Får man göra detta?

Weeazel

Trådstartare
Halloj, vet inte om man får göra såhär, om inte får någon modertaor låsa tråden lr något. Hoppas att ingen blir arg. :)

Jag som då funderar på att eventuellt köpa en häst har på sista tiden blivit mer och mer intresserad av distans och funderar nu på att kanske köpa en häst för främst distans men som även ska kunna gå lite allround, ist. för en hopp/ft-häst som från början var tanken.

Dock har ja aldrig testat på distans och känner att jag gärna skulle göra det INNAN jag lägger ut en massa pengar på en häst som är lämpad för det, ifall jag nu inte skulle tycka att det var så kul.

Och så igår när jag bläddrade igenom lite annonsen lyckas jag komma in på en arabuppfödares hemsida (får man säga vad sidan hette?, eller uppfödningsprylens namn, vet inte riktigt om jag skulle klassa det som ett stuteri, men iaf.), de hade tydligen uppfödning, turridning mm. Detta låg i Sörmland (Flen).
En av deras turer var en typ av "prova-på-distansritt-ritt" på cirka 4 timmar, man rider då på deras araber (vilka tränas i distans, iaf. många av dem då detta är lite av deras specialité),

Min fråga är då: Har någon någon erfarenhet av denna tur (om de känner igen min beskrivning, man får väl inte göra typ "reklam" så jag vågar inte nämna namnet på stället å så)? Är det isf. bra eller dåliga erfarenheter därifrån?
Var det värt pengarna? En ritt kostar ju 1400 kronor så det är ju ganska mycket pengar man blir av med, inte spec. kul om man efteråt tyckte att det va helt misslyckat och missvisande.
Iaf. så är det mycket pengar för mig... :crazy:

Aja, om det finns någon som vet någon om denna ritt, eller om stället i övrigt, berätta gärna, vill ni inte skriva här, skicka PM :idea:

SUPERtacksam för svar!! :bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Får man göra detta?

Hej,

vill du prova distans på en arab eller vill du prova rida distans?
1400 kr tycker jag låter oförskämt dyrt om det bara avser en ritt ?
 
Sv: Får man göra detta?

Jag kan inte tycka att det är "oförskämt dyrt".

Att få möjlighet att rida en trevlig, tränad häst på ett tävlingsliknande sätt, och dessutom, under tiden, få support och undervisning om hur man tävlar och tränar en häst.
Detta är ju inte hyra för att rida hästen på en riktig tävling, utan just en arrangerad grej för att just som TS skriver, kunna känna på om distansritt verkar vara nåt intressant, eller bara ett tråkigt malande fram i skogen.
Jag vägrar anse att 1400 kr för detta är dyrt.
Och jag anser även att det borde kosta betydligt mer än så om man vill hyra häst för att rida en riktig tävling.

Ska folk som lever på att undervisa och ha ridverksamhet jobba gratis?:confused:
 
Sv: Får man göra detta?

Jag bor inte så långt ifrån dem och jag tror att du kommer få ut ganska mycket för dina pengar. Dessutom är det ju billigare att lägga ut 1400 istället för att köpa en häst och sen inse att det inte var ngt för dig. Vet vem ägaren är och har bara hört positivt om henne.
 
Sv: Får man göra detta?

Eller varför inte prova att vara medryttare ett tag hos någon distansmänniska, innan du köper egen häst? Du kommer att lära dig massor under tiden.
 
Sv: Får man göra detta?

Ja det är väl främst för att testa på distans :) Testa arab skulle ju bara va som grädde på moset, har ju inte ridit några araber någonsin (vad jag kan komma ihåg) men egentligen har det ju inte någon större betydelse, eftersom det ändå är med araber som med alla andra, de är ju olika från individ till individ liksom, inte så att man kan rida tex. ett halvblod, å sen veta all aaaalla halvblod e som den precis haha :)

Tycker också att det känns (känns inte är (!)) dyrt, men d e ju bara för att man tänker såhär: "1 å 4, för å rida lite? :eek:" Men såhär ska man ju tänka: Att bara rida en vanlig turridning på tex. islandshästar eller dylikt går på typ 4-5 hundra spänn för typ 2 timmar, om man sen ska testa på distans och vara ute i 4 timmar, kanske mer, så e man ju uppe på nästan 1000 spänn redan där, sen så lär man ju ha någon/några pauser då man fikar lite, kan tänka mig att de kanske bjuder på något (men det vet jag ju såklart inte, men det är ju inte helt omöjligt) och isf. blir det ju några kronor till där, sen får man ju undervisning medans man rider och kan fråga om allt mellan himmel och jord, och det tycker jag är värt en slant, sen, sist men inte minst, får man ju även ha i tankarna att hästarna som gått en femmilare (med ryttare som de inte är vana vid att ha på ryggen) måste få vila ett par dagar efteråt, vilket resulterar i att de inte kan ingå i turridningsverksamheteen på ett par dagar, kanske en hel vecka (?) och det förlorar ju de som håller i det också pengar på, så med det i åtanke kan jag inte påstå att det är dyrare än det borde vara :)
 
Sv: Får man göra detta?

Jo det vore ju jättebra, satsar ju på att försöka hitta en medryttar häst för tillfället, men då har det inte någon större betydelse vilken inrikting den har eller så, utan mer bara för att jag ska få mer vana och rutin inför förstahästen, dock är det inte vanligt att man hittar folk som vill ha hjälp med sina hästar i mina trakter, det närmsta där man brukar se att folk vill ha hjälp ibland är oftast i Vallentuna (vilket ligger ett par mil bort) men dit är kommunikationerna från mig helt oländiga, skulle få sitta och åka kommunalt i typ 1,5 timme för att komma dit å lika lång tid hem... :/ Så det funkar ju inte riktigt...

Dock bor ju en av Sveriges absoluta toppryttare bara någon kilometer ifrån mig (vi bor i samma lilla, ja vad ska man kalla det? by(?)) och hon har hästarna högst en mil ifrån där vi bor, tror iof. att hon redan har några tjejer som hjälper henne, men borde kanske fråga henne iaf. :D

Tack för tipset! :idea:
 
Sv: Får man göra detta?

Jag har haft förmånen att få rida hennes hästar på tävling - superhärliga hästar hela bunten måste jag säga! Köpte själv ett föl efter stoet jag red senast...

Hennes turer är uppskattade och det är FANTASTISK natur!

Mitt tips är dock att ringa och prata med henne innan och berätta att anledningen till att du vill rida denna tur är just för att känna på hur en "riktig" ritt känns. Så att hon inte sätter dig i en grupp som går för långsamt/försiktigt och att hon vet vad du är ute efter redan i förväg för val av rätt häst osv.....

Hon är dessutom en av sveriges få licensierade distanstränare, så du kan säkert få många bra tips!
 
Sv: Får man göra detta?

Okej, det låter ju super! :D
Ska bara spara ihop lite pengar och vänta på att det ska bli lite varmare ute sen så bär det nog av :d
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 955
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 762
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 620
Hästmänniskan När häst-abstinensen blir för stor brukar jag boka in mig på turridning och också för att inte glömma bort ridningen alltför mycket. En...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 347
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp