Får man tävla hoppning?

L

Lightness_85

Även om ekipaget inte passar ihop?
Jag menar, om ryttaren egentligen är för lång, men vill tävla för skojs skull?
Får man det?

Nej man kan få startförbud
Det är iallafall vad jag hört och det låter ju logiskt

Alltså om jag säger såhär... Det STÅR någopnting i TR om propotionerligt ekipage. Anser Domaren/Överdomaren att något ekipage strider mot det kan man få startförbud. Men det händer nog inte speciellt ofta. Domarna tycker att det är en svår bedömningsfråga... iallafall hos oss.

Det är klart att du får det ! Men det brors ju på HUR lång man är ?! Om du tex är 165 på en B-ponny ?? Då kan man ju få domar tillsägelser. Men om du inte är alldeles för lång så är det helt okejjj. Hur lång är du ? Och hur hög är den ponnyn du skall hoppa ?

Jag är ca 1.70 cm & ponnyn är en C ponny, ganska kraftig. Ca 136 cm. Nu gav du mig hopp igen! :bow:

Det finns många ponnyryttare som är alldeles för långa för sina hästar, som tävlar på Msv nuivå.. :crazy:

Dom brukar inte utesluta folk som är lite för stora heller..

Fast visst tycker man synd om ponnyns framben ibland... Förstår att det är känsligt men ibland önskar man att någon domare skulle vara modig och våga säga ifrån. Är ryttaren för tung så är h*n det och då borde ponnyn slippa hoppa. När det gäller längden är det mer svårigheten med balans det gäller i hoppningen och det kan en duktig ryttare ibland delvis kompensera för men riktigt bra blir det oftast inte.

Tycker inte det låter heeeelt omöjligt. Jag är 174 på min maxade d ponny, 147.9. Har du ingen bild att visa? Det är lättare att bedömma då, eftersom det är sååå induviduellt..

Vad är det för klasser du har planerat att rida isf?

Detta gäller inte bara trådskaparen utan alla som vill ta åt sig:
Varför sitter ni på hästar ni inte vet om ni är för stora på??
Om ni tvekar själva betyder ju det att ni innerst inne tror att ni är för stora.
Finns det en sådan tvekan; varför rider ni då inte på större hästar!?!?!
Gör det så slipper ni undra!!
Ni vill väl hästens bästa?? Eller är ni så egoistiska och bara tänker på
er själva för att ni inte vill/har råd att köpa
annan ponny/häst, och skiter i att hästen tycker det är jobbigt??
Själv är hästen 2 cm högre än mej, så jag får aldrig det problemet!!
Tänk till! :devil:

Jag själv har en D-ponny som jag rider och tävlar, men nu har en kompis till mig bett mig att tävla hennes c-ponny i hoppning eftersom att hon själv är hopprädd. Jag vet att jag är för lång för ponnyn men jag är absolut inte för tung och jag tror inte att ponnyn lider av att jag rider den nån gång ibland. Jag tror att ponnyn skulle må bra av att få komma ut och tävla och då det bara är frågan om att tävla Ld så hoppas jag att det inte blir några problem. Det är skillnad tycker jag om man rider hästen varje dag.

precis. Jag rider ju inte ponnyn varje dag så. Plus att vi kommer tävla för skojs skull isåfall. Och för att han ska få lite rutin om hans lilla ägare skulle vilja tävla sen när hon skaffat grönt kort. :)

Ja det var en annan femma.
Men att harva runt runt runt i flera år i typ MSV klasser
på en för liten häst tycker jag är SÅ fel
och riktigt elakt mot djuret :mad:

Det beror väl på.. Jag har hört att överdomaren kan ge startförbud. Men det gör kanske ingenting om man är 10 centimeter för lång för sin ponny, det är i alla fall bättre än att man väger 10 kilo för mycket. Jag tror förr att de säger till om man är för tung och lång.

Sv: Får man tävla hoppning?

Om du inte e allt för lång så går det la bra att starta lite små tävlingar... det e ju bra om du tävlar hästen lite så ser din kompis att det inte e så farligt.. har själv en äldre kompis som ska starta lite fälttävlan på min häst nästa år för att övertyga mig om att det inte e så livsfarligt... :smirk:

får och får, på ponny tror jag att reglerna är hårdare än på stor häst, men det står i TR att ekipaget ska vara propotionellit (stvas?).

Hur som helst så utfärdas det varningar på tävlingar om någon är för stor för sin ponny. Många drar sig kanske från att göra det, men det förekommer, det lovar jag! Så är du väldigt för stor så lär du säkerligen förr eller senare få anmärkning. Jag vet hittills dock ingen som har fått startförbud.

TR säger att ponnyekipage måste vara proportionerligt, men det sägs inget om häst. Dock kan jag tänka mig att domare/överdomare kan ge startförbud även till hästekipage om ryttaren är alltför stor för hästen.

Man ska ju se proffisionelig ut på sin häst!

Jsute... så hette det ja ; proportionerlig :D :eek:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
370
Senast: Cactus
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 219
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: Fiorano
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
925
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark