Får ma tvinga barn/föräldrar att sälja???

Texaz

Trådstartare
Är det verkligen tillåtet att "tvinga" en klass att sälja dyra produkter till en skolresa? :confused:

Har en bekant som just fått hem en kartong med hudvårdsprodukter som ska säljas till ett värde av ca 2000 kronor. Inga lättsålda grejer, utan dyra "skitprodukter" (i mitt och dennes tycke).:mad:

KAN verkligen några föräldrar rent lagligt bestämma att övriga måste sälja dessa produkter? Kan nämnas att en del av klassen består av invandrade barn som inte har några släktingar som kan förbarma sig.

I mitt tycke verkar det helt sjukt!!!

Sv: Får ma tvinga barn/föräldrar att sälja???

Nej, det är det inte. Samma sak för ett antal år sedan med Bingolotto och då fastställdes det att man inte kan tvinga någon till att sälja.

Nej, din bekant måste inte sälja skiten, rent juridiskt.
Men i praktiken blir man ju ändå tvungen att göra det. Det är inte så roligt för ett barn att säga till kamraterna att man inte kan hjälpa till att tjäna in pengar till skolresan.

Här har vi slutat med alla dyrare resor just av den orsaken.

Jag håller också på att ruttna ur på alla skitprodukter som ska säljas. Det FINNS bra grejer men de blir inte valda av någon anledning. Dock klagar jag inte, om jag vill vara med att påverka behöver jag ju bara gå med i föräldragruppen och det vill jag faktiskt inte och då får jag anse mig ha förverkat min möjlighet att påverka. Ja, förrutom kanske komma med egna förslag istället, det måste ju vem som helst kunna få göra.

Men va fasiken, på vår tid sålde vi polkagrisar för en tia, måste det vara så avacerat..?

Vi lyckades ändå samla ihop till en skidresa, vissa sålde mer (jag bland annat, tror min mammas jobb hade polkagrisar i flera år) och andra sålde i stort sett inget.

Ja exakt, här handlar det om produkter för 180 kronor styck, i stort sett samma saker som man kan handla på ÖB för en tjuga...

kl

Vi bakade kakor. Hur mycket som helst. Varje gång någon årskurs/klass skulle ha föräldramöte så bakade och sålde vi kakor. Vi sålde kakor ur ett stånd vid en större mataffär, vissa paketerar julklappar mot en frivillig ersättning kring jul.

Nej man kan inte tvinga någon. Men det kan vara rätt jobbigt att stå emot om "alla andra" vill att det ska säljas.
Jag har dom senaste gångerna nobbat att delta i försäljning i mitt barns klass, och då fått väldigt sura reaktioner från dom pådrivande föräldrarna, inte så kul men det får man väl leva med om man går emot strömmen. Värre är att deras barn även gett motsvarande gliringar till mitt barn :crazy:
Startade en tråd i detta ämne på Föräldrar för ett tag sen,kolla gärna in den! Verkar vara rätt många föräldrar som är trötta på detta.

kl

Vi bakade kakor. Hur mycket som helst. Varje gång någon årskurs/klass skulle ha föräldramöte så bakade och sålde vi kakor. Vi sålde kakor ur ett stånd vid en större mataffär, vissa paketerar julklappar mot en frivillig ersättning kring jul.

(såg ditt kl, men håller med;))

Precis. Där jag jobbade innan köpte vi in ca 500 lussekatter runt jul för krubbvisningarna, just från klasser för att gynna deras klasskassa. Sånt kan man ju faktiskt göra, alla bakar 30 lussekatter och sen säljs de tokdyrt till en organisation/förening/företag:)

Nu är det ju våffeldagen i helgem, tror många hade betalt en 20:a för en våffla på stan. Sånt tycker jag är mycket bättre, bidrar till gemenskap och man gör något tillsammans. Är det någon som inte vill är det helt okej det med, men att sälja skitsmink för ockerpriser är ganska riktat och svårsålt.

Man lär sig företagsamhet, praktiska saker (som att baka/bygga/sy något) dessutom!

:)

Jag tycker det är fint att min SAMBO blir ut tvingad att sälja lotter (av studentföreningen) eftersom de har satt upp ett orealistiskt högt mål för en klassresa.
Är inga billiga lotter heller utan de ligger på närmare 500 kr om jag kommer ihåg rätt. Och detta är då en klass som består av folk mellan 20-40 år, jag tror deras föräldrar tröttnade under mellanstadiet redan:grin:

Vi bakade också, men till lärarummet. Tre elever per vecka bakade något enkelt och sålde varsin dag i en korg med en myntburk ståendes i lärarummet.

Det hann bli en hel del pengar på ett läsår trots enkelt upplägg. Vi elever behövde aldrig stå och sälja, bara fylla på kakfatet den dagen vi hade.

Sälja dyra lyxprodukter "ute på stan" (= grannar, släkt och snälla vänner) känns inte alls okej tycker jag. Speciellt inte när barnen och föräldrarna känner sig tvingade att få sålt!

*KL*

Helt sjukt, var själv emot det redan när jag gick i skolan då jag bodde på landet med få grannar, ingen släkt. Det var näst intill omöjligt för mig att sälja saker.

Tycker bara detta med att alla föreningar har försäljningar så barnen ska sälja både det ena och det andra från tidig ålder då de är med och tränar, tror att många helre hade betalat en lite högre träningsavgift mot att slippa sälja...
Jag förstår ju att det i de lägena ger mycket pengar tillbaka till klubbarna, men det är ju faktiskt så att det är föräldrarna som säljer till slut och jag hör många föräldrar som står med diverse rabatthäften och helt enkelt köper alla själv för att de inte får dem sålda....

Jag måste nog tycka att den som kläckte den där idén och de som höll med måste vara lite dumma i huvudet. (eller på något sätt Själva tjäna på det?)
Ska man sälja ska det ju vara relativt vettiga och billiga saker.

Jag tycker f ö att min klubb har ett bra koncept. Alla som vill rida ska sälja, men man får välja mellan några olika saker och hur mkt man vill sälja.

Det finns ju trots allt en (flera) anledning till varför man gör detta.

Nej, ditt barn kan inte tvingas att sälja något till klassresa. Satt på föräldramöte när mitt barn gick i 5:an och tyckte det var skitjobbigt att ensam hävda att jag tyckte det var en idiot-idé att sälja kakor, som de skulle göra. Efter en stund var det en annan förälder som också vågade säga sitt. Med ett väldigt bra argument att hon var arbetslös och inte hade några jobbarkompisar som kunde köpa hennes barns kakor på något jobb. För det är ju så det brukar vara, mamma och pappa tar med sej det till jobbet och andra köper. Det är inte barnen som kan gå runt i en Astrid Lindgren idyll och sälja självständigt. Vet inte om klassresan faller under lagen att det inte får kosta något för barnen att gå i skolan. Är det skolan som ska åka någonstans får inte skolan kräva att barnen/föräldrarna ska betala något. Skolan ska stå för alla kostnader.

Våga säga ifrån.

När vi slutade 9:an så drog vi till london. 2/3 av klassen vill säga.
Vi hade jobbat o sparat ihop pengar under hela högstadiet.
och satt in på ett konto
Men alla som satte in där noterades hur mycket och när skolavslutningen kom hade 2/3 av klassen så det räckte till resan de andra inte. De fick sina pengar till en egen fest mens vi kollade in london under en vecka...utan vuxna o utan lärare. Fy bubblan va skoj vi hade!!

Vi gjorde som så att alla barnen samlades nån kväll i skolan innan jul. Alla hade tagit med sig klipp från trädgården, gamla trädgårdslangar och ståltråd. Sen gjorde vi julkransar. Och sålde på en julmarknad under en helg när alla hade ett eller två pass. Vi hade skitmysigt, blev stärkta som grupp och julkransarna blev superpopulära. Där fick man hålla kransar åt släkt och vänner för att de skulle hinna få en.

Varför är de tvunget att lite på företag och sälja deras jäkla produkter idag? Det är ju mycket lärorikare för barnen att få lära sig att tillverka själva.

Nej, man får inte tvinga folk att sälja sånt dom inte gillar! Du kände tydligen några föräldrar som inte heller gillar hudvårdsgrejorna? Då kan väl ni gå ihop om att tjäna pengar till skolresan på erat eget sätt. Gör ni det så borde hudvårds-gänget inte bli alltför besvikna. En hel del tips har ni fått av andra, och ett till kan ni få av mig: Plocka vilda blommor! Om ni inte bor i en storstad så finns det en hel del. Och om någon av er, eller någon ni känner, till ex har mycket gullvivor på tomten så kan man ju blanda med dom. Äppelträd och körsbär får snart knoppar och man kanske kan gallra lite försiktigt? Bäst att knipsa grenarna då dom har just har stora knoppar -innan dom slår ut. En sådan buckett skulle jag glatt betala en femtilapp för om jag inte hade trädgård! Och om du ska ha en grillfest för vanliga vuxna så kan barnen få göra, enkla men roliga tävlingar åt dom vuxna. Varje tävling ska inte kosta mycket att vara med i och vinsterna behöver inte vara så fantastiska bara dom är hemmagjorda! På så vis kan dom "plocka" varje vuxen på ca en slant samtidigt som alla har kul.

Nej man kan aldrig tvinga barnen/föräldrarna till att sälja dessa produkter!!!!

Liknande trådar

G
Småbarn Detta gäller ett 5 årigt barn i en familj som jag inte känner, är bekant med pappans syster. Föräldrarna till barnet bor ihop, mamman...
Svar
4
· Visningar
1 524
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama