Får jag ens?

En fråga, tar dom inte in någon alls som har begått ett brott? O fått/har en prick
Beror på. Typ fortkörning ja ev om man anser att personen i övrigt är lämplig. Misshandel, stöld, snatteri, rattfylla etc nej. Då får man vänta tills pricken är borta.

Jag var själv dömd för fortkörning (alltså inte bara fått böter utan det var rättegång och allt) och fick ändå jobb på en myndighet i en säkerhetsklassad tjänst.

Beror på. Typ fortkörning ja ev om man anser att personen i övrigt är lämplig. Misshandel, stöld, snatteri, rattfylla etc nej. Då får man vänta tills pricken är borta.

Jag var själv dömd för fortkörning (alltså inte bara fått böter utan det var rättegång och allt) och fick ändå jobb på en myndighet i en säkerhetsklassad tjänst.
Okej tack för svar, vet du de här för att du är allmän bildad eller att de är fakta att ja inte kommer få göra den

Jag tänkte faktiskt på det, om även en fortkörning stänger dörren? Det gör det ju oftast inte i andra säkerhetsklassade anställningar så länge inget annat talar emot.

Jag tänkte faktiskt på det, om även en fortkörning stänger dörren? Det gör det ju oftast inte i andra säkerhetsklassade anställningar så länge inget annat talar emot.
Jag tror inte det är själva domen i sej självt alltid dom går efter utan riskbeteenden dom går efter, kanske också omständigheterna kring själva händelsen som dom går på. Det kanske avgör en del huruvida man får jobben eller inte tänker jag.

Jag tror inte det är själva domen i sej självt alltid dom går efter utan riskbeteenden dom går efter, kanske också omständigheterna kring själva händelsen som dom går på. Det kanske avgör en del huruvida man får jobben eller inte tänker jag.
Hoppla, ja här är ännu ett exempel på hur riskbeteende kan ställa till det för en själv på andra plan än det man sysslat med just då.

Hoppla, ja här är ännu ett exempel på hur riskbeteende kan ställa till det för en själv på andra plan än det man sysslat med just då.
Jag kan GARANTERA dig att det finns gott om folk i lumpen som dricker mycket mer än vad du tycker är riskbruk. Personen blir alltså inte nekad förrän den är dömd inte pga att personen dricker för många öl per vecka

Nej verkligen inte, men det beror på. Upprepade fortkörningar = troligtvis nekad, då har du ett beteende som inte är önskvärt och dessutom har du inte lärt dig något av första gången.

Enstaka gång men du ljuger om det, dvs ”nej jag är absolut inte dömd för något” i säkprövningen men sen vid slagningen framkommer att det är du visst. En fortkörning kan ju kännas banalt men att ljuga om det (speciellt något som inte är så allvarligt om man jämför med ”värre” brott) visar att du inte är att lita på, då blir du antagligen nekad.

Man får aldrig veta varför man blir nekad/icke godkänd. Bara att man inte blir det.

Jag menade avseende grundutbildning/värnplikt, där de har uttalat att dömd för brott är diskvalificerande.

Jag kan GARANTERA dig att det finns gott om folk i lumpen som dricker mycket mer än vad du tycker är riskbruk. Personen blir alltså inte nekad förrän den är dömd inte pga att personen dricker för många öl per vecka
Jag skrev inget om det utan om en händelse som påverkar val i framtiden. Som "straff" som någon yttrade. Det finns ju flera exempel på det. Här har vi ju ytterligare ett.

Nej verkligen inte, men det beror på. Upprepade fortkörningar = troligtvis nekad, då har du ett beteende som inte är önskvärt och dessutom har du inte lärt dig något av första gången.

Enstaka gång men du ljuger om det, dvs ”nej jag är absolut inte dömd för något” i säkprövningen men sen vid slagningen framkommer att det är du visst. En fortkörning kan ju kännas banalt men att ljuga om det (speciellt något som inte är så allvarligt om man jämför med ”värre” brott) visar att du inte är att lita på, då blir du antagligen nekad.

Man får aldrig veta varför man blir nekad/icke godkänd. Bara att man inte blir det.
Jo jag tänkte mer på just det att dömd för brott stänger dörren för grundutbildningen. Gäller det även fortkörning? Dvs en fortkörning som syns i belastningsregistret och då stängs dörren

Hur säkerhetsprövningen fungerar osv vet jag ju. Och vet för all del en person som fallerade anställning genom att ha ett sjukt stort antal parkeringsböter - kombinerat med att felparkerat rakt utanför byggnaden 8 samband med säkerhetsintervjun. Bedömdes redan i intervjun ha visat på så bristande regelefterlevnad att det var hinder för anställning 😅

Bara nyfiken, vill du så gärna göra värnplikten eller vill du inte göra den? För jag kan tänka mig att det inte är kört för all framtid om man verkligen vill utan bara vänta några år till.
Jag skulle också vilja ha svar på om TS vill göra lumpen eller inte innan jag trolligen låser denna tråd.

Jag undrar också om det går att höra av sig någonstans för att slippa mönstringen om man vet att man inte kommer komma vidare efter den?

Kanske den skall ses som en viktig rit att genomgå och alla skall få möjlighet till den?

Ämnet är lite intressant och borde därför kanske få fortsätta diskuteras?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 998
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 110
Senast: AW
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 432
Senast: Korven
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän... 2
Svar
28
· Visningar
5 792
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund