Får man ha halsring/halsrem på tävling?

Alexandra_W

Trådstartare
Är det tillåtet att ha halsrem/halsring vid tävling i hoppning? TR ger inget svar, i TR nämns inte ens förbygel/brösta som tillåtet - det måste fallit bort vid någon ändring (??). Enda som nämns är att martingal med löpande ringar är tillåten och att alla andra hjälptyglar är otillåtna.

Men en martingal har ju en halsrem, som man kan grabba tag i in case of emergency. Samma med en brösta med rem över manken. Så spontant känns det som det inte borde vara problem med halsrem. Men VET någon?
 
Det var helt okej 2011 i alla fall :D Dubbelkollade med ÖD och det var inga problem. På terränghoppningen har jag för mig att de ville att den var säkrad och inte hängde helt lös, så då hade jag fäst den i manen på något vänster tror jag.
 
Tack alla för svar. Låter ju utmärkt. Vet att i hoppning är det som huvudregel tillåtet om inte uppräknat och förbjudet i TR, men blev förvirrad av att jag var/är närmast säker på att det förr stått om förbygel/brösta att det var tillåtet.

I värsta fall hade man ju fått ha en martingal med lååånga remmar till tyglarna. Men nättare och enklare med rem bara. Men då ska det ju inte vara problem :)
 
vet att det är vanligt i terrängen i alla fall, också att man har förbygel/brösta/martingal + en lös halsrem.
jag har det alltid, oavsett vad jag gör, även dressyr (tar av innan jag går in på banan bara :))
 

Liknande trådar

N
Hoppning Jag har två frågor om utrustning vid ponnytävling i hoppning. Kanske finns svaren i någon annan tråd. :) Hur som helst, jag läste i TR...
Svar
13
· Visningar
2 520
Senast: iiidaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp