Får jag göra överenskommelser med en part som ej skrivit under på kontraktet?

Sammet

Trådstartare
Har skrivit under ett (häst)kontrakt med person A.
Person A har sagt upp avtalet (helt ok) och det har nu uppstått en fråga som gäller en del av kontraktet som ska redas ut.

Person A har social fobi och svårt att hantera allt som är negativt med andra människor och vill därför att person B (A och B är gifta) ska sköta all kommunikation från deras håll ang det som ska redas ut.

Allt kontakt sker via mail eftersom jag hör dåligt i telefon och personligt möte inte är möjligt pga distans, jag måste absolut inte för min egen del att person A är den som sköter kontakten med mig, är det fullt lagligt att person B gör överenskommelser med mig så är det ok med mig.

Min fråga är alltså: Får person B göra överenskommelser, som gäller kontraktet, med mig på person A´s vägnar?

Person B har inte skrivit på kontraktet övht och det var först nu efter att kontraktet sagts upp som person B tagit kontakten (har inte funnits ngt behov tidigare).

Enligt kontraktet så är person A skyldig att utföra "en sak" (förlåt luddigheten men vill inte dra upp allt för mkt) och därför så är det väll Egentligen inget att diskutera...

(Person B är inte advokat eller utbildad inom juridik om nu det spelar roll)

Sv: Får jag göra överenskommelser med en part som ej skrivit under på kontraktet?

Om person A skriver en fullmakt åt person B och specifierar att person B har rätt att hantera allt som rör kontrakt X så tror jag absolut att person B "får".

Sv: Får jag göra överenskommelser med en part som ej skrivit under på kontraktet?

Tack båda!
Måste Person A (eller B) skicka denna fullmakt till mig!?

Senast ändrad:

Ska allt gå rätt till ska du ha en fullmakt. Annars kan ni ju göra en skriftlig överenskommelse (med B) skicka till A & B varpå A skriver på om det är OK.

*allmänt svar*

Hur skrivs en fullmakt ihop!? Vad ska stå med? (Har aldrig behövt skriva något sådant).
Lika bra att skriva ihop en kladd och skicka till dom tänker jag.

Googla, det finns en miljon blanketter ute på nätet.

FULLMAKT​

B +(pers.nr.) har för min (A) räkning fullmakt att med Sammet +persnr. utreda och avtala om vad som ska gälla rörande X. B har full frihet inom detta område. Fullmakten gäller till och med xxxx-xx-xx.

A +(pers.nr.)
Bevittnas, namn pers.nr. datum ort och underskrift​
Datum och ort
Underskrift.

Du ska ha fullmakten i original hos dig, ta en kopia om de vill ha tillbaka originalet när allt är avtalat och klart. Det finns inga formkrav på fullmakter - den kan i princip vara muntlig men för bevisningens skull är det bra om den är någorlunda detaljerad och tydlig, var noga med att den berör allt som ni ska avtala om. Där skriver man hellre ett för stort område än ett för snävt. Man måste inte ha ett slutdatum på en fullmakt men det är vettigt eftersom det krävs mer från deras sida i form av att underrätta dig om de skulle vilja återkalla fullmakten tidigare. Om ni inte kommit överens om när fullmakten går ut är det bara att utfärda en ny.

Senast ändrad:

Alternativ till fullmakt är att person B och du förhandlar fram en lösning som skrivs ner och som person A sedan själv godkänner

Alternativ till fullmakt är att person B och du förhandlar fram en lösning som skrivs ner och som person A sedan själv godkänner

Fast den lösningen hade jag inte velat köra på, för har man otur så bestämmer sig A för att inte godkänna avtalet, och hela tidigare förhandlingsarbetet är ogjort. Medans med fullmakten så är det klart när det är färdigförhandlat med B.

/Camilla

Som det är nu så är det frågan om att A och B bor ihop (de är gifta).
Ena personen har social fobi och vill att den andra ska sköta den direkta kontakten via internet (iom att jag hör dåligt i telefon) med mig.

Så skulle vi följa Ingridls förslag s skulle det i mitt fall vara möjligt iom att det är frågan om att den med social fobi då skulle komma överenns med den andra och sedan får de skicka över vad de vill ha sagt via den utan social fobi.

Tack så mkt. :)

Verkar konstigt att en person med social fobi inte skulle kunna
kommunicera via Internet .... Konstig historia.
Hursomhelst. Vad du än väljer att göra måste du försäkra dig om att den du har kontraktet med också är den du kommer överens med i slutändan. Antingen måste den personen helt låta sig "ersättas" av ngn annan via fullmakt, eller så måste han/hon själv skriva under en överenskommelse.

Överennskommelsen är väll egentligen redan underskriven eftersom det handlar om ett kontrakt där personen åtagit sig att göra en sak.
Kommer inte skriva på något annat kontrakt än det som finns idag.

Ang social fobi så ligger det mer bakom givetvis och av respekt till denna person så vill jag inte dra upp varför.

Hänger inte med här riktigt ... din fråga var väl vem som har rätt att göra överenskommelser om ändringar i avtalade villkor i ett kontrakt.
Om du vill att det ni kommer överens om ska ersätta det som står i kontraktet så bör ju rimligen detta skrivas ner och undertecknas av en behörig person, dvs den som har skrivit under det första kontraktet eller den som har fullmakt från denna person. Muntliga överenskommelser är i och för sig giltiga men ack så svåra att bevisa .....

Nej kontraktet ska inte ändras. Det är uppsagt och nu vill inte den jag skrev på kontraktet med göra den sista delen av vad kontraktet säger (om det sägs upp).

Jag vill veta om jag kan göra överennskommelser med den personen men genom en annan och det har jag fått svar på.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 211
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 815
Senast: Jerseyite
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 944
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka