Sv: Får man ta...
Det beror ju en hel del på hur hon har lagt upp föräldrapenningen, jag jobbar halvtid och har halvtid föräldrarpenning. Elin är på dagis tre dagar i veckan 9-14, det passar oss bäst och gör att jag får mest gjort. Förskolan ville helst att hon skulle gå tre timmar om dagen fem dagar i veckan vilket jag vägrade för då skulle det enbart bli en massa bilkörning och inget jobb gjort...
Har man en bebis så har många komuner som police att man får behålla sin dagis plats och gå 15 timmar i veckan, mer eller mindre i vissa fall.
Sen kan man även få ha barnen på dagis som avlastning för föräldrarna. En kompis är ensamstående med tre barn och hennes två äldsta går på dagis 25 timmar i veckan trots att hon än så länge är mammaledig. Detta är till viss del istället för stödfamilj och till för att barnen ska få träffa andra lite mer. Och för att avlasta mamman så hon orkar dra hela lasset. Andledningen till att hon är ensamstående är inte pga henne själv utan andra andledningar kanske ska tilläggas innan någon börjar skrika...