Får jag någon ersättning? Avlivning..

Lillan86

Trådstartare
Nu är det dax igen :( Fick ta bort min häst igår pga kolik/förstoppning..

För tre veckor sedan opererades hon för förstoppning i tunntarmen på Strömsholm. I måndags fick hon ett återfall, distriktaren kom ut och det släppte. Men så var det dax igår igen denna gång ville det inte släppa och jag tog beslutet att inte åka igen och göra en till operation..

Orsaken till koliken beror troligtvis på att hon inte klarar stå på box och vara stilla (har bara ägt hästen i ca 1,5 månader, innan har hon ståt på lösdrift hela sitt liv), något som hon måste göra för att operationssåret ska läka, 4 veckors box vila och 4 veckors Sjukhage 5*5 m.
Jag började redan fuska efter måndagen och hon åkte ut i sjukhagen, dock hjälpte ju inte detta. hade även utökat på promenaderna. Mer än så fick jag inte göra :(

Vet. var ute tre gånger igår och gjorde allt hon kunde men det var helt kört.. Jag kunde se på henne att det inte skulle gå från första början när jag tog in henne från hagen..

Detta känns så overkligt.. jag fick ta bort min andra häst i Maj pga SI-leds problem. Vi kämpade i ett halvår med henne men det gick inte heller..
Kändes som jag hade fått lite ljus i livet när jag hitta den här nya hästen:(
Har mått så dåligt dom här veckorna, tagit ledigt från jobbet och varit där och tagit hand om henne så mycket jag bara kunnat.. Åkt upp tidigt på morgnarna för att vara där och se så hon mått bra, tagit på mig kvällsfodringarna så jag var sist från stallet. När telefonen har ringt har jag fått hjärtklappning för jag är rädd att det är någon från stallet så då är jag hellre där för att slippa telefonsamtalen:crazy:

Ja jag har varit helt knäpp.. men jag kan tänka mig att ni hade varit lika dana.

Nu börjar jag undra hur försäkringsbolaget ställer sig till detta? Skulle jag åkt in med henne och opererat igen hade ju hon kanske klarat sig (iaf tills nästa gång), och då kanske dom tycker att jag inte gjorde allt jag kunde och inte har rättighet till Liv? Eller hur blir det?

Sv: Får jag någon ersättning? Avlivning..

Beklagar verkligen att du behövde avliva din häst...

I mina försäkringsvillkor står det att Agria ska godkänna avlivningen i förväg för att försäkringen ska gälla. Om inte en veterinär intygar att det var så akut att man av djurskyddsskäl inte kunde invänta ett sådant beslut.

Beklagar verkligen att du behövde avliva din häst...

I mina försäkringsvillkor står det att Agria ska godkänna avlivningen i förväg för att försäkringen ska gälla. Om inte en veterinär intygar att det var så akut att man av djurskyddsskäl inte kunde invänta ett sådant beslut.

Då ska jag nog ringa veterinären och fråga om hon kan skriva ett intyg.. Det var ju kl ett på natten och jag hade ingen tanke på försäkring heller om det ens var öppet?

en veterinär måste godkänna innan hästen avlivas. inte efter.

Naturligtvis måste du haft ute veterinär som tillsammans med dig tog beslutet att ta bort hästen. Annars har försäkringsbolaget ingen möjlighet att bedöma om hästen verkligen var så sjuk som du säger.

Resten beror på försäkringsbolag, de har olika policys. Och rent krasst spelar också det livvärde du har på hästen roll.

Bolaget kan bedöma att det skulle kostat dem mer pengar att operera än att betala ut livbeloppet, då tror jag inte de protesterar. Det är ju inte någon särskilt bra prognos på den typen av operationer heller...

Stackars stackars dig.:cry:

TS beklagar det som hänt

För If var det inte heller något problem när min häst avlivades akut, stod i papprena från veterinär att hästen avlivades av djurskyddskäl eftersom jag inte ville åka vidare till klinik. If ifrågasatte inte heller mitt beslut om att inte åka in då hästen var behandlad för samma sak tidigare.

Nu har jag bara varit med om en akutavlivning och då ringde veterinären till försäkringsbolaget (det var dagtid) och sa att hästen skall tas bort för den lider och det inte finns någon operation eller läkemedel för att bota eller ens lindra symptomen. Det var inga problem med försäkringsbolaget. Men jag tror det har att göra med vad veterinären säger och tycker.

Vad sa veterinären du tog ut i samband med det hela? Stötte h*n ditt beslut att inte gå vidare med operation?

en veterinär måste godkänna innan hästen avlivas. inte efter.

Nja inte alla gånger. Vet en som avlivade sin häst där veterinären efteråt skrev intyg om att hästen inte hade ett värdigt liv resterande 15 år. Det gick bra och pengarna betaldes ut.

Jag lät avliva en häst en gång, på eget bevåg, p g a förstoppning i blindtarmen för tredje gången. Denna häst hade i o f s redan fått papprena för utdömning inskickade av min vet, p g a annan skada, men något beslut var inte fattat om ersättning.
Folksam betalade ut hela hästen värde trots att de inte var tillfrågade vid tillfället och att ingen veterinär hade beslutat om akutavlivning.
Det hade säkert gått att hålla liv i hästen några veckor till, men nånstans får man bestämma sig för att det räcker nu. Just då så kände jag bara att jag struntar i pengarna, bara hästen får sluta lida. Naturligtvis så skedde detta på jourtid också, hästar blir sällan riktigt sjuka må-fre 8-17.
Så det beror nog på vilket förs bolag du har. Hoppas det går bra att få ut ersättningen, annars kan det nog vara idé att överklaga eftersom din häst hade den historiken.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 548
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar