Får man klappa andras hästar utan att fråga?

T

TheRiverInEgypt

Stallets grannar är inne på gården och klappar min häst. De är fruktansvärt otrevliga mot mig och har bl.a. hotat mig. Jag ogillar att det klappar(och matar) min häst, speciellt när de beter sig som dem gör mot mig.

Kan jag säga åt dem att sluta klappa min häst? Eller gäller allemansrätten?

(Om ni tycker detta är en dum fråga, var snälla. Jag är förvirrad, alla säger olika)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är knappast någon allemansrätt att klappa/mata någons djur.
Hur som helst tycker jag du ska säga ifrån om att de ska låta dina djur vara i fred.
(många tycks tro att hästar är just allmän egendom, ibland verkar det så..)

Vi hade problem ett år på betet med 3 tjejer som var inne hos hästarna hela tiden..Vi kollade upp detta då allemansrätten säger att man får passera genom en hage.
Det svar vi fick är att det endast gäller om man "stängt in" en allmän väg, enda väg till ett hus eller tex allmän vandringsled löper genom hagen, annars har man ingen rättighet att beträda hagen. Han vi fick svar av sa även att man ska ha en väldigt stark anledning till att passera genom hagen, att det ska vara högst nödvändigt i så fall samt att djuren ska man inte störa och tillträde sker på egen risk.

Om inte annat - sätt dubbla stängsel som hindrar kontakt eller ett stängsel med många trådar.

Det fick vi göra tillslut då vi ledsnade och våran hage låg inte på allmän mark eller att det fanns anledning till att gå genom den utan ville man på andra sidan kunde man gå vid stängslet eller gå runt hagen.
Vi plockade även bort grindhandtag samt låste in elaggregatet så att strömmen inte gick att slå av om man inte låste upp lådan.
Vi hade inte ovälkommet besök efter det ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är knappast någon allemansrätt att klappa/mata någons djur.
Hur som helst tycker jag du ska säga ifrån om att de ska låta dina djur vara i fred.
(många tycks tro att hästar är just allmän egendom, ibland verkar det så..)

Vi hade problem ett år på betet med 3 tjejer som var inne hos hästarna hela tiden..Vi kollade upp detta då allemansrätten säger att man får passera genom en hage.
Det svar vi fick är att det endast gäller om man "stängt in" en allmän väg, enda väg till ett hus eller tex allmän vandringsled löper genom hagen, annars har man ingen rättighet att beträda hagen. Han vi fick svar av sa även att man ska ha en väldigt stark anledning till att passera genom hagen, att det ska vara högst nödvändigt i så fall samt att djuren ska man inte störa och tillträde sker på egen risk.

Om inte annat - sätt dubbla stängsel som hindrar kontakt eller ett stängsel med många trådar.

Det fick vi göra tillslut då vi ledsnade och våran hage låg inte på allmän mark eller att det fanns anledning till att gå genom den utan ville man på andra sidan kunde man gå vid stängslet eller gå runt hagen.
Vi plockade även bort grindhandtag samt låste in elaggregatet så att strömmen inte gick att slå av om man inte låste upp lådan.
Vi hade inte ovälkommet besök efter det ;)

Allemansrätten gäller överallt utom i planteringar, odlad mark, tomt o industrimark, tee och fee på golfbanor och innhägnade områden som gjorts om för sitt ändamål ex idrottsplatser.

Ett bete ingår inte i detta varför allemansrätten gäller där.
Anser dessa personer att de vill ha tillträde tillmarken där hästarna betar så kan det bli så illa att du tvingas sätta dit färist, stege eller grindar så att de kommer in.
De får naturligtvis inte mata dina hästar, men om de repar av gräs och bjuder dem så lär du nog inte ha ngn mäjlighet att stoppa detta speciellt om de tar gräset från betet.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Allemansrätten gäller överallt utom i planteringar, odlad mark, tomt o industrimark, tee och fee på golfbanor och innhägnade områden som gjorts om för sitt ändamål ex idrottsplatser.

Ett bete ingår inte i detta varför allemansrätten gäller där.
Anser dessa personer att de vill ha tillträde tillmarken där hästarna betar så kan det bli så illa att du tvingas sätta dit färist, stege eller grindar så att de kommer in.
De får naturligtvis inte mata dina hästar, men om de repar av gräs och bjuder dem så lär du nog inte ha ngn mäjlighet att stoppa detta speciellt om de tar gräset från betet.

_ _ _

Vad gäller då om någon av hästarna blir för bufflig eller det blir bråk mellan hästarna och den oinbjudna människan hamnar i mitten och blir skadad?
Jag kan då säga att jag inte vill ha någon inne i mina hagar!
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Inte enligt det svar vi fick.

Personen vi pratade med menade att en hage i så fall ska störa en allmän framkomlighet grovt, väg till någons hus eller att det finns tillfällen där man absolut måste passera genom hagen.. inte annars.
Allemansrätten ger inte dig rätten att gå in i en hage bara för att om det går betesdjur på marken menade han med tanke på skada på egendom samt personskador.

Vi hade beteshagen på en brukbar åkermark som för tillfället inte odlades på.
Som du nämnt kan ett bete ligga på en tomt också..

Vidare brukar allemansrätten mena på att det gäller tillfälliga/nödvändiga passager i så fall, inte regelbundet återkomma bara för att.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

och jag tillägger att ska man göra en passage rätt enl allemansrätten så får du inte störa djuren vilket innebär att klappa, mata etc.
Ska det vara en riktig passage genom hagen ska man i så fall gå rätt genom hagen utan att vara i närheten av djuren.

TS har skrivit att det är på gården och då kan det dessutom handla om hemfridsbrott i stället.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Absolut medger allemansrätten att man går på betesmark. Så länge det inte genererar närboende (att man är uppe i deras trädgård) får man enligt allemansrätten vara i beteshagen.

Meni det gäller ju inte inhägnad mark i form av rasthagar uppe vid stallen t ex.

Skulle man passera på betet, får man inte störa eller på annat sätt fnatta med djuren. Man ska i stort sett uppföra sig som man inte var där, djuren ska inte märka något i princip.

Att stå utanför en hage och klappa någons häst tror jag däremot är svårt att hindra, så länge de inte är olovandes på gården. I TS fall verkar det vara annans gård, och då är det ju svårt för TS att förbjuda tillträde.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Stallets grannar är inne på gården och klappar min häst. De är fruktansvärt otrevliga mot mig och har bl.a. hotat mig. Jag ogillar att det klappar(och matar) min häst, speciellt när de beter sig som dem gör mot mig.

Kan jag säga åt dem att sluta klappa min häst? Eller gäller allemansrätten?

(Om ni tycker detta är en dum fråga, var snälla. Jag är förvirrad, alla säger olika)

Allemansrätten gäller marken, inte djuren! Du kan absolut säga ifrån, det gör jag om jag ser någon mata mina hästar eller obehaglig person som klappar. Det är mina hästar, jag har köpt dom och jag bestämmer vilka som ska hantera dom. :)
I värsta fall får du väl säga att hästen börjat bitas och att den blir sjuk av maten dom ger, fungerade ypperligt här men envis tant som vägrade låta mina pållar vara ifred:devil:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du vill inte att de ska klappa din häst för att du inte gillar dem - och de kommer in på gården - rätt?

Skit i vad som gäller i allemansrätten. Det som gäller för dig är "ge f-n i min häst!" - mer eller mindre diplomatiskt uttryckt- på ett sätt som matchar er relation. Du behöver inte hänvisa till några lagar :-)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

_ _ _

Vad gäller då om någon av hästarna blir för bufflig eller det blir bråk mellan hästarna och den oinbjudna människan hamnar i mitten och blir skadad?
Jag kan då säga att jag inte vill ha någon inne i mina hagar!

Lantbrukets djur har frikort s a s.
Du går in i en hage på egen risk.


Du som djurägare kan naturligtvis framföra en önskan om att ingen ska gå in i ´din hage, av risk för skada å både människor o djur, infektionsrisk etc men det hjälper inte du kan inte förbjuda någon att vistas där så länge personen i fråga inte förstör eller bryter mot de vedertagnma reglerna som omfattas i begreppet allemansrätt.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Inte enligt det svar vi fick.

Personen vi pratade med menade att en hage i så fall ska störa en allmän framkomlighet grovt, väg till någons hus eller att det finns tillfällen där man absolut måste passera genom hagen.. inte annars.
Allemansrätten ger inte dig rätten att gå in i en hage bara för att om det går betesdjur på marken menade han med tanke på skada på egendom samt personskador.

Vi hade beteshagen på en brukbar åkermark som för tillfället inte odlades på.
Som du nämnt kan ett bete ligga på en tomt också..

Vidare brukar allemansrätten mena på att det gäller tillfälliga/nödvändiga passager i så fall, inte regelbundet återkomma bara för att.

Orsaken att allemansrätten inte gäller i en odling är att man riskerar att trampa ner växande gröda om man går där.

Den risken är knappast möjlig att hävda om 2, 3 hästar knallar omkring och betar på samma mark. Så länge djuren är där är det att betraktas som betesmark och öppen för allmänheten.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Absolut medger allemansrätten att man går på betesmark. Så länge det inte genererar närboende (att man är uppe i deras trädgård) får man enligt allemansrätten vara i beteshagen.

Meni det gäller ju inte inhägnad mark i form av rasthagar uppe vid stallen t ex.
Sorry, där har du fel.
Skulle man passera på betet, får man inte störa eller på annat sätt fnatta med djuren. Man ska i stort sett uppföra sig som man inte var där, djuren ska inte märka något i princip.

Att stå utanför en hage och klappa någons häst tror jag däremot är svårt att hindra, så länge de inte är olovandes på gården. I TS fall verkar det vara annans gård, och då är det ju svårt för TS att förbjuda tillträde.

Du som markägare kan tom. bli skyldig att uppföra färister, grindar eller stegar så att allmänheten får tillgång till dina hagar...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Här är en tolkning:
---

Du får passera genom inhägnad betesmark och liknande bara du inte skadar stängsel eller stör boskapen. Stäng grindar efter dig så att boskap inte kommer lös.
---
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/Pages/allemansratten.aspx

De flesta här vet vat jag anser om allemansrätten och att det är ett gammalt sossepåfund från 30talet.

Men att för den skull blunda för gällande regler? Nej!

Jag har rätt att knalla in i vilken hage som helst, så länge jag stänger grindarna. Om jag inte medvetet stör djuren så är det ok, om djuren blir störda av det blotta faktum att jag är där så påverkar det inte min rätt att vistas i hagen.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du vill inte att de ska klappa din häst för att du inte gillar dem - och de kommer in på gården - rätt?

Skit i vad som gäller i allemansrätten. Det som gäller för dig är "ge f-n i min häst!" - mer eller mindre diplomatiskt uttryckt- på ett sätt som matchar er relation. Du behöver inte hänvisa till några lagar :-)

Hm..tänk om alla markägare som tvingas hålla med ridstigar skulle resonera och agera som du?

Jag försvårar för bruk, men inom lagens råmärken..
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Om man nu har säg en aggresiv tjur i sin hage och har satt upp varningsskylltar angående detta. Blir du då skadestånds skyldig om någon går in i hagen och blir skadad?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sätt upp skyltar med "Varning. Hästarna bits! Mata ej!" Så gjorde vi när vi hade dem jämte en större väg.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

går det inte att sätta "lite" starkare strömband tex *elakt skratt* de som vi har runt våra hagar håller antagligen för att ta livet av en mindre tjur (låter det som i alla fall, jag har ej testat) men på anläggningen finns tre hingstar, så måste ju vara ordentliga saker så de ej kommer ut
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

När våra hästar gick på bete var det mycket ungdomar från en närbelägen camping som hängde vid hagen. Vad jag vet så gjorde dom hästarna ingenting men eftersom gamla märren inte är helt glad i folk hon inte litar på kletade jag zinkpasta i ansiktet på hästarna och sa till ungdomarna att dom får gärna klappa men hästarna har ringorm. Det funkade.
När dom går på bete gör det inget men om man ska iväg med hästen kanske det inte ser så snyggt ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp