FÅr Man TÄvla PÅ Detta Bett?

Sv: FÅr Man TÄvla PÅ Detta Bett?

Jag tänkte väl det ;) Men du har här i tråden fått svar på vad som står i TR så det är bara att mäta tjockleken och sen använda det.
Det är ju en tolkningsfråga det här med svagt böjt men om jag minns rätt är Nova-betten inte jätteböjda.

Nää utan mera smalare i mitten...

Funderar faktiskt på att köpa ett.

Men funderar lite på varför det är bara vissa bett som är tillåtna på ponny medans alla andra är tillåtna på stor häst.

För att det är en ung och mer ovan hand som håller i tygeln?

För att det är en ung och mer ovan hand som håller i tygeln?

jo det klart.. men då borde man kanske bara ha det på a, b och kanske C ponnyer... För på D ponnyer är det ju lika gammal ryttare som rider d som häst...

Dock är oftast stor hästhoppning svårare, och man behöver reglera hästen snabbare, därför skarpare bett.
Sen kanske det är jobbiigt att bara ändra för en ponnygrupp, och inte för alla.

Nää utan mera smalare i mitten...

Funderar faktiskt på att köpa ett.

Men funderar lite på varför det är bara vissa bett som är tillåtna på ponny medans alla andra är tillåtna på stor häst.

Okej, om jag tolkar TR rätt (vilket ofta är väldigt lurigt) så är Nova-betten godkända på ponny.

Egentligen är det lite dumt att det bara är en viss grupp bett som är godkända på en ponnystorlek. Det bästa vore individuell prövning men det är troligen omöjligt ;) Näst bäst är att åldern på ryttaren eller möjligen vilken klass som rids avgör vilken betsling som är okej.
Samma barn kan ju trots allt rida stor häst med vilket bett som helst.

Dock är oftast stor hästhoppning svårare, och man behöver reglera hästen snabbare, därför skarpare bett.
Sen kanske det är jobbiigt att bara ändra för en ponnygrupp, och inte för alla.

Fast det är det ju inte. En LD är ju på mer eller mindre samma nivå som en Lätt 0,90 m bara att hindren är högre.
Som skrivet, kanske vore ryttarens ålder eller klassen som rids mer lämpligt att ha som gräns?!
Det finns "ponnyungar" som rider mycket bättre än de på stor häst.

jo det klart.. men då borde man kanske bara ha det på a, b och kanske C ponnyer... För på D ponnyer är det ju lika gammal ryttare som rider d som häst...

Inte alls säkert. En 10-åring kan ju tävla alla ponnykategorier och stor häst. Jag började på D-ponny när jag var elva år. Det finns ju inga undre åldersgränser för själva tävlandet, bara på klassen/nivån på tävlingen.

Inte alls säkert. En 10-åring kan ju tävla alla ponnykategorier och stor häst. Jag började på D-ponny när jag var elva år. Det finns ju inga undre åldersgränser för själva tävlandet, bara på klassen/nivån på tävlingen.

nää det vet jag... Men ibland kasnke man skulle godkända lite skarpar bett på ponny så hästarna inte behöver stå ut med allt dragande när ryttare inte får stopp på dom

nää det vet jag... Men ibland kasnke man skulle godkända lite skarpar bett på ponny så hästarna inte behöver stå ut med allt dragande när ryttare inte får stopp på dom

Om man inte kan få stopp på sin ponny med pelham eller jaktkandar är det inte bara bettet som är tokigt. Då har man kanske för stor ponny eller en för svår ponny.

Om man inte kan få stopp på sin ponny med pelham eller jaktkandar är det inte bara bettet som är tokigt. Då har man kanske för stor ponny eller en för svår ponny.

Ja du har tänkte ungefär som mig... Tycker att man inte klara av sin ponny om man sätter ett skarpare bett på.. någon en stacka gång gör ju inte någon med alltid är en annna sak.. men såna som inte fattar sånt, kanske ska ha kvar det skarpa.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag undrar allmänt om de är godkänt att tävla ponny på gagbett i hoppning? Eller är det inre ett godkänt bett?
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka