Får stryk av de andra hästarna

Sv: Får stryk av de andra hästarna

Äsch då.

Min häst är vit med blå ögon och röjer också flocken men har aldrig haft problem för det.

(Fast sen är hon lite speciell. Pratar excellent "häst" men är inte så intresserad av andra hästar. Undantaget nu när hon är dräktig och överfull med hormoner.)

Men jag håller definitivt med om att unghästar ska umgås med andra VETTIGA hästar, för då blir de bra fostrade av flocken och lättare för oss att hantera.

låt henne gå ensam, men med hästar i andra hagar runtomkring så att hon ändå har sällskap. kanske flyttar en ny häst in snart som kanske kan fungera som sällskap. men jag skulle inte chansa, det kan hända för mkt och det är enormt påfrestande för hästen.

Stackars pålla ! Är min spontana reaktion !

Hästar och deras beteende mot andra är väldigt underligt.

Jag har ett sto som är lågt i rang. En sak som jag har märkt är att hon ÄTER väldigt snabbt, så hon hinner iallafall alltid få i sig sitt foder även i hagen. Hon är dock inte mobbad, utan fungerar utmärkt i flock hon vet att hålla sig undan, men får alltid äta och dricka utan att bli jagad som din blir.

Min valack är hög i rang - och han är väldigt trygg och snäll flockledare, men en häst är han riktigt elak med. Det är ett sto - hon är också låg i rang, och jag tror allvarligt att hon inte riktigt pratar "Hästspråk" som han fattar. Han vill hälsa - hon får panik och sticker och han jagar efter.

Beror förmodligen på att hon har dåligt hästspråk, kanske hade en dåligpratande mamma? Eller växte upp utan andra jämnåriga?

Antagligen svarar hon dåligt på de andras signaler så de uppfattar henne som oförskämd, det är vanligt .

Din häst är ju fortfarande en åring. de behöver mkt lugn o ro o bra förebilder. De ska inte blandas med äldre hästar om de inte är vettiga.
Din häst ser ut som en ko:angel: o röjer flocken, men ston brukar bli bättre accepterade.

Om gammelhästen är snäll, så skulle jag ge hö o ta chansen att hästen får bli trygg.(är det lösdrift?) Det är synd om såna hästar o funkar det inte så skulle jag flytta den alt köpa en till häst- att bara de går ihop o blir vänner.

Det tycker inte jag.... jag tycker att den ser ut som en häst

Äsch då.

Min häst är vit med blå ögon och röjer också flocken men har aldrig haft problem för det.

(Fast sen är hon lite speciell. Pratar excellent "häst" men är inte så intresserad av andra hästar. Undantaget nu när hon är dräktig och överfull med hormoner.)

Men jag håller definitivt med om att unghästar ska umgås med andra VETTIGA hästar, för då blir de bra fostrade av flocken och lättare för oss att hantera.

Just så, jag har precis alla färgkombinationer, allt från vit till svart.
Jag tror att hästarnas problem är att vi inte låter dom lära känna andra raser o färger, vore dom mer vana med det och framförallt större flockar, så skulle vi inte se detta problem så ofta.

Och unghästar SKA gå med bra vuxna hästar för att lära sig hästspråket och Bra vuxna hästar har ju också varit unga en gång i tiden. Har dom då bara gått med sin mamma (som kanske tolererar mer) så lär dom sig inte att umgås med andra.

Jag hade ett sto för en del år sedan som fick ett hingstföl, dom fick gå själva i ca 6-8 veckor, i vanliga fall så går dom med den vanliga flocken från början, men av olika orsaker var jag tvungen att göra så.
Han började bli rätt odräglig, klättrade på sin mamma, bet sönder hennes svans, allmänt bufflig.
När vi sedan släppte dom tillsammans med den andra flocken, så jagade ledarstoet honom runt i den stora hagen i ett fruktansvärt tempo. Han skrek av rädsla, det var riktigt synd om honom, men han behövde sättas på plats tyckte väl ledarstoet.

De andra fölen hade hon inte behandlat på detta sätt, förmodligen kände hon att var lite väl kaxig.

Till TS: Hur har det gått med din lilla häst? Går hon i egen hage nu?

oj har missat att det kommit fler svar! :)

jo, lilla chili fick gå i egen hage en dag. nästa dag var det så dåligt väder så då fick hon stå inne tillsammans med stallägarens två hästar.
På eftermiddagen släppte vi ihop Chili med stallägarens äldsta valack (också en skäck) och det gick jättebra! Den äldre skäckvalacken går ihop med en treårig quartervalack, så vi testade att släppa in honom också. Och det gick också jättebra!

Grabbarna var så försiktiga och stannade en bit ifrån tjejen och tittade på henne- tills chili tillslut gick fram och ville ha kontakt.
en stor sten föll från mitt hjärta när jag märkte att det skulle gå vägen. vet att det inte är hela världen om de går själva men jag blir så blödig och vill såå gärna att de ska ha åtminstone en liten kompis att knåda på :D

När vi släppte ut dem i hagen så var det helt lugnt, de ville knappt hälsa utan var bara inriktade på maten. de bytte lite högar hit och dit och sedan stod de och åt i godan ro.

Igår stod Chili och treåringen och åt ur samma hög t.o.m. :)
Och igår kom även den andra tvååringen (quartern) ut i hagen pga hans mugg (chili och han har hälsat förut) och detta gick också kanonbra!
Nu springer unghästarna runt på led och busar och den äldre skäckherren står och har koll på dem. Han skyddar chili en hel del ibland går han imellan för det är minsann "hans" tjej. :D
Så just nu går det kanon! Det är väl om de andra hästarna ska in i samma hage som det kan bli lite värre igen, men nu har hon ju fått en beskyddare i ledarvalacken så jag inbillar mig att han kommer att ta hand om henne!
(nejdå, jag förmänskligar inte min häst alls :angel:)

Som sagt.
Det är alltid bra med en klok äldre häst som fostrar o håller efter unghästarna.
De måste ha en förebild- som i en riktig flock.

Skönt att det går bra:bow:

MEN varför måste de andra in i samma- i nuläget?
vänta till sommaren! Beteshästar håller inte alls på o härjar lika mkt.

ja han är en pärla den där äldre valacken! precis lagom bestämd. han bestämmer vilken hög med mat han ska ha och försvarar den, men inte något mer. :)

det är pga av att de andra hagarna är så värdelösa... som de andra ska in i vår alltså. de andra har lera upp över knäna men i våran hage är det bara lerigt på vissa ställen då den är dubbelt så stor och dessutom ordentligt kuperad. men vi får väl se, innan tyckte ägarna till de hästarna att det var för långt att gå så jag vet inte hurpass villiga de är att flytta över dem. dessutom kan ju inte den äldre arabvalacken byta till vår hage då han får tjocka ben av hösilaget.

jag vill verkligen att vi ska vänta med hopsläppet till sommarbetet då hästarna brukar vara mer intresserade utav sig själva och den till synes obergränsade mattillgången! :D

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur