Får man ha det här bettet?

A

Alpin87

Min pålla går med ett sånt här bett just nu:

bett_tungfrihet_globus.jpg

Är det tillåtet på dressyrtävling?

Sv: Får man ha det här bettet?

Vilka bett som är tillåtna står med i TR med bild. Är det inte med är det inte tillåtet.

Jag kan inte riktigt se hur det ser ut men det är godkänt med tungfriheten.
Men om där är vågor på sidorna så är jag osäker!

Tittade precis i bettlistan. Den typen av bett fanns inte med. Och vad jag vet så är det regeln "finns det inte med i TR är det inte tillåtet"

Det är tillåtet, kontaktade ridsportförbundet förra veckan om just detta bettet. Och de godkänner det. ( vet dock ej när det gäller vågorna på sidorna)

1. Det är rundat uppåt ( tolkningsfråga)
2. det är ett mkt snällt bett..

Jag har inte TR men kollade på s*allbackens sida och där stod det inte att man inte fick ha med tungfrihet.. Så det borde ändå som du säger vara en tolkningsfråga men om ridsportförbundet säger OK så är det ju det ;) Dock är det väl inte ''vågor'' på sidorna? Iaf inte på mitt och ser inga på bilden ^^ heller men det beror på vad ni menar?

Jo, det har du rätt i! Man tänker ju att det ska vara som en kula liksom, men det kan ju lika gärna vara böjt kanske...

Ja jag tänkte på det också.. Man kan ju definiera det olika då mittdelen inte är platt utan faktiskt rundad om än böjd.. Det är därför jag blir lite fundersam på vad som gäller..

Vart kan man köpa ett sånt bett? Det såg ganska trevligt ut? :d

*nyfiken*

Finns lite överallt, bland annat Globus är återförsäljare till dessa :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Amanda_F
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka