Får stoet gröna papper?

Sv: Får stoet gröna papper?

I KWPN så f inns t det två grenar, körhästgrenen som TS sto tillhör och ridhästgrenen som tex Briar är godkänd i. Det är som tgvå olika raser och alltså ger inte en KWPN ridhingst gröna papper till sto eller avkomma.

Det finns t.o.m. en tredje stambok inom KWPN för Geldeländer.

nu blir det kanske trådkap igen men jag kom och tänka på en annan sak när jag läste tråden. Hur kommer det sig att det är massor med hingstar som inte är godkända i sverige som ändå löser betäckningslicens här? fölen får väl inte gröna papper eller?

nu blir det kanske trådkap igen men jag kom och tänka på en annan sak när jag läste tråden. Hur kommer det sig att det är massor med hingstar som inte är godkända i sverige som ändå löser betäckningslicens här? fölen får väl inte gröna papper eller?

Var hittar du alla dom hingstarna ?? :confused:

på Blup. Typ diabeau och chacco blue tillexempel. Alltså jag har ganska dålig koll men de har ju ingen "siffra" efter sina namn och då trodde jag att de inte var godkända i sverige, men jag kanske är helt ute och cyklar:P

Tittar du i BLUP ser du att dessa hingstar är godkända av ASVH genom spermaimport genom deras 5-siffriga stamboksnummer som börjar med en nia.

jaha, då fattar jag. Så om jag nu skulle få för mig att "ändra mig i sista stund" och betäcka mitt KWPN-sto med en "sån hingst" så skulle fölet ändå få gröna papper?

jaha, då fattar jag. Så om jag nu skulle få för mig att "ändra mig i sista stund" och betäcka mitt KWPN-sto med en "sån hingst" så skulle fölet ändå få gröna papper?

OM det är löst licens för den hingsten i år , det får du kolla upp först. Annars får du själv lösa licens på hingsten för 5000 kr.

Du kan betäcka med vilken hingst du vill godkänd av asvh och få gröna papper.
Hade du inte en märr från en kanonbra stofamilj, eller blandar jag ihop dig med någon annan?
Har helt för mig att du har en häst som är grön på alla sätt och vis i ASVH?
mvh

jo hon tillhör stofamilj 900 (dermie-linjen) och vad jag har förstått så är den riktigt bra. Är väl jag som missuppfattat allt. Har fått för mig att fölet bara skulle få gröna papper om jag använde en hingst som har ett sånt där hingstnummer efter sitt namn. Men fölet får alltså gröna papper vilken hingst jag än använder av de här: http://blup.se/sv-SE/horses?search[][field]=name&search[][value]=&search[][field]=breeder_license_on&search[][value]=2009&commit=S%C3%B6k

hihihi, vad bra:D då finns det ju fler hingstar att välja på än jag trodde:P Nu blir det genast inte lika säkert att jag ska använda nintender eller empire

Hej!
Var tvungen att skriva.. jag har nämligen ett treårigt sto e. Manno-Cambridge Cole. Köpte henne för ett år sedan i skåne. Fux med lätta luftiga gångarter, fantastiskt trevlig häst. Hon är otroligt fin att rida! Hennes mamma heter Levira. Tyvärr blir det inga gröna papper på våra men de får ju tävla i Championaten. Tänkte rida 4-årschampionatet med min när hon är fyra. Var har du köpt din?
Therese

jag har köpt min diretk från holland. Din beskrivning av din häst stämmer även in på min. Super trevlig. Just på grund av hennes fina psyke hade jag tänkt att betäcka henne. Men känns inte så aktuellt om fölet ej får gröna. Ska ta kort och lägga in på henne här, sätt gärna in en bild på din hade varit kul att se.

Hej igen!
Vore kul att få veta mer om var i Holland du hittade din TP och hur du gick till väga? Du kan söka på youtube på Bevira så ser du en film på mitt TP-sto när hon var riden 6 gånger! Skulle gärna få kontakt med dig på min mail. Om du vill kan du höra av dig på therese.lindholm@hotmail.com

Sök på Bevira på youtube så får ni se min TP;) Älskar dessa Hackneyhästar!!
Therese

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag behöver lite råd.Jag har ett super trevligt Lettiskthalvblod sto e. Puaro ue Vintas. Om jag betäcker henne med en svhbl hingst...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Görel
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 005
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka