Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

mino

Trådstartare
Dottern 16 månader har nu gått på dagis snart två månader och allt är frid och fröjd förutom den röda rumpan som kommit från ingenstans. Hon har alltid varit lite lös i magen under perioder och bajsat flera gånger per dag men hon visar inga tecken på att ha ont eller vara sjuk eller så. Hon har heller aldrig varit röd i rumpan av detta. Men sen hon började på dagis så är hon ofta röd i rumpan, både vid snippan och på skinkorna och får ont och måste smörjas. På helgerna försvinner det igen men så fort hon har en "lös i magen"-dag på dagis så är hon röd igen. Hon kan få riktiga skorpor om det håller på flera dagar.

Måste man stå ut med att hon får sånt skav på dagis?? Jag antar att det beror på att de inte byter på henne tillräckligt snabbt. De skyller på att hon är lös i magen, men hon har aldrig blivit röd i rumpan av det hemma. Kan det vara blöjorna de använder? Vad ska man göra, är det bara att stå ut? Det är ett litet dagis med bara 14 barn på 3,5 personal så man tycker ju att de borde ha tid att kolla upp de blöjbarn som finns (blandade åldrar).
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Kan vara blöjorna? Ta med egna en period och se om det blir bättre. Vissa blöjor är helt enkelt sämre - förskolan köper inte in de dyraste.

Javan
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Vi har fått ta med egna blöjor till våra barn (visserligen dagmamma, men även dagis/samlingslokal vissa dagar)
Om blöjorna har tagit slut för mitt barn så har de väl haft några i reserv men annars är det egna blöjor som gäller.

Trodde det gällde även på förskolor (man lär sig något nytt varje dag )
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Vi får betala för de blöjor de köper in, tror jag (har inte fått nån räkning ännu). Förmodligen var det väl så att det inte riktigt funkade att folk skulle komma ihåg att ta med egna.

Så blöjorna kan alltså orsaka sån skada??
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Eskil måste ha en storlek för stora blöjor med lite "häng" så bajset (ofta löst) inte trycks upp hårt. Bodys är också förbjudet.
Då klarar han upp mot en timme utan byte. Han bajsar typ 3 ggr på eftermiddagen så det går inte att hinna med när alla barnen är ute och leker. Då skulle personalen stå med näsan i galonisarna hela tiden :p Jag måste ofta byta när jag hämtar...

Vi har alltid med egna blöjor, alla barn har det.

Han är 95 cm lång väger 13-14 kg och har blöjor 12-25 kg (Bambolina)
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Nej du måste inte stå ut med det. Ställ dit någon jättefet salva och be dem smörja in så rikligt att urin och bajs aldrig kan komma i direktkontakt med huden. Om du har några blöjor du föredrar skulle jag ställa dit dem med.

Sen är det bästa om man pratar med personalen direkt om sånt här.

Många dagis har särskilda rutiner för när de byter och hur ofta, exempelvis i samband med mat, före och efter vila m.m och även om de verkar var väl bemannade så är det inte samma sak som när en person ska ha koll på ett barn.
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Dottern "tålde" inte pampers blöjor när hon var liten (0-2½år)
Fick utslag på en gång.
Så vi fick hålla oss till Libero.

När hon var lite större så kunde hon plötsligt ha dem.

Vi hade änglamark ett tag oxå & dom funkade.
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Dottern "tålde" inte pampers blöjor när hon var liten (0-2½år)
Fick utslag på en gång.
Så vi fick hålla oss till Libero.

När hon var lite större så kunde hon plötsligt ha dem.

Vi hade änglamark ett tag oxå & dom funkade.

Min son tål inte heller Pampers, blir alldeles röd av dem, vet inte om det har med att det finns lotion i Pampers blöjor. Libero går däremot bra.
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Dels skulle jag ta med blöjor som ni har hemma, sen kolla upp vad de tvättar med, mina ungar har varit superkänsliga för olika tvålar osv.
Fråga vad de har för rutiner runt blöjbyten och fråga om de kan hålla en extra koll på eran dotter de dagar ni vet om att hon är lös i magen.

På vårat dagis har vi med egna blöjor, det fungerar jättebra! Personalen sätter upp magnetlappar på hyllan om blöjorna börjar ta slut, och skulle det ta slut innan man hinner fylla på så har de reserv blöjor.

De byter blöja efter frukost på dem som har varit där över frukost, min som kommer 9 sätts på pottan och byts på strax före tio då de går ut. Sen byts det igen när de går in för att äta mat, efter maten stoppas de direkt i säng om de inte har bajsat under tiden. Många av dem somnar innan de hinner lämna matbordet... ;)

Sen byts det efter att de har sovit och pottas... Och där brukar jag hämta så efm rutiner har jag ingen koll på! :)

Och där emellan kollar de av med näsan! ;)

De är jättebra på att erbjuda potta och har även med sig ut i skogen ibland för de som behöver pottan för att kunna kissa eller bajsa. Men de flesta brukar tycka att det är lite roligt att kissa ute!
För att förtydliga så är det ingen regelrätt potträning, men de erbjuder pottan vid varje blöjbyte, vill barnet inte så är det ingen diskussion om det utan blöjan byts och sen är det bra.
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Pratade med dagis ang blöjorna och de trodde inte att det kunde påverka? Nu har jag i alla fall kontaktat vår bvc-tant igen för att få en second opinion. I morgon tar jag med mig våra blöjor (måste köpa idag).

Jag tror egentligen att problemet för dem är att hon bajsar ofta och att det är lite jobbigt att byta. Men vad jag förstår det så är en del barn helt enkelt såna att de bajsar löst ofta, det är inget ovanligt. Att hon blir röd och det gör ont är ju däremot det stora problemet för dottern och för oss. :-(
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Nej, jag tycker absolut inte att man skall stå ut med ömma, onda röda och trasiga rumpor "bara" för att barnet gör på dagis.

Dagis personalen är utbildad på barn och skall kunna sin sak.
Dom är där för att ta hand om ditt barn, du betalat för det.
Det är deras jobb att sköta om barnet och det inkluderar att byta blöjor.
Man skall kunna lämna sitt barn till dagis med gott samvete utan att vara nervös över sånna saker.

Min son är ca 8 månader nu och jag bävar för dagen då han skall börja på dagis då jag oftare och oftare hör om föräldrar med problem liknande detta.

Jag tycker verkligen det är hemskt!!!:(
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Jag tror mycket väl att blöjorna kan påverka.

Dottern behöver, precis som Silverkedjans son, en blöjstorlek större.

Pampers sitter alldeles för tätt, Liberos Up and Go XL funkar jättebra.

Vi får själva ta med blöjor och tvättservetter till dagmamman. Tycker inte det är några problem. Det känns tryggt att veta att det man prövat ut och använder hemma används även där.

Kan ni inte prova lämna med blöjor och tvättservetter och se om det blir någon förändring?

Vi har haft vår beskärda del av röda, såriga rumpor. Jag lider verkligen med dig och din dotter! Det är fruktansvärt!!! :(

/Timsetim
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Vår dotter tålde inte heller Pampers från början. Mot slutet av blöjanvändningen gick det bra däremot. Libero har hon tålt hela tiden. Bambolina har också funkat bra, liksom coops blöjor.
 
Sv: Får man stå ut med röd rumpa på dagis?

Håller helt med dig och varje gång jag läser ngt liknande skäms jag över att jag har kollegor som inte gör sitt jobb :mad:

Alla barn ska må bra på förskolan, torra, mätta och nöjda :)

Visst kan man missa någon enstaka gång, men då får man se över rutinerna. Vissa barn behöver bytas oftare, simple as that ;)

Stå på er alla ni som är missnöjda! :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 251
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 908
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 696
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp