Får och shettisar i samma hage, samtidigt?

T

Totte

Är där någon som vet ifall man kan ha 3-4 får och 2 shettisar i samma hage samtidigt? Kommer i så fall vara under någon vecka tills hästarnas hagar är färdiga.

/Totte

Sv: Får och shettisar i samma hage, samtidigt?

Beror på shettisarna - jagar dom fåren så är det ingen hit - får är inte direkt uthålliga - och är dom dräktiga kan det vara katastrofalt.

Sen är det ju två hungriga djursorter - så lägg ut många foderhögar.
...som sen fåren kan skita ner....

Jag har haft 3 shettisar med ca 70 tackor och det funkade lika bra som att ha samma 3 shettisar i samma hage med 10 bagglamm..

Första dagarna jagade de fåren lite, men får är rätt kluriga och snabba dessutom, så det löste sig av sig själv efter några dagar ;)

Ha koll bara så att ingen av shettisarna biter eller sparkar fåren :eek:

Tack för svaren.
Har precis fått erbjudande om att köpa ett par shettisar som är mycket barnvänliga (vilket vi är ute efter), och allt som är klart är ju så klart fårhagen :crazy: Har inte tackat ja till dom än men kan heller inte vänta med att svara tills jag har fått klart åtminstone en hästhage, så det är ju tyvärr snabba beslut som gäller (nuvarande ägare vet inte heller ifall det går att blanda de bägge djurarterna). Har ju inte mycket lust att springa och jaga ett par shettisar hela dagarna när dom rymmer från en halvt inhängnad hage ;)

Hmm tål att tänka på det här... fast snabbt :)

/Totte

Jag har mina får och hästar tillsammans i hagen nästan hela tiden!
Generellt går det alldeles utmärkt att blanda får och hästar, men enstaka häst-individer kan få för sig att jaga fåren onödigt mycket.

Grannen hade alltid baggen o fjorden i samma hage - bästisar...
men en dag så låg baggen där med benet av. Han hann inte undan.

Min fjord älskade att jaga fåren första året - som tur var gick det bra.
Han gick också med baggen och nog delades det ut snytingar dom emellan.
Men med dräktiga tackor och ovana hästar skulle jag nog testa mycket försiktigt.

dom är ju i nästan samma stolek:rofl: :rofl:

inget illa menat;)

Grannen hade alltid baggen o fjorden i samma hage - bästisar...
men en dag så låg baggen där med benet av. Han hann inte undan.

Grannen såg alltså när hästen sparkade av benet på baggen?

Japp dom såg det. Dom sprang och baggen kom ivägen för hästen.
Ingen avsiktlig spark alltså.

Det kan vara idé att försöka göra en uppdelning, typ ett par eltrådar så att fåren och hästarna får kika på varandra ett par dagar innan man släpper ihop dem. Då är det oftast inga problem alls. Beror ju på hur du fodrar fåren förstås, om de har fri tillgång på grovfoder kan ju shettisarna lätt bli feta...

Men använd inte vanligt fårnät till hagen bara! Det är farligt för hästarna som lätt kan fastna och skada sig på ett sånt stängsel. Vi testade att sätta dit en extra el.tråd på häststängslet när vi flyttade över fåren dit. Det funkade i början, men dom lärde sig snabbt att krypa under, för ullen leder bort strömmen så dom inte känner nån stöt. :P Men våra får var också ovanligt envisa, så det kan hända att det funkar på nån annan.:smirk:

Den största faran jag själv upplevt med hästar och får, är inte att hästarna jagar fåren. För fåren brukar kunna fixa till det om bara hagen är stor nog för dem att komma undan. Utan det är hästar som inte är vana vid får. Vissa blir hysteriskt rädda för de här konstiga ulltottarna och kan utan vidare spränga staket.
Just nu här hemma så går får, lamm, shettisar och åsnor ihop på samma lösdrift. Åsnorna är störst men det shettisarna som bestämmer sedan kommer fåren därefter åsnorna och sist lammen. Finns en strikt rangordning där åsnorna faktiskt får den stora äran att vakta resten av flocken från anfallande rovdjur (mest bordercollien Göte som vill valla).

Mitt halvblod går inte en meter utan att ha sitt får med sig!
Folk skrattar glatt när de ser dottern rida med tackan lös bredvid, hon går "fot" med hästen.
Ska veterinären/hovslagaren göra något med hästen är tackan orolig till tusen och när tackan ska klippas är hästen förtvivlad.
De är faktiskt rätt söta.

Vi hade en gång i tiden 50-talet får tillsammans med 3 shettisar funkade hur bra som helst:)

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: ameo
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 795
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama