Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ako

Trådstartare
Har ju fyllt trettio, och inser att det börjar bli dax att bli fler, om vi ska bli det. Riktigt än är detinte aktuellt, då jag går andra och sista året på Ridinstruktörsutbildninge, och vill avsluta den innan någon bebis placeras i magen, men om ett år eller så kan det nog vara på sin plats att starta tillverkningen.

Nu till frågan: Många av er här är ju djuromaner precis som jag. Jag farrta ju att man får dra ner på rid- och tävlingsambitionerna osv i ochg med småbarn, men hur löser ni det? Fler än jag som har så här många djur, ungefär, och barn: en hund (ska nog bli två), fem katter (två katter eller fem känns inte om någon större skillnad, i o f s), tre hästar (en vuxen tävlingshäst, en treåring som ju förhoppningsvis oxå rids om ett år samt en gammal D-ponny som jag inte rider själv).

Sambon är oxå djurintresserad o har full förståelse, och medryttare till hästarna kan jag säkert fixa. Vi bor på landet o alla djur bor här hemma.

Jag kommer att jobba antingen som lärare eller ridinstruktör.

Så, vad säger ni med djurfarm o barn?

Tack, tack, från AKO som är hemma och förkyld o skriver otaliga inlägg på Buke...
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Ja jag har ju då heller inga barn än, men jag har två hästar och två katter (snart tre), jobbar heltid och jobbar (mycket) aktivt på bebisverkstaden. Jag tänker som så att man kan ändå inte planera hur det blir så det finns ingen mening med att oroa sig. Över hur man ska "hinna" menar jag. För man kanske får ett barn med extra behov, eller ett allergiskt barn, eller inget barn alls...
Jag älskar mina djur över allt annat på jorden men om den dagen kommer att t.ex. mitt barn konstateras vara allergisk och enda alternativet är att göra sig av med djuren, så tror jag att det är ett enkelt beslut att fatta DÅ (eller kanske inte enkelt, men uppenbart, om du förstår vad jag menar). Likaså om tiden blir knapp osv. Måste man dra ner på något så blir nog hästarna det som ryker för mig t.ex. Inget jag kan föreställa mig NU, men jag vet att det blir så.

Den korta tid jag var gravid (fick missfall) så ändrades mina prioriteringar dramatiskt :eek:
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Jag tycker det är jättesvårt!
Jag har visserligen bara två hästar, varav en är pensionär som bara motioneras lite för luftning och en shettis som jag försöker hålla igång, men att hålla igång dem och sen även ha gott samvete för barnen, OCH hästarna.. det är svårt...
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Tror nog att man får prioritera mer, men i slut änden hinner man nog med det som måste göras. Den som blir mest lidande är nog endå samvetet!

/Kicki - just nu mamma ledig - men fasar för hur man ska orka och hinna sen när man börjar jobba...
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Jag tycker det är svårt att få ihop det emellanåt...

Vi sålde just våran hund :cry: då hon vantrivdes i.o.m Almas födsel, hon var ju inte längre i centrum, vilket hon väl inte kunde acceptera och därför mådde dåligt.
Katterna (2 st) är inga problem, de tar ju ingen tid, utan är bara med.
Hästar har jag just nu 4 stycken hemma på gården, 2 pensionärer, en 1-åring samt en 4-åring som rids varannan dag ungefär. Dem hinner jag precis med och då går ändå 3 av dem på lösdrift (snart alla 4)

Det blir tufft, en bebis tar mycket mer tid än man kan tro och som i mitt fall, där pappan vill vara mkt med barnet men hon har en mammig period och helst vill sitta fastklistrad vid mig dygnet runt, så är det extra knivigt, -får passa på¨när lilltjejen sover!
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Hej. Vi har fyra barn mellan 6 månader till 10 år. Tre hästar och två hundar. Vi klarar det utmärkt pga att även barnen är intresserade och tycker det är roligt att vara i stallet. Sambon och jag får dock turas om att ta hand om den minsta. Vi kör eller rider varannan dag. Hundarna är alltid med i stallet så de aktiveras där. Vi har oxå stallet runt husknuten, så det är nära hem. Så där vinner vi mycket tid. För läxor ska ju göras, mat ska lagas mm. Men visst, ibland vill barnen göra andra aktiviter, leka med kompisar och annat. Så lika mycket tid i stallet som innan man hade barn har jag absolut inte. Man får dra ner på kraven lite. Vi har en häst i tävlingskondition, en under inkörning och en konvalecent som bara ska skrittas just nu.
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Jag har två barn 1år och 3 år. Jag red väldigt mycket innan jag fick barn , hade en unghäst på fem då som jag tränade och hade kommit ut och tävlat lite, trodde jag skulle börja rida direkt efter, men har fortfarande inte suttit upp ännu... unghästen blir 8 nästa år...hmm:confused: Men ska börja rida nu i vinter när vi byggt färdigt paddocken. Just nu har jag 5 hästar hemma, ett avelsto med föl, en tvååring, 7åringen och en gammal häst på 17år. Har även en hund, 5 katter och två kaniner. Jag hinner med allt som ska göras, stiger upp tidigt innan barnen och har en väldigt bra pappa till barnen. Men båda mina barn har ammat och vägrat att äta, så mycket fick pappan ställa upp med stallet.:love:
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

För min del så går det bra. Min dotter är ett år nu och jag har ridit regelbundet hela tiden. Nu rider jag tre dagar i veckan, en eller två dagar är dottern med och en eller två dagar rider jag själv. Inga problem alls.
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Tack för alla svar. Att det säkert blir körigt den dagen förstår jag ju... Skönt ändå att flera av er upplevde att det gick att få i hop det någorlunda ändå... Man får väl helt enkelt försöka lösa sakerna efterhand.
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Nä inte riktigt men det går på något vis ändå!
Det som "tar mest stryk" är nog hemmet i det här hushållet.
Jag ligger konstant efter med städning och tvättning, men det brukar ordna sig ändå.
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Får jag bara fråga...Har du medryttare till hästarna eller står alla hästar nu?Vill veta lite hur alla gör , när de inte hinner rida nämligen.
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Nä inte riktigt men det går på något vis ändå!
Det som "tar mest stryk" är nog hemmet i det här hushållet.
Jag ligger konstant efter med städning och tvättning, men det brukar ordna sig ändå.

Så sant så! Var hemma hos en granne med ett barn i ungefär samma ålder och fikade en gång. Hos dom var sååå fint, rent och var sak på sin plats, väldesignade möbler, och hon var också "fin", dvs med makeup, rena och oskrynkliga kläder osv

Jag kom som vanligt med andan i halsen direkt från stallet, (ja jag hade bytt kläder förstås) och kände mig som i en annan värld. Hos oss är det miniminivå som gäller, något annat hinns sällan med.
Alla har sina prioriteringar, jag lägger hellre tid och pengar på min ridning/häst än dyra inredningar och städning. Fast visst blir jag rätt avis:angel:
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Jag är också avundsjuk, vill ha ett fint, välstädat hem och har mina ryck. Jag mår bäst när det är ordning och fint så det strävar jag mot, men tiden finns inte till att upprätthålla ordningen HELA tiden.
Det förfaller och så gör man en tokstädning när tiden finns och sen förfaller det igen. Men det ÄR värt det!
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

det funkar dåligt just nu:crazy: Har en kille på 1,5 år som börjat på dagis eftersom jag jobbar 75%. Det är MKT just nu....Möten på jobbet, möten på dagis, frissan, tandläkaren, kläder som ska handlas ett hem som ska skötas, mat, tvätt och så denna underbara häst som får komma i klämm. Han har passat på o bli halt o jag har sedan 10veckor försökt gå med pållen 2ggr om dagen :eek: (order från vet.). Behöver jag tillägga att detta funkar dåligt nu när det är mörkt morgon som kväll. Har tyvärr inte hästen hemma (käns som om det hade varit mer lyckat) så jag har åk till stallet x2 och bara det tar 1tim per dag...Så nu är det till o planera, anlita svärmor mm. Sambon är inte hemma innan 17,30 då e det mörkt..

Gick bättre när jag var hemma med en beibis som sov oftast i vagnen när jag var i stallet. Hade honom i vagnen vid paddocksstaketet när jag red.


Suck stånk o stööön.. Som du hör så är det jäääte synd om mig nu. Känner mig liite sliten. Har börjar fundera på att sälja min toppenhäst (när han tillfrisknat) och det vill jag inte:mad: .:mad:

Lycka till med livet. :bow:
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

jag har en pojke på 1,5 år, samt väntar nästa i juni. Har 10 hästar just nu, alldeles för många. Tiden har räckt bra till till nu, för hästarna och barnen, hemmet är absolut lågprioritet, dammsugar varje dag, men har grejor överallt..suck!!!
jag har egentligen bara två hästar som är helt i gång och tävlar, som rids varje dag, och det har jug hunnit med lite trixande, tidigaga mornar och sena kvällar, sen har jag två avelssto, den ena har halvfodervärd just nu, den andra rider jag ett par ggr i veckan, resten är unghästar. Jag har två tjejer som hjälper mig de dagar jag jobbar, jobbar hela dygn, annars hade det nog aldrig gått. har 5 hästar hemma, och 5 i ett stall jag hyr några km bort. Har en man som ställer upp väldigt mycket, det är nog ett måste!
visst har man väldigt mycket mindre tid än innan sedan man fick barn, men man tar tillvara på tiden man har, så mycket mer!:D
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Jag har tre barn, är skild. Den äldsta har vuxit upp med mej som ensamstående skild mor och hon var med på det mesta, åkte med på kurser mm. Kontakten med pappan var dålig, så mest var hon hos mej och ibland hos mormor och hos kompisar. Antingen sov kompisarna hos oss eller så sov hon hos sina eller så följde hela högen med till hästarna.

Hur som helst, så blev det en ambitiös tjej av den här :smirk: Nu har hon avslutat sin universitetsutbildning med bl a ett år i USA och börjar arbeta som forskningsledare inom äldre och hälsa på Universitetssjukhuset i Malmö.

Så nog går det bra för barn med en sådan mor som jag. De två är yngre och är inte lika intresserade av hästar som tydligen känns som vardagsmat när två står här hemma. Åka till fölet är inte kul. Är de hemma och jag jobbar går de ut med vovven och ger hästarna lunch. När de var mindre följde de med och red, men inte nu. Intresset slocknade liksom när "deras" häst fick tas bort pga sjukdom.

I o med hästarna står hemma fungerar det ju, och nu är de så pass stora så det går lämna dem hemma några timmar. Försöker peppa dem att hjälpa till hemma och nja, det går ju med lite tjat. Tvätten ligger i högar och katt-hundpäls och grus dras snabbt ihop med en sån där lurvig städmojäng, går fortare än köra med dammsugarn.

Familjen består just nu på hemmaplan av två barn, en hund, tre katter och två hästar. Två i flock på annan plats. Allt jag skrev låter rörigt, men det blir ju så i denna situation :angel:
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

hmm jag har inga medryttare....:cry: Men min tränare red min unghäst i ca 1 år, men sen fick han "fång" enligt vetrinärena och jag tog hem honom och han har stått nu i två år... och ingen fång på dom åren... Avelsstoet är 20 år så hon rids inte och givetvis inte fölet heller, tvååringen ska börjas på nu i vinter. 17-åringen är en inhyrd. Hade jag vetat att det skulle ta så lång tid för mig att komma tillbaka med ridningen så hade jag sålt honom medans jag hade chansen... men som han står nu är det ju inget jättevärde på honom så nu är det bara att sätta igång honom och se hur mycket tid jag har i framtiden...
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

Vi har tre barn 1,5år, snart 4 och en på 8år. Minsta kräver enorm mycket av oss och är inte självgående. Vi har 3 hundar, 5 katter, 2 hästar, en kanin och två marsvin. Om inte min make kunde rida så skulle vi inte kunna ha hästar. Den ena hästen går att köra så ibland kör han och tar den andra på släp. Vissa veckor är det ett tvång, hästarn har stått för länge och måste ut. Det är jobbigt. Det tar tid i stallet, mer tid än vad man lägger på dem vid ridningen, båda är skogsmullar så vi åker aldrig på träning eller tävling. Jag jobbar inte heller utan är hemma hela dagarna. Nu är maken arbetslös men tiden räcker inte till i allafall på något konstigt sätt och så händer det grejer hela tiden så vi inte hinner med hästar eller hundar som vi skulle vilja.

Tex i helgen blev jag operad för blindtarmen. Kan inte ta barnen och absolut inte bära den lilla som behöver mycket närhet på nån/några veckor. Hästarna får då helt enkelt stå. Har tyvärr ingen medryttare skulle önska att jag kunde hitta nån som jag litade på som förstår att hästarna har sina besvär och måste ridas varsamt.

Ibland känner jag bara att hästarna kanske vi skulle lämna bort till någon som har mer tid men å andra sidan fick vi dessa två hästar och känner att ingen "duger" att ta hand om dem på heltid så att säga. Så det är ett pussel och gissel.

Man får verkligen prioritera vissa dagar när huset ser ut som en tornado dragit fram och grushögarna är överallt och hästarna kanske skulle behöva röra på sig.

Personligen skulle jag inte orka jobba 100% med tre barn och ha alla djur vi har. Även om jag inte är själv om något av det, utan maken och jag delar på allt som går.

Oj nu vart det mycket men så känner jag ibland och vissa dagar går allt som en dans.
 
Sv: Får ni i hop livet med barn o massa djur?

oj så många fixare o trixare det finns där ute!! ibland känns det som man slår knut på sig för att fixa allt!:bow:
har en pojke på 1 o ett halvt år o en häst i tävlingskondis, som jag åker till (en timme) tur o retur varje dag. Är än så länge mamma ledig heltid, jobbar halvtid (sena kvällar o nätter) o rider så mkt jag kan o hinner däremellan. har inte blivit så mkt med tävlandet... o hemmet är ett ständigt inferno..:crazy:
min man påpekade härom dagen att han trodde att vi inte haft en helg ihop sen i somras... det var då jag började jobba!! gnäll gnäll!!

Men allt är värt det tycker jag, min fristad är stallet o det behöver man som småbarns mamma!!:love: :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Buke är ju i grunden ett hästforum. Allmänt nyfiken som jag är, vilka av er på hundsidan håller på (någorlunda aktivt) med hästar oxå...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 491
Senast: Black_Moon
·
Övr. Hund Hej igen! För en vecka sedan fick vi ju hem vår första hund, en fyraårig Springerhane som behövde ett nytt hem p g a skiljsmässa. Han...
Svar
6
· Visningar
1 017
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp