får man ställa ut korsningsponnyer??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Just_me
  • Startdatum Startdatum
J

Just_me

har absolut ingen som helst aning om den här tråden kommer rätt, och detta kanske låter dumt,men jag har ingen aning!!
men....får man ställa ut korsnigar?
Jag har ett sto som är skitsnyggt (tycker jag) dock lite för stor mage just nu...=)som jag vill ställa ut iaf.
kan man det? :confused:

tack för svar! :D

Hej!

Problemet är att det i stort sett aldrig FINNS några utställningar för korsningsponnyer.

Utställningarna går ju liksom ut på att den häst som matchar rasstandarden bäst ska vinna. Och är det ingen ras på hästen, så...

Det brukar också oftast vara rasföreningar som ordnar utställningarna, och de är bara intresserade av att ha med sina raser.

En gång var jag med på en utställning där alla hästar var välkomna där man dömde efter allmän ridtyp i stället för rastyp. Men såna utställningar är jättesällsynta!

Lånar tråden:

Fjordingar med okänd härstamning då? + att den är 16 år och valack?

Fjordhästföreningens lokalföreningar brukar ofta ha en inofficiell klass för fjordhästar utan gröna papper på sina utställningar. Kolla på SFF hemsida, under evengemang så kanske du hittar något :)

kolla i Ridsport nr 10.. där finns det utställningar som ASRP ordnar den 8/8 där jag tänkte ställa ut min korsning...=)

Det beror alldeles på vad det är för en korsning. Är den ponny och registrerad i ASRP så får den vara med på ASRP-utställningar. Det finns även lokala ponnysällskap som har utställningar för alla raser där ASRP-ponnyer får visas.

I mån av plats så får du ställa ut din korsningsponny på RPAFs utställningar. Du får en bedömning, rosett och ev plakett men vara med utom tävlan, alltså kan hästen inte bli klassvinnare och BIR eller gå vidare till BIS.

då måste jag fråga:

om man har en nordsvensk som är efter godkänd nordsvensk hingst men mamman saknar härstammning men hon är en nordsvensk kan man ställa ut den då??
om man ställer ut korsningsponny måste den då inte ha känd härstammning??

Korsningsponny=ponny nordsvensk utan stamtavla=kallblod. Du måste ju ha registrerat din häst i något register. I våra proppar så står det att utställningen är öppen för renrasiga ponnier som är stamboksberättigade och registrerade i SPAR/SPR. För ponnyer gäller att de oavsett härstamning ska vara registrerade i SPAR/SPR, SPR-T ASRP eller av ASRP godkänt register. De ponnyer som finns i 9000 registret är välkomna i mån av plats. Om din nordsvensk finns i något av dessa register så är även h*n välkommen men troligen så har du den registrerad i annat register. Dessutom så kan det inte vara givande att få sin nordsvensk bedömd som en ridponny.........ganska dåliga poäng skulle jag tro. Jag kan inte uttala mig om hur det är på utställningar för kallblod. Kostningsponny utan känd härstamning hamnar i raskod 99 och i 9000 registret.Någon som borde vara bra på ASRPs raskoder är Rodde.

Ett ponnysto importerad från Danmark utan härstammning men regestrerad i ASRP... kan man ställa ut den i ASRP utställningar??

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka