Får man ej tävla ponny när man är över 18 år ??

Sv: Får man ej tävla ponny när man är över 18 år ??

Nej det får du inte. Inte i hoppning heller.

Men du kan ju starta din ponny som "storhäst" med allt vad det innebär.

Ungponnys får man rida om man är över 18 men jag vet inte vilka klasser...

Om du tävlar din ponny som storhäst. Men har du en gång startat i storhästklass, kan du inte flytta ner. Dock kan en annan ryttare med samma häst fortfarande tävla hästen som ponny (har jag för mig)

Nej. I hoppningens avdelning B får alla ryttare och alla hästar starta. (Bara ekipaget är proportionerligt. Det brukar dock inte kontrolleras så noga med tanke på att många ponnyryttare är klart längre än jag är.)
Jag har som 20-21-åring någonting startat Cinna i avdelning B :laugh:

Du kan tävla den antingen i storhäst klass eller i ponny klass avd. B (ingen åldersgräns varken på ryttare eller häst, nya regler för ett par år sedan)

Om du ska tävla den som stor häst på lokal nivå behövs ingen hästlicens, och eftersom du inte får några poäng på lokal nivå så kan du faktiskt tävla både som storhäst och ungponny under samma säsong. om du däremot har en annan ryttare som tävlar vanlig ponny klass med ponnyn så får den inte starta som storhäst oxå under den säsongen.

Om man tävlar och ponnyn får poäng i antingen häst eller ponny klass så gäller det bara för det året, så nästa år kan man åter välja vad man vill att ponnyn ska tävla som. det är alltså inte kört för att du en gågn tävlat den bland stora hästar, om du ändrar dig och vill tävla i ung ponny.

Nja... Källa på det, tack!

From i år ska dessutom alla hästar som tävlar lokalt eller högre ha licens, så vill någon tävla sin ponny som häst så måste den ha en hästlicens.

/Lady_S

Håller med Lady_S, var har du fått det ifrån?

I TR II Mom 220 står "Ponny med ryttare som under året fyller lägst 19 år, får tävla i klasser för häst i dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior. Ponny som på detta sätt startat i dressyrklass för häst får därefter inte starta i tävling för ponny. Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny, efter anmälan till Ridsportförbundet, åter starta i dressyrklass för ponny."

Formuleringen om att det krävs stadigvarande ägar- eller ryttarbyte är inte ny, den fanns där när jag fyllde 19 vilket är ett par år sedan.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 882
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
802
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka