Får ni ihop detta?

H

Havregryn

Rätta mig nu om jag har fel, men ...

Inte kan väl en häst "arbeta i form" om det inte ens kan galoppera ordentligt? (detta är en travare de handlar om)

Eller har missuppfattat allt vad som heter "form" när det gäller hästar å ja vette allt..

Sv: Får ni ihop detta?

Vad som är "rätt" form är ju mkt beroende på hur utbildad hästen är och vad man gör för tillfället.

Det man ska tänka på är baknesaktivitet, balans och eftergift. Detta kan man ju uppnå i olika grader beroende på utbildning mm. Jag brukar ha som riktmärke att hästen ska bjuda framåt, bära sig själv dvs inte hänga i handen och vara i balans. Ibland kan det ju då vara så att en häst behöver gå väldigt högt och öppen i formen för att uppnå detta. Självklart är ju målet att man ska kunna rida hästen i vilken form man vill, men var sak har sin tid;).

Hästen kanske jobbar i en ändamålsenligform i övriga gångarter men inte har balansen och styrkan i galoppen??

Detta var bar lite funderingar.

Klart dom kan göra det. Min häst som jag ändå har haft ett bra tag har jag haft en del problem med i galoppen, mest när det gäller själva fattningarna dock. Jag har känt att hon inte varit stark nog men nu börjar det lossa, vi har fått lite hjälp med detta.

I övriga gångarter har hon gått i en ändamåls enlig form under en längre period och vi har ridit skänkelvikningar i både skritt och trav, ridit fram och bakdelsvändningar i skritt, t.o.m påbörjat lite tramp in i travövergångarna i stärkande syfte då hon har ganska lätt för detta. Detta har för det mesta gått alldeles utmärkt och genom allt det här grundarbetet är hon ändå inte så svag i själva galoppen som jag gått och trott utan bekymret har varit själva fattningarna, lite både hos både henne och mig.

Klart att en häst kan arbeta i form (i skritt och trav) även om den inte kan galoppera ordentligt.
Jag börjar inte ens galoppera med mina unghästar (hbl) innan de kan gå i form i skritt och trav.

Man kan inte lära sig springa innan man lärt sig att krypa och gå... ;)

Klart dom kan.
Man börjar väl med skritten och traven på alla hästar? (Jag gör det iaf)
När det väl sitter kan man ju kräva mer i galoppen.

Eller menar du att personen med hästen (Eller nån annan) anser att hästen, som knappt kan galoppera, galopperar i form?
Isåfall - nej.

JAg kanske var OTYDLIG!

Menade som du förstod sen, alltså i galoppen.

Skritten och traven hänger jag med på. var lite löddigt i min frpga..

Läste nu om min fråga, sorry! Jag var löddigt i min fråge ställning..

Frågan är kan en häst "arbeta" i form i den så kalade försöken till galopp om den nte kan galoppera rent?

De hela handlar om att en annons jag såg som var rolig, och tänkte att jag måste ha fått allt i bakfoten vad form är om en häst öndå kan gå i form galoppen även om den inte kan galoppera rent.

Nej det är klart att den måste Kunna galoppera ordentligt för att den sedan ska ha en förutsättning att kunna gå i en ändamåls enlig form i galoppen.

jag kan säga så här min mammas häst jobbar på som satan i fort i skritt och trav därimot inte i galoppen. hon är VÄLDIGT stor galopperad och gaska dålig balans så hon kna ej gå i form å balans i galoppen ännu men d ekommer. Därimot min pålle (22 årig travare) går stadigt i form i alla gångarter. så visst kan den gå i fort i skritt och trav utan att kunna de i galopp.

den kan det vara som min kompis häst. hon är byggd ganska mysko. Kort lågt ansatt hals och jävligt bred hals så hon kan verkligen inte gå på tygel man får henne ur balans om man tvingar ner henne därimot har hon en super trav och går i balans i all gångarter om hon får gå i sin for (lite högre) så dom behöver inte kröka på nacken för att gå i balans

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi (Tråden delvis inspirerad av Willes tråd om sjukersättning) Om man får godkänt sjukersättning på deltid, t.ex 25 eller 50%. Och om man...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
549
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 464
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar