfekt allroundhäst.
Vi tränar på LB/LA nivå i dressyr, och har legat som högst på LB nivå i hoppning. Nu är vi mer på 60-70 nivå pga min plötsliga hopprädsla :crazy: ... Hon älskar att hoppa terränghinder och är kolugn att rida ut på ensam.

Visst låter hon underbar ;)

Javisst! kan inte så mycket om stora bruna (har ju raggsockor)men hennes kvaliteer låter ju jättebra.
Låter som om det kommer att gå jättebra......

Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 177
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 907
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama