Får jag ens?

Jag undrar också om det går att höra av sig någonstans för att slippa mönstringen om man vet att man inte kommer komma vidare efter den?

Kanske den skall ses som en viktig rit att genomgå och alla skall få möjlighet till den?
Dessa två punkter tycker jag också är intressanta. Om man vet att man ändå inte kommer vidare kan man ju göra bättre saker än att avsätta två dagar till att mönstra.

Jag är inte särskilt konspiratorisk av mig men historiskt har väl staten använt resultaten från mönstringen till diverse statistik över hälsotillståndet bland ungdomar så de kanske gärna vill att så många som möjligt ändå mönstrar för att få ett större statistiskt underlag?

Det är 36% av de som gör mönstringsunderlaget (webbformulär) som blir kallade till mönstringen.

Det vore ju rimligt att webformuläret fångade upp allt som gör personen diskvalificerad för värnplikt, men jag vill minnas att jag har sett artiklar om människor som har blivit kallade till mönstringen trots att de har haft någon allergi som alltid gör att man inte blir uttagen för värnplikt. Så webbformuläret är inte heltäckande eller så kom inte hela historien fram i nyhetsinslag/artikeln.

Jag är inte särskilt konspiratorisk av mig men historiskt har väl staten använt resultaten från mönstringen till diverse statistik över hälsotillståndet bland ungdomar så de kanske gärna vill att så många som möjligt ändå mönstrar för att få ett större statistiskt underlag?
snarare tvärt om.
Man har kunnat göra olika medicinsk och historisk forskning för att det har funnits ett bra underlag för det. Precis som nästan all forskning av det slaget är beroende av källor som tillkommit för att från början fylla någon annan funktion.

Jo jag tänkte mer på just det att dömd för brott stänger dörren för grundutbildningen. Gäller det även fortkörning? Dvs en fortkörning som syns i belastningsregistret och då stängs dörren

Hur säkerhetsprövningen fungerar osv vet jag ju. Och vet för all del en person som fallerade anställning genom att ha ett sjukt stort antal parkeringsböter - kombinerat med att felparkerat rakt utanför byggnaden 8 samband med säkerhetsintervjun. Bedömdes redan i intervjun ha visat på så bristande regelefterlevnad att det var hinder för anställning 😅
Tänkte fråga dig eftersom du verkar veta hur det går till. Men är alltså född 2007, jag blev kallad som dom flesta 18 åringarna. Jag har även anstränings astma o har varit inne flera gånger för de. Skrev in de men dom kalla mig ändå.
Sen är min fråga alltså. Dom kalla in mig för dom tyckte jag var lämplig utifrån mina svar. Dom har alltså ingen aning om min bakgrund än? O de jag har blivit dömd för i domstol kommer komma fram ifall jag kommer med till dag två och ska genom gå säkerhets kontrollen? Då kommer mitt brott fram och då får jag inte fortsätta hur de än gick? Jag vill alltså inte gå

Tänkte fråga dig eftersom du verkar veta hur det går till. Men är alltså född 2007, jag blev kallad som dom flesta 18 åringarna. Jag har även anstränings astma o har varit inne flera gånger för de. Skrev in de men dom kalla mig ändå.
Sen är min fråga alltså. Dom kalla in mig för dom tyckte jag var lämplig utifrån mina svar. Dom har alltså ingen aning om min bakgrund än? O de jag har blivit dömd för i domstol kommer komma fram ifall jag kommer med till dag två och ska genom gå säkerhets kontrollen? Då kommer mitt brott fram och då får jag inte fortsätta hur de än gick? Jag vill alltså inte gå
Antar att de räknar med att få in vissa som är dömda, och därmed inte kan fortsätta. De lär nog ha tänkt igenom den biten. Vill du veta om du kan bli av med plikten att gå dit så får du nog allt fråga dem, inte ett forum på internet. Annars kan du se det som en upplevelse att gå dit.

Läs igenom svaren i tråden igen :)

Liknande trådar

Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 346
Senast: AW
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 934
Senast: Mitten
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 303
Senast: -moa-
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
10 030
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka