Får stoet gröna papper?

Webelo

Trådstartare
Har ett kwpn sto e. Manno ue. Cambridge Cole. Är av typ Tp. En otroligt snygg häst. mörkfux med mkt vita tecken. bra gång och trevlig exteriör. Har funderingar på att betäcka. Men vill vara säker på att hon och framförallt fölet får gröna papper.
Någon som vet?

Sv: Får stoet gröna papper?

Stämmer som dobbis skriver, enbart rp av KWPNerna hamnar i samma register som de grön papprade samt ger gröna papper.

Ursäkta trådkap* + att det dessutom kanske är en ganska dum fråga men om man har ett KWPN-sto av rp-typ och betäcker med en utländsk hingst, kan fölet få gröna papper i allafall?

Är hingsten från ett godkänt av ASVH avelsförbund?

Betäcks stoet utomlands av en hingst som är godkänd i ett avelsförbund som ASVH erkänner är det OK. Annars gäller det att hingsten har löst licens i Sverige i år vilket du kan kolla på ASVHs faktablad.

aha, då fattar jag varför vissa åker utomlands och betäcker sina ston. Det beror alltså på att de vill att fölet ska få gröna papper och det får det bara om de är utanför sverige när de betäcker med en hingst utan betäckningslicens i sverige?

aha, då fattar jag varför vissa åker utomlands och betäcker sina ston. Det beror alltså på att de vill att fölet ska få gröna papper och det får det bara om de är utanför sverige när de betäcker med en hingst utan betäckningslicens i sverige?

Stämmer bra.
Om hingsten Nisse är godkänd i KWPN (som ju är ett av ASVH godkänt förbund) men inte är godkänd av ASVH själva så får den gråa papper om du seminerar här men gröna om du seminerar utomlands för då är det en livmodersimport.

Rätt löjligt men så är det.

Men om man betäcker med en som har import på strån från ev tyska hingstar som sedan registreras i tyskland?

kände att det blev lite rörigt. finns bland annat en som tar in kempke hofs hingstar registerar sedan avkomman i tyskland. Om jag hade betäckt mitt sto med en av deras hingstar, hade det gett gröna papper på fölet?

Nej igen!! Ditt sto är av "körhästras" ,jag tror inte mecklenburg godkänner dom heller.

Ditt stos morfar är en Hackney och det räknas inte som en ridhästras. Den avelsförening som du pratar om är Mecklenburg och den är inte erkänd av ASVH.

ok tack för svaren då har jag fått lite aningar om hur läget ligger till...

Ursäkta trådkapet, men blev lite nyfiken på din häst. Har precis tyvärr blivit tvungen att ta bort min 6 åring efter just Manno. Hade varit kul att se ett kort på din häst!?!

Ska försöka fixa detta. Är en superläcker häst, trevlig hantera och rida, lätt att samla och mkt gång.. Ser ut som ett vanligt halvblod. Ska försöka få in bilder här i morgon..

Hittade den här sidan med bilder och info på ditt stos far Manno och farfar Fabricus
http://home.wish.net/~schangah/larda/dutch.htm

Här är en bild på hackneyn Cambridge Cole som ditt sto är linjeavlad på.
00000994.jpg

Liten fråga bara... Briar är ju godkänd för avel i KWPN, kan inte han användas då och ge föl med gröna papper på Webelos sto? Jag kan inte alls sånt här utan är nyfiken bara!

I KWPN så f inns t det två grenar, körhästgrenen som TS sto tillhör och ridhästgrenen som tex Briar är godkänd i. Det är som tgvå olika raser och alltså ger inte en KWPN ridhingst gröna papper till sto eller avkomma.

Han är godkänd i RP registret så vitt jag förstått.
Hur vida det ger "gröna" papper eller ej med TP sto vet jag inte men det är ju möjligt att den får det i TP registret men inte i RP? spekulation dock..

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag behöver lite råd.Jag har ett super trevligt Lettiskthalvblod sto e. Puaro ue Vintas. Om jag betäcker henne med en svhbl hingst...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Görel
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 005
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025