FÅR man göra så??

Sv: FÅR man göra så??

Ja om man inte förstår vad man ska göra när någon skjuter efter en så börjar man ju undra lite.
Har folk tappat förmågan att tänka själva?
Inget illa menat TS, men nog förstod du väl själv vad som måste göras? Sådana saker ska man väl inte ens behöva fråga om.. :crazy: :)

TS: Polisanmäl. Ta i samma veva reda på vem det är som äger ängen och fråga denne (Om det nu itne var gubben) om ni får tillåtelse att rida där.

Min första tanke var ... troll ;)

Men tar man med alla som startar trådar med frågor typ: "vad kostar", "kan man försäkra", "kör transportföretaget i helgen", "tar slakteriet emot hästar", "mått i stallet" osv, så inser man att folk förlorat förmågan att göra det mest självklara, nämligen göra det självklara. Att själv kolla med företag, myndighet etc.

Förr tog man själv hand om det mesta, sedan (på 60-talet) skulle stat och kommun ta hand om allt, nu är det Internet som förväntas göra det! :D

LIA

Du får inte rida på andras ängar oavsett om du anser att de är "oanvända eller ej".

Jag förstår om gubben blev lite grinig. MEN det är ju inte ok att skjuta efter folk, absolut inte. Han måste ha tappat besinningen. Det kanske är många som rider olovandes på hans mark. Men ändå, som sagt, man får inte skjuta hur som helst efter folk

Nu är vi där igen..."får inte rida på andras ängar"...vi ha allemansrätt i Sverige, vi ryttare får inte förstöra eller rida i vall, men på ängar och gjärden får man vistas, och man ska hålla sig på minst 100 meters håll från boningshus. Du får t.o.m rida igenom en hage bara du stänger ordentligt efter dig...låter vågat men är tillåtet
Jag äger mark/skog jag får inte sätta upp en förbudsskylt i skogen som begränsar tokiga och närgångna bärplockare...tyvärr.

Denna fråga kan diskuteras HUR mycket som helst så det lägger vi ned va??..innan moderator hänger STORA hänglåset på tråden.

Min första tanke var ... troll ;)

Men tar man med alla som startar trådar med frågor typ: "vad kostar", "kan man försäkra", "kör transportföretaget i helgen", "tar slakteriet emot hästar", "mått i stallet" osv, så inser man att folk förlorat förmågan att göra det mest självklara, nämligen göra det självklara. Att själv kolla med företag, myndighet etc.

Förr tog man själv hand om det mesta, sedan (på 60-talet) skulle stat och kommun ta hand om allt, nu är det Internet som förväntas göra det! :D

LIA

Ja det stämmer. Tydligen kan ingenting göras utan internet. jamen hur många ggr har man inte läst: min kanin är sjuk, vad tror NI att det är ? Min häst bukandas, tror ni att det går över ? Min hund hoppar på 3 ben, ska man ringa veterinären eller avvakta..och det bästa/sämsta..JAG HAR MAILAT MEN INTE FÅTT SVAR !..Har du ringt ? Näe, men nog kunde dom väl svarat :angel:

Usch stackars dig och hästen!!! Vilken idiot!! Självklart ska ha polisanmälas.

Jag vill absolut inte verka dryg på nåt sätt men du kan väl inte mena att du inte förstår att man inte får göra så?:confused:

Diskussionen gällande tillåtet eller inte tillåtet att rida på ängen går jag inte in på men herregud människa, att dra ett vapen och avfyra det mot en annan... Nej det är inte tillåtet och du skall genast polisanmäla! Förstår inte att du inte plockade upp mobilen ur fickan och ringde med en gång...

Min gissning är att du är i chock och inte riktigt fattat vad som hänt...

*KL*

Jag har nu polisanmält gubben!
Dom på polisen var jättesnälla och tog detta på fullast allvar (tvärtemot mina tidigare erfarenheter).
Dom skulle åka och prata med honnom, skriver här och uppdaterar sen

Det är lite svårt att veta ibland var man får o inte får rida. Men hur som helst oavsett om surgubben har rätt eller inte begick han (enligt mig) ett grövre brott än dig. Jag säger polisanmäl.. vem vet vad han hittar på nästa gång.

Nu är vi där igen..."får inte rida på andras ängar"...vi ha allemansrätt i Sverige, vi ryttare får inte förstöra eller rida i vall, men på ängar och gjärden får man vistas, och man ska hålla sig på minst 100 meters håll från boningshus. Du får t.o.m rida igenom en hage bara du stänger ordentligt efter dig...låter vågat men är tillåtet
Jag äger mark/skog jag får inte sätta upp en förbudsskylt i skogen som begränsar tokiga och närgångna bärplockare...tyvärr.

Denna fråga kan diskuteras HUR mycket som helst så det lägger vi ned va??..innan moderator hänger STORA hänglåset på tråden.

Men detta innebär att alla kan se skillnad på en äng och en odlad vall.
Jag är ganska tveksam på om jag kan se skillnad på ängar och de vallar som slås här runt omkring. Jag tror inte att det finns några ängar här men däremot massor av icke inhägnade vallar där jag vet att bönderna tar in hö/ensilage. Min omedelbara reaktion är naturligtvis att ts har ridit någonstans där det ej är tillåtet.

Sedan får man absolut inte skjuta på någon. Det är ju förfärligt. Men det gör inte det andra brottet mindre.

Du menar alltså att man får rida på andras ängar? Ok att allemansrätten gäller i skogen, men inte på odlad mark/betesvall? :confused: Även om det inte ser ut som betesvall kanske vi har tänkt slå det. Vad det du om det?

Om nån idiot kom på idén att rida igenom vår stora hingst-hage hade jag i stort sett övervägt bössan! :devil: Det gör väl ingen normalt funtat människa? Säkerhetstänk, hallå?? :crazy:

Vi hägnar in våra ängar iofs så vi slipper det problemet. Om någon vill rida så kan de fråga oss först

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 401
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar