Får jag ens?

Jag undrar också om det går att höra av sig någonstans för att slippa mönstringen om man vet att man inte kommer komma vidare efter den?

Kanske den skall ses som en viktig rit att genomgå och alla skall få möjlighet till den?
Dessa två punkter tycker jag också är intressanta. Om man vet att man ändå inte kommer vidare kan man ju göra bättre saker än att avsätta två dagar till att mönstra.

Jag är inte särskilt konspiratorisk av mig men historiskt har väl staten använt resultaten från mönstringen till diverse statistik över hälsotillståndet bland ungdomar så de kanske gärna vill att så många som möjligt ändå mönstrar för att få ett större statistiskt underlag?

Det är 36% av de som gör mönstringsunderlaget (webbformulär) som blir kallade till mönstringen.

Det vore ju rimligt att webformuläret fångade upp allt som gör personen diskvalificerad för värnplikt, men jag vill minnas att jag har sett artiklar om människor som har blivit kallade till mönstringen trots att de har haft någon allergi som alltid gör att man inte blir uttagen för värnplikt. Så webbformuläret är inte heltäckande eller så kom inte hela historien fram i nyhetsinslag/artikeln.

Jag är inte särskilt konspiratorisk av mig men historiskt har väl staten använt resultaten från mönstringen till diverse statistik över hälsotillståndet bland ungdomar så de kanske gärna vill att så många som möjligt ändå mönstrar för att få ett större statistiskt underlag?
snarare tvärt om.
Man har kunnat göra olika medicinsk och historisk forskning för att det har funnits ett bra underlag för det. Precis som nästan all forskning av det slaget är beroende av källor som tillkommit för att från början fylla någon annan funktion.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 002
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 111
Senast: AW
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 432
Senast: Korven
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän... 2
Svar
28
· Visningar
5 792
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka