Får jag köra med detta släpet + häst?

Kviga

Trådstartare
Ja, jag vet... det är tusende gången denna frågan kommer upp, och ja, jag är väl lite dum i huvet som inte fattar.

I min bils registreringsbevis står det:
Tjänstevikt: 1420kg
maxlast:: 380kg
totalvikt: 1800kg
skattevikt: 1420kg
För att bilen ska få framföras med B-körkort får släpets totalvikt inte överstiga 1420kg
Bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt + last) än 1600kg

I släpets registreringsbevis står det:
tjänstevikt:680kg
totalvikt: 1360kg
maxlast: 680kg
högsta totalvikt för BK1-väg: 1360kg

Totalvikten, är det när släpet är maxlastat? Om hästen väger ca 600kg, är det tillåtet att köra ekipaget med vanligt B körkort då?

Mvh Kviga - Ja, jag hittade körkortet i ett fllingpaket

Senast ändrad:
Sv: Får jag köra med detta släpet + häst?

Ja, jag vet... det är tusende gången denna frågan kommer upp, och ja, jag är väl llite dum i huvet som inte fattar.

I min bils registreringsbevis står det
Tjänstevikt: 1420
maxlast:380

Kolla släpets och bilens reg-bevis:

Vad är det för totalvikt och tjänstevikt på släpet?
Om du endast har B-kort, hur mycket får du dra med bilen på B-kort?

Hur mycket väger din häst?

Ja, jag lade till det i frågan. Råkade skicka lite för tidigt :crazy:

/Kviga

Jepp, du får köra det ekipaget med B-kort, nemas problemas. Eftersom du får lasta 680 kg, så är det ju inga problem om din häst väger 600 kg. :D

Släpets totalvikt = tjänstevikt ("tomvikt") + maximal last.

Du har på pappret 80 kg tillgodo, men har du tillfälle så väg släpet! Många släp väger faktiskt mera, och vissa är invägda "strippade" - utan mellanväggar och annat. Och till syvende och sist är det förarens ansvar, om det skulle bli kontroll.

"knapplån"

En fundering...Många hästägare har ju bara B-kort och kör för tung transport gentemot bilen. Bilen får allså inte dra transporten på B kort.
Det jag funderar över är om någon vet vad straffet blir??? Är det olovlig körning?? Blir man av med körkortet då??
Visst är det så att man kan få lasta av och ordna en annan transport om man blir stoppad.
Många frågor....

Om du framför ett ekipage som du behöver ha BE-behörighet för, trots att du bara har B är det olovlig körning.

Ja, du riskerar att bli av med körkortet.

Nej, du får inte köra vidare, du måste ordna en annan chaufför (under förutsättning att resten av ekipaget är OK, att du inte kör med överlast i släpet eller liknande) eller en annan transport.

Meckigt, dyrt och onödigt.

Det beror lite på vilken form av felkoppling det är.

Är det så att man får lov att dra släpet på B-kort men har lastat för mycket, dvs att själva lasten väger för mycket så blir det överlast. Antingen böter eller tom indraget körkort om man lastat alldelles för mycket.

Om man däremot inte ens får lov att dra släpet tom på B-kort så är det olovlig körning därför att man behöver en annan behörighet på körkotet. Dvs det är som om man körde bil utan att ha körkort.

Vad och hur man får göra beror till stor del på inställningen på den polisen man blir stoppad utav. Men det riktiga är att man får inte fortsätta färden med den bil-släpkombinationen med det körkortet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Utrustning Jag är ute efter en ny hästtransport. Vilket märke finns det för hästtransporter som kan ha dessa vikter... 1. Max totalvikt 1950kg...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
17 874
Skola & Jobb Jag har snart min uppskrivning och börjar bli lite stressad. Antar att fler här har tagit körkort redan och kan hjälpa mig att reda ut...
Svar
7
· Visningar
13 151
Senast: rock_89
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 555
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar