Får inte upp hullet på 1½-åring!

B

**BORTTAGEN**

Kan någon vänlig människa hjälpa mig.
Jag får inte upp hullet på henne, tunn över revbenen.

Hövärdena är (g/kg): (Beräkn vuxenvikt ca 350)
Mj 7,6
Smrp 27
Ca 2,2
P 1,4
Mg 0,8
K 9,7

Idag får hon:
5 kg hö
1 kg lusern hackat strå
0,7 kg kraft groov
0,27 kg kraft protein
0,075 kg betfor
1½ dosmått fosforbalans
½ pumpslag Chevinal plus

Hon är fin för övrigt men man känner revbenen väl.
Jag har läst att många ger A D E och Selen här. Borde jag ge det istället för Chevinalen?
:confused:

Kom gärna med goda råd.
 
Men varför i hela friden så lite mat??? 6 kg grovfoder är ju ingenting. Öka hela foderstaten. Chevinal Plus innehåller de vitaminer du frågar efter.
 
Jag ger min 1 ½ åring.
Kaftig hö
6 kg hö (varje dag)
1 kg kornkross
1 ½ kg Betfor
+ lite havre
Soja frön (krossat)Ska vara väldigt bra för hästar. Det hjälper dom att behålla fettet. nått sånt :)


Och hon är väldigt fin i hullet!!Rund och fin
 
Det bästa är ju MYCKET grovfoder. Varför ger ni så lite hö?
 
Min granne som har haft mycket unghästar i sitt liv har gett mig den här foderstaten.
Och hon säger att dom ska ha mycket hö och kraftigt.
 
Min får ca 6 kg hö. Hon får så fort jag är hemma. Så man kan säga att hon har fri tillgång
 
Absolut, hon har helt rätt. Men 6 kg är inte mycket... om det är en stor häst eller stor ponny förstås. Är det en mindre ponny är det ju ok. Men är det en storhäst så är 6 kg mindre än vad ett föl knaprar i sig.
 
När min häst var liten fick hon...
Fri tillgång på hö
1,5kg krafft groov
0,5kg betfor
och 0,5kg korn(krossat)

Hästar som är tunna ska man i första hand öka på grovfodret åt(hö eller liknande) Tänk på att grovfoder är grunden i foderstaten och att hästen ska äta ca 1,5%av sin kroppsvikt i hö varje dag. Detta för att hästen ska må bra både psykiskt och fysiskt. Höet gör så att kraftfodret passerar genom tarmarna långsammare och då blir upptaget av näringen maximal.
 
Hon är en islandshäst.
På morgonen får hon 2 kg hö och hälften av kraftfodret.
På lunchen 1 kg hö och på kvällen 2 kg hö och andra halvan kraftfoder.
Morgonhö och lunchhö får hon ute tillsammans med de andra hästarna. Kvällshö inne och då äter hon inte upp mer än dessa 2 kg.
Ger jag mer hö ute på morgon och lunch, lär de andra redan runda hästarna bli ännu rundare.
Ska jag öka lusernen kanske? Den får hon ju inne både morgon och kväll.
 
jo men min 1 åring äter inte mer. För om jag slänger in en massa hö till henne så lämnar hon. Man ser en massa hö som ligegr kvar som hon skitigt på eller bara låtit bli att äta. och då är hon ju mätt så hon får så mkt hon orkar.
 
..Morgonhö och lunchhö får hon ute tillsammans med de andra hästarna. Kvällshö inne och då äter hon inte upp mer än dessa 2 kg.
Ger jag mer hö ute på morgon och lunch, lär de andra redan runda hästarna bli ännu rundare.
Ska jag öka lusernen kanske? Den får hon ju inne både morgon och kväll.
Hon får alltså beräknat 3 kg hö på hela dagen (morgon & lunch), de andra hästarna är runda.. hur mkt tror du hon hinner äta av dessa 3 kg?

Kan du inte lägga ut mer hö och i flera spridda högar, samt minska kraftfodret till 'de runda' (om du får ihop en schysst foderstat ändå till dem), hur gamla är de förresten?

Är hon ensam i 'sin ålder'?
 
Jag ger min 1 ½ åring.
Kaftig hö
6 kg hö (varje dag)
1 kg kornkross
1 ½ kg Betfor
+ lite havre
Soja frön (krossat)Ska vara väldigt bra för hästar. Det hjälper dom att behålla fettet. nått sånt :)


Och hon är väldigt fin i hullet!!Rund och fin
1½ kg betfor :eek:
Torr- eller blöt vikt?
 
Jag tror hon får i sig sina 2+1+2 kg hö.
Jag lägger en hög mer än antal hästar så dom kan gå runt lite.

Jag har som sagt försökt öka kvällsgivan som hon får inne för sig själv, men det som överskridit 2 kg ligger då kvar på morgonen.
Lusernen däremot tycker hon är jättegod. Kan jag öka den? Hur mycket kan jag öka isåfall? Nu får hon ju ½ kg på morgonen och ½ kg på kvällen.
:confused:
 
Kan de inte få mer ute och reglera de andra hästarnas innemat istället?
 
Man mäter fodermängder torrt. Så hur mycket ger du egentligen?
 
'Tror' att hon får i sig 3 kg hö skriver du, det undrar jag om hon lyckas med.. dessutom att hon inte äter upp 2 kg hö på hela natten verkar väldigt konstigt, nånting är FEL!

Kan det vara så att hon får springa runt mycket ute för att de andra är högre i rang? Isf gör hon av med mer energi än hon lyckas få i sig av dessa 3 kg, dessutom är hon kanske då så trött på natten så hon inte orkar (vill?) äta.. bara sova?!

Jag rekommenderar INTE att höja nåt annat än HÖ!!!

PS) Du svarade inte på dessa frågor: Kan du inte lägga ut mer hö och i flera spridda högar, samt minska kraftfodret till 'de runda' (om du får ihop en schysst foderstat ändå till dem), hur gamla är de förresten?

Är hon ensam i 'sin ålder'? (DS.
 
Som dom andra nämnde... Grovfoder är A och Ö! Öka grovfodret!! Äter hon inte det så öka LUSERNET (som ju också är grovfoder) och/eller prova med att ge någon olja, typ 1-2dl/dag, det brukar fungera bra på många hästar vet jag. Rapsolja till exempel. Lycka till! :)
 
Jaha.. 1 L vatten väger ju 1 kg, men hur mkt betfor i torr mängd ger du?
Jag kan omöjligt veta hur mkt vatten du häller på :smirk:

Som Magdalena skrev: 'Torrvikt' är vad man skriver i foderstater!
Inget illa ment, men vill man få hjälp så måste vi ju veta de 'rätta grunderna' :)
 
Jahapp...jag ska vara så exakt som det bara går att vara hädan efter då!! Hon får EXAKT 1 kg torr betfor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 142
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Svar
1
· Visningar
722
Senast: domesticus
·
Foder & Strö Här är min analys, per kg foder: Ts 63% Mj: 6,8 Smrp: 57 Kalcium: 2,8 Fosfor: 1,8 Jag har ju dräktiga ston o unghästar o valde...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: korneva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp