får inte ta henne på öronen...

E

emmasodergards

får ta min häst exakt överallt, dock inte på öronen för då kör hon upp huvudet... :S nån som har tips på något man kan göra`?
 
Sv: får inte ta henne på öronen...

Låt bli öronen.
Smek/klia/massera resten av huvudet så kommer du succesivt att kunna röra vid öronen. Lite, lite i taget.

LIA
 
Sv: får inte ta henne på öronen...

Jämför med om du tar hem nån på en första dejt som sticker in händerna under dina kläder med en gång.

Öronen är känsliga för hästen, inte vem som helst får komma och ta på dem, det kräver förtroende. Som ovanstående säger, ta lite i taget så får du säkert snart!

Lycka till!
 
Sv: får inte ta henne på öronen...

tack så mycket, ska testa det. har ju inte vilja rört dom nu för då kanske hon aldrig låter mig ta på dom om jag tvingar henne till det nu, eftersom hon bara kör upp huvudet som protest. dock när jag tränsar henne får jag ta dom dom och det är ju bra iaf :)
 
Sv: får inte ta henne på öronen...

red en häst vars tidigare ägare brukade dra honom i öronen :eek: (hon slog honom även och behandlade honom inte bra) så han var jätterädd om sina öron och ville inte att folk skulle röra dem...

lät bli öronen och var bara lugn och tålamodig med honom, kliade pannan osv (han älskade att klia sig mot mig så jag nästan välte :P )...efter en tid så hade vi lärt känna varandra så bra att jag lugnt fick "dra" lite kärvänligt i hans öron - inte alls med syfte att göra illa honom vilket han förstod inte var mitt syfte. han brukade iof också sticka ut tungan o då brukade ja ta tag i den - tyckte han var roligt :P

viktigaste med den hästen var att jag litade på honom till 100% i allt.. han gick lös in i stallet.. stod lös i stalldörren när jag borstade o sadlade osv... vi hade fullkomlig tillit emellan oss - men sånt tar ju tid att bygga upp.. viktiga är ju att hästen förr eller senare kommer inse att du inte vill den illa och låta dig röra öronen..
 
Sv: får inte ta henne på öronen...

Kolla nackmuskulaturen...det går en muskel som ser ut som en fisk ( avläng) längs med nacken ung 10 cm från öronen o bakåt...den muskeln kan vara i kramp på hästar som man inte får röra öronen på, det är inte öronen som är problemet utan rörelsen du gör uppmot området......konstigt nog går det att tränsa dessa hästar men inte ta tag i öronen annars.....
 
Sv: får inte ta henne på öronen...

nu är det problem, har min häst inhyrd i ett stall. för 4 dagar sen slog hon huvudet när någon skulle leda in henne, hon ryckte upp det. så nu har hon är liten bula i huvudet och tränsa henne är omöjligt, hon har antaglingen ont. frågan är tänk om det blir en dålig ovana så när det läker kommer hon fortfarande krångla? :s får inte ens närma mig pannan eller örona då kastar hon sig åt sidan..
 
Sv: får inte ta henne på öronen...

tänkte på innan hon slog sig o huvudet. det är ju så som dom andra skriver att hästar brukar vara försiktiga om öronen, de är privat ställe på nåt sätt. har hon möjligtvis eksem? min hästa har det och pga alla gånger henens öron blivit alldeles såriga och dom har gjort ont så får man inte röra dom. men man ska alltid ta ett steg i taget, jag får ju ta i dom när jag ska sätta på grimman och tränset, men bara om jag börjar trä grimman över örat längst bort från mig, annars tror hon att jag bara vill pilla på dom :) lycka till/sara
 
Sv: får inte ta henne på öronen...

tack så mycket, ska testa det. har ju inte vilja rört dom nu för då kanske hon aldrig låter mig ta på dom om jag tvingar henne till det nu, eftersom hon bara kör upp huvudet som protest. dock när jag tränsar henne får jag ta dom dom och det är ju bra iaf :)


Prova att pilla lite extra när du trär på grimman el tränset, det har funkat på alla mina hästar...:idea:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hör ni. :up: Har ni något tips hur en får sin tinnitus att åtminstone lugna sig lite. Jag är förkyld och det sjunger i öronen. Orkar...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
603
Senast: Mirre
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
267
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp