Får jag ens?

Lalalablalala

Trådstartare
Hello, ja är kallad till mönstring. Men jag 2023 begick en rattfylla, blev dömd i domstol, blev dömd till dagsböter, straffföreläg, prick i registret. Har hört att dom endast kallar in utifrån frågorna man besvarar och sedan gör en säkerhets koll, eller är det innan eller när görs den och varför blev jag kallad när jag ligger i belastnings registret och brottsregistret? Tacksam för svar snabbt

Edit: jag googlade en tredje gång och hittade, raderat.

Jag tolkar informationen som att granskningen görs i samband med/efter mönstring.

1000001989.webp

För min pappa sa att dom inte kollat igenom mig än, men är de säkert att dom inte kommer ta mig vidrare till lumpen om jag klarar mönstringen för detta brott?

Men här står det ansökan, har inte ansökt för att få vara med har blivit kallad. Men min MAIN fråga är om jag klarar mönstringen, så går dom igenom mitt register o kommer hitta detta jag gjort o inte anta mig?

Jag förstod det, men det du är kallad till är mönstring - alltså prövning. Du kommer inte att få genomföra någon grundutbildning eftersom du är dömd, som jag förstår det.

Ja du är ju dömd och det syns i belastningsregistret fortfarande. Och försvarsmakten kollar det efter mönstring och innan man antas till grundutbildningen. Du kommer falla i säkerhetsprövningen.
Är grund utbildningen Lumpen? Så med andra ord jag går dit, genomför mönstringen och sen blir det inget mer oavsett om jag klarar den eller inte pga detta?

Är grund utbildningen Lumpen? Så med andra ord jag går dit, genomför mönstringen och sen blir det inget mer oavsett om jag klarar den eller inte pga detta?
Man mönstrar först, och sen kan man bli antagen till grundutbildningen dvs få göra lumpen.
Precis, oavsett om mönstringen i sig går bra så kommer du inte få göra lumpen/grundutbildningen eftersom du är dömd och de kommer upptäcka det i säkerhetsprövningen som görs innan man antas till grundutbildningen

Se det som två krav för att få göra lumpen, krav 1 är att klara mönstring, krav 2 är att klara säkerhetsprövningen och i det ingår att inte bara dömd för brott. Du kan alltså inte uppfylla krav 2.

Man mönstrar först, och sen kan man bli antagen till grundutbildningen dvs få göra lumpen.
Precis, oavsett om mönstringen i sig går bra så kommer du inte få göra lumpen/grundutbildningen eftersom du är dömd och de kommer upptäcka det i säkerhetsprövningen som görs innan man antas till grundutbildningen

Se det som två krav för att få göra lumpen, krav 1 är att klara mönstring, krav 2 är att klara säkerhetsprövningen och i det ingår att inte bara dömd för brott. Du kan alltså inte uppfylla krav 2.
Okej tack så jätte mkt!! Förlåt men asså du är hundra på detta?

Är detta inget dom bör kolla upp innan dom kallar folk t mönstringen?
Det finns regler för hur man får göra säkerhetsprövningar och det är antagligen därför det inte görs innan.

Jämför med om du söker ett arbete med krav på godkänd säkerhetsprövning. Det görs först när de valt ut just dig för jobbet. Dvs när de intervjuat alla de vill osv, och valt vem/vilka de vill anställa. Du blir erbjuden jobbet och om du tackar ja får du genomgå säkerhetsprövning innan papper skrivs. Faller du i prövningen kan du inte anställas.

Det finns regler för hur man får göra säkerhetsprövningar och det är antagligen därför det inte görs innan.

Jämför med om du söker ett arbete med krav på godkänd säkerhetsprövning. Det görs först när de valt ut just dig för jobbet. Dvs när de intervjuat alla de vill osv, och valt vem/vilka de vill anställa. Du blir erbjuden jobbet och om du tackar ja får du genomgå säkerhetsprövning innan papper skrivs. Faller du i prövningen kan du inte anställas.
Ahhh okej, men du e helt helt säker att ja inte kommer få göra lumpen

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 998
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 110
Senast: AW
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 432
Senast: Korven
·
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän... 2
Svar
28
· Visningar
5 792
Senast: Got2Be
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka