Får man tävla i bomlös westernsadel?

Sv: Får man tävla i bomlös westernsadel?

Inte en anning men det borde du väl få för den har ju utseendet som en western sadel, syns ju inte att den är bomlös ens.

Mmm visst är den snygg :love::love:

Har dock för mig att jag hört att man inte får tävla bomlöst. Har gått över till bomlös sadel till vardags på gamlingen och älskar den, skulle därför vilja ha en och tävla i.

NEJ det får du inte! Enligt regelboken ska sadeln ha BOM och horn....

Jag hittar inget i AQHAs regelbok att du inte får tävla i bomlös sadel. Men det bästa är väl att höra av sig till den organisationen som håller i tävlingarna du vill vara med i och fråga om det är tillåtet.

Ojdå, såg inte hela frågan:o, men OK jag tittade i WRAS regelbok!!!:D

Ok tackar och bockar för svaren fast det inte var det svaret jag ville ha ;)

har för mig att sista regelboken säger att man får tävla i bomlös westernsadel om man löser dispans. frågan är hur krångligt det är..:crazy:

har för mig att sista regelboken säger att man får tävla i bomlös westernsadel om man löser dispans. frågan är hur krångligt det är..:crazy:
Har WRAS regelbok (2007 - 2008) framför mig och hittar inget om något sådant vad det gäller utrustningen. Framgår mycket tydligt att sadeln är en arbetssadel och ska ha bom.

Har WRAS regelbok (2007 - 2008) framför mig och hittar inget om något sådant vad det gäller utrustningen. Framgår mycket tydligt att sadeln är en arbetssadel och ska ha bom.

i WRAS 2007-2008 står det::

166 (sida 18)

...."särskilld utrustning pga. handikapp måste ansökas skriftligt till förbundsstyrelsen minst 1månad innan klass. Detta gäller även dispens för ansökansde om användande av bomfri sadel. Förbundet lämnar skriftligt svar innan klass. Intyg uppvisas i samband med startanmälan." ....

ja, det står i fetstil

:rofl:...ser att det står i fetstil...hur sjutton kan jag ha missat det som läst både framåt och bakåt i hela TR...:o

Och det missade jag med:o, skäms på oss!!!!

Tur att Buke finns så att man får veta saker och ting!!!!:bump:

Hmm har ju inget handikapp att skylla på :o

Fast jag kan ju förklara varför jag kör bomlöst, gamling är ju 28 och börjar ändra ryggen mer och mer så jag har köpt en bomlös sadel som vi rider i till vardags och han giller verkligen den. Tänkte ändå fortsätta tävla honom på C- och D nivå som vi gör nu eftersom han är i superskick och älskar att showa för publik. Eftersom denna jag hittade var så billig hade jag mina förhoppningar :(

Men prova att söka dispens!!! Glöm inte att meddela oss hur det gick bara!!!:)

Man måste använda en RIKTIG sadel på tävling! :devil:

Man måste använda en RIKTIG sadel på tävling! :devil:

Men kära du;)... Vi har just konstaterat att man faktiskt kan söka dispens och har man godtagbara skäl ska det väl inte vara omöjligt att få tävla i bomlöst.

Don't feed the troll...

Bill anser att bara det han/hon har erfarenhet är det RIKTIGA här i världen och gillar att komma med kategoriska svar i dessa frågor. Du kan aldrig resonera med honom/henne då Bill redan har bestämt sig för hur det ska vara och är här bara för att få tala om det för alla andra.

Jag har redan påpekat för Bill att i USA tävlas t.ex. barrel racing i bomlösa sadlar (TS sadelfråga handlar ju om en sadel som bl.a. används till BR) men det gick inte hem det heller.

/Camilla

*kl*
Intressant dock att reglementet har börjat mjukna i den här frågan. En fundering är vad som krävs för att få dispens? Att man bara har en bomlös sadel och gillar sån lär inte räcka, men behöver man vet.intyg på att hästen bara kan ha en sån sadel?

Om någon försöker få dispens så rapportera gärna här hur det gick!

/Camilla

Känns som för mycket krångel för så lite :crazy:

Jag får väl använda min "riktiga" sadel (med bom) på tävling och rida i min "låtsas" sadel (bomlös) till vardags :D

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Void
·
Western Hej alla! Jag sitter och bryr mitt huvud med var man kan få information om WRAS regler för utrustning som nybörjare och ännu ej medlem...
2
Svar
21
· Visningar
3 046
Senast: Cilva
·
Western Hej! Jag har lånat hem en bomlös westernsadel för ev. köp. När jag frågade vilket märke fick jag svaret "Ben någonting". Någon som...
Svar
12
· Visningar
1 885
Senast: ManaDisa
·
Western Hej! Jag ska inom kort få en foderhäst, 4-årig paint, som jag förhoppningsvis ska köpa lite längre fram om allt går som tänkt :)...
Svar
9
· Visningar
2 256
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka