FÅR man göra så??

S

SpaCe

Hejsan!

Måste skriva för jag är lite irriterad :devil::devil:

Igår när jag var ute och red, så red jag över en äng där jag brukar rida (ingen åker eller så, bara en "oanvänd" äng. Längst ner ligger det ett litet "skjul" och står gamla skrotbilar.
När jag red förbi skjulet kommer det ut en ARG gubbe och säger "man får inte rida här:devil::devil:"
Oj då, förlåt jag visste inte det, sa jag för jag hade aldrig hört att man inte fick rida där.
Då tar gubbj*veln upp en pistol och börjar SKJUTA på oss :eek::eek:
Min stackars häst blev ju såklart jätterädd och kutade iväg (jag häll precis på att sätta igång honnom eftersom han har haft hovböld). Men jag får stopp efter ca 50 meter, gubben ser då att jag har fått stopp, så då skjuter han igen :eek:

Lycklitvis hände inget, men är det verkligen lagligt att göra såhär? Polisanmäla? Jag menar, det kunde ju gått riktigt illa, det är nära en stor väg och allt :mad:

Sv: FÅR man göra så??

1. Det är ofta svårt att avgöra var man får rida. Arga gubben kan ha haft rätt.
2. Arga gubben ska polisanmälas. Oavsett får man inte göra så.

Självklart får han inte skjuta efter dig!!

Nu kan man ju undra vad det var för vapen, men han ska definitivt polisanmälas och det meddetsamma!

Jag fattar inte att du inte redan har ringt polisen!??? :eek:

Det skulle jag ha gjort direkt när han tog fram puffran och började "knalla".

Gubben bryter mot vapenlagen. Självklart får man inte skjuta mot folk. Anmäl och han kommer bli av med ev vapenlicens. Är det ett licensfritt vapen ( typ luftpistol/softairgun/startpistol) så lär han aldrig kunna få riktig vapenlicens.

Dessutom kommer han antagligen även få annan påföljd också. ( Misshandel, mordförsök???)

Hoppas att han inte skjöt skarpt utan det "bara" var lösa skott.

/KT

Egentligen fattar jag inte syftet med ditt inlägg. När i hela friden har det varit tillåtet att skjuta efter folk egentligen ? du frågar om man får göra så, nej, mig veterligen i Sverige får man inte det...och det vet du väl inerst inne va ? Så med andra ord, varför skulle du INTE anmäla gubben för ?

Självklart får man inte skjuta efter folk! Polisanmäl genast!

En annan sak som slog mig, är varför blev så han så förbannad så han började skjuta efter er? Om det inte finns en skylt där ridning förbjuds eller att det är privat område så tycker jag inte att du gör fel, så länge du inte "förstör" naturen på något sätt.
Han kanske har något att dölja i det där lilla skjulet? Varför skulle han annars ta fram en puffra och jaga bort er? Antagligen för att han inte vill att du ska komma tillbaka och se vad han håller på med!

Ring polisen och se till att de kommer dit och avslöjar hans narkotikaodling/likgömma/bordell/flyktingläger/krimell-gömställe/tortyrkammare!! ;)

Nej, jag har inte tittat för mycket på CSI... :angel:

Ring polisen och se till att de kommer dit och avslöjar hans narkotikaodling/likgömma/bordell/flyktingläger/krimell-gömställe/tortyrkammare!! ;)

Nej, jag har inte tittat för mycket på CSI... :angel:

Haha det måste vara något sådant. Varför går annars gubben runt beväpnad?

Till ts
Självklart ska du anmäla, även om det var framprovicerat från din sida som du kanske undanhåller här så är det ändå inte tillåtet att skjuta mot folk. Inte hästar med ryttare heller för den delen.

Du förstår inte syftet med TS fråga?

Nej, det behöver du inte heller göra. Eller får folk bara fråga saker som låter logiskt i dina öron? Varför svarade du ens? Läs tråden, sucka o stöna bäst du vill bakom skärmen över frågan...sen lämna tråden.

Nej, man får inte skjuta efter folk!!

Har själv anmält en sur gubbe som jag vet har vapenlicens. Jag kunde inte göra en riktig anmälan då han inte "direkt hotade" mig utan mer var hotfull och förbannad.

Polisen gjorde en notis i kanten som för alltid kommer att följa mannen.

Händer något mer så blir han av med vapnen. Tydligen räcker det med att hota att skjuta någon med sitt vapen (utan att ha det med sig) för att blir av med licensen...

Mvh Lena

Tack för era svar, tur att man har er och lagen på sin sida!
Det var säkert lösa skott, men syftet var antagligen att skrämma iväg hästen i sken :crazy:

Tack för ert stöd jag ska ringa och polisanmäla nu :devil:

Du förstår inte syftet med TS fråga?

Nej, det behöver du inte heller göra. Eller får folk bara fråga saker som låter logiskt i dina öron? Varför svarade du ens? Läs tråden, sucka o stöna bäst du vill bakom skärmen över frågan...sen lämna tråden.

Nej inte låter logiskt..är logiskt. Eller är ts lite bakom kanske ? Fick man inte lära sig sånt i skolan ? Lika dumt är det om någon skulle skriva: jag har brutit foten och armen, vad ska jag göra ? Hästen ligger ute i stallet och håller på dö, vad ska jag göra ? Det brinner i mitt kök, vad ska jag göra ? Jamen..när slutade folk tänka egentligen..när internet blev uppfunnit tror jag.

Nej inte låter logiskt..är logiskt. Eller är ts lite bakom kanske ? Fick man inte lära sig sånt i skolan ? Lika dumt är det om någon skulle skriva: jag har brutit foten och armen, vad ska jag göra ? Hästen ligger ute i stallet och håller på dö, vad ska jag göra ? Det brinner i mitt kök, vad ska jag göra ? Jamen..när slutade folk tänka egentligen..när internet blev uppfunnit tror jag.

Detta inlägget tänker jag anmäla. Kalla folk för ev lite bakom, vad är det för sätt.
I var och varannat svar från dig här på buke så är du otrevlig.Så här svarade du en på senior när det inte passade dig..
****Och vad menas med det ??? Nej, jag är verkligen INTE fördomsfull. Tror du inte jag varit där flera gånger ? Kan du inte svara vettigt på en fråga jag undrat över så kan du lika gärna hålla tyst.****

Men hålla tyst det gäller tydligen inte dig själv. Du ska få häva ur dig vad som helst. Lika otrevlig varje gång.

*knapplån*

Jag ser ingen anledning att gå till personangrepp, självklart håller vi god netikett även i denna tråd.

Lovis
moderator

Om du läser mer noggrant så kallade jag INTE ts bakom..jag ställde en fråga. Anmäl så mycket du vill du. sen kan du väl skillja på olika debatter. Varför blanda in 2 olika ?

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 401
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar